Maestría en Gerencia de Empresas Sociales para la Innovación Social y el Desarrollo Local (tesis)
URI permanente para esta colección
Examinar
Examinando Maestría en Gerencia de Empresas Sociales para la Innovación Social y el Desarrollo Local (tesis) por Título
Mostrando 1 - 20 de 223
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Acciones público privadas que promueven el emprendimiento social como forma de mitigar el desempleo juvenil en el municipio de La Ceja, Antioquia(Universidad EAFIT, 2020) Correa Carmona, Juan Carlos; Irurita Muñoz, María IsabelYouth unemployment in the currently economic and social context, in Latin American countries and especially in Colombia, has become a problem that requires special attention on the agendas of governments, especially local governments or municipalities, where it is accentuated much more the phenomenon. The author intends to establish a way to face this problem, based on concepts associated with social and economic development, such as: Human Development, as the guiding principle of the local economy that guarantees democracy, inclusion and the empowerment of human capital and building trust that translates into social capital. The Governance from the practice that is specified in the PPAs (Public-Private Alliances) as a model of Social Responsibility of the actors of the territory, to produce social wealth and Social Economy, which is specified through the promotion and chaining of entrepreneurship from capacities and skills and not only from the productive demand; to finally see an integrated model of Social Development. This work presents an analytical structure of concepts and founded theories regarding human development, especially citing authors such as Manfred Max Neef, Amartya Sen, Joseph Stiglitz, Bernardo Kliksberg and Sergio Boisier, among other actors who compile and direct their studies towards a alternative economy, olso called the third sector. It makes a review of the current situation of employment in Colombia, until reaching the current situation of the young population in the Municipality of La Ceja, thus proposing a reality framework for political and business analysis. Lastly, it establishes an analysis methodology from a conceptual framework and a categorical matrix, which encompasses the concepts, the reality and the social object of development for a locality based on young people. An evaluation of the concepts, based on the assessment of young people from La Ceja, based on their needs according to Max Neef, as well as their vision and relationship with private and public companies, is what is defined as a conclusion and establishes a strategy and political proposal to be followed by a small city that intends to implement the social economy model.Ítem Acercamiento a un modelo pedagógico rural aplicado por la Corporación Futuro para la Niñez, enmarcado en la generación de capacidades y la teoría del desarrollo endógeno(Universidad EAFIT, 2022) Castrillón Ruiz, Lina María; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem Acercamiento al estado de la economía social en el municipio de Envigado : un análisis de los principales factores económicos de este territorio, las empresas sociales que tiene y una propuesta legal y práctica de constitución empresas sociales.(Universidad EAFIT, 2023) Londoño Arroyave, David Alfonso; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem Actividades complementarias ejercidas por las usuarias del programa Juntos que contribuyen al desarrollo personal y familiar en el sector la Alameda, distrito de Cajabamba, provincia de Cajabamba, departamento de Cajamarca, periodo 2016 - 2017(Universidad EAFIT, 2019) Zurita Cáceda, Mónica Alejandra; Medina Ccoyllo, CeciliaÍtem Agricultura en el Oriente antioqueño, transformación rural contemporánea; para el desarrollo local y regional: estudio de caso empresarial(Universidad EAFIT, 2016) Cardona Buitrago, Amalita; Vargas Sáenz, Mario EnriqueEl estudio de la experiencia empresarial en el presente documento pretende visualizar un modelo de negocio implementado en el oriente antioqueño como es Transforma-Oriente que busca integrar a los agricultores con un enfoque diferente de modelo agrario, con un equilibrio entre la competitividad y la cohesión, entre la modernidad y solidaridad, entre la sociedad y los territorios; para salvaguardar la actividad agrícola y la economía campesina, así como el manejo integral de los recursos naturales involucrados en esta actividad económica, mediante estrategias de planificación participativa institucional y comunitaria -- Transforma-oriente se fundó en el año 2015 y tiene su sede en Rionegro; municipio importante por su centralidad y dinámica de desarrollo -- Pretende integrar los diferentes actores del territorio para reactivar las actividades y vocación agrícola, como un tema de mercado justo y oportunidad de desarrollo regional -- Los resultados descritos aquí indican la poca gestión y falta de procesos articulados para permitir una transformación contemporánea desde la ruralidad con su principal actividad económica que es la agricultura -- Como conclusión, se evidencia que Transforma - Oriente es una organización que asumió una problemática social con unas estrategias y propuestas pertinentes de desarrollo teniendo en cuenta la exigencia y dinámica actual del mercadoÍtem Agricultura urbana y huertas familiares: propuesta de desarrollo y tejido social en el asentamiento poblacional Esfuerzos de Paz I de la Comuna 8 de Medellín(Universidad EAFIT, 2014) Ramírez Sánchez, Blanca Yuby; Vargas Sáenz, Mario EnriqueEsta investigación refleja los principales aprendizajes de una experiencia de agricultura urbana aplicada en el asentamiento de población desplazada Esfuerzos de Paz I de la comuna 8 de Medellín, en el marco del Programa de Cooperación Internacional Antioquia Medellín – Bizkaia Bilbao (AM-BBI), y generado en el desarrollo del proyecto “De la Exclusión al Reconocimiento”, liderado por la Secretaría de las Mujeres de la Alcaldía de Medellín, entre los años 2008 y 2013 -- En esta ocasión se quiso mejorar la realidad social, económica y cultural de esta población afrocolombiana en situación de pobreza extrema, a partir de un dialogo intercultural entre estos y la ciudad que histórica y sistemáticamente los ha marginado, con el propósito de generar equidad y reconocimiento social -- En este proyecto el enfoque de etnodesarrollo constituyó el eje transversal que orientó el proceso para alcanzar los objetivos -- Con esta categoría política se busca promover la participación de la población desde sus particularidades étnicas -- El proyecto de agricultura urbana causó un impacto en la dinámica organizacional de la comunidad de las participantes y transformaron sus esquemas referenciales cognitivos, y afectivos que las estructuran -- Y esto fue posible porque el tema, los antecedentes del origen campesino de las participantes, la metodología aplicada, la consecución de los espacios para establecer las huertas, la dinámica en que se desenvolvieron las reuniones para los talleres de capacitación, la amistad y el respeto con que se trataron las participantes y el apoyo logístico y económico de las instituciones hicieron posible el desarrollo del proyecto de acuerdo con los objetivos propuestos al principio hasta cuando los actores armados ilegales, presentes en la comuna, lo permitieron -- Por esto es importante destacar que la huerta mas que un lugar físico se instauró en la comunidad como un referente a partir del cual se aprendió a mirar a los ojos y escuchar al otro, se construyeron tramas vinculares, redes sociales de primero y segundo orden y potenció la construcción de tejido social a partir del afecto compartido durante las actividades propias de la huerta y en los espacios recreativos -- En cuanto a la seguridad alimentaria, la problemática de la desnutrición y el hambre en la ciudad, o más específicamente en la comuna 8 no se resuelve con proyectos de este tipo -- Ya que los recursos empleados, la exigencia de obra de mano, en cuanto a tiempo requerido para las labores continúas, no compensa la poca cantidad de hortalizas cosechadas y no resuelve la problemática de desnutrición y de inseguridad alimentaria de las huerteros, y tampoco genera ingresos económicos significativos -- La agricultura urbana debe ser implementada como estrategia pedagógica para tratar problemas ambientales, promover la recuperación del saber ancestral, para generar tramas vinculares, el fortalecimiento de relaciones comunitarias, para transformar modelos cognitivos, afectivos y cotidianos que mejoren las relaciones con el entorno, a través de la promoción de relaciones medioambientales sostenibles y responsables y de esta forma la comunidad organizada genere la posibilidad de implementar huertas para los abuelos, adultos, jóvenes y niños en las cuales tengan la oportunidad de ver la trasformación de las semillas en plantas medicinales y alimenticiasÍtem Alcances y limitaciones de la gestión del Programa Nacional de Asistencia Solidaria “Pensión 65” en zonas rurales altoandinas, caso: Distritos de Cayarani y Puyca en el Departamento de Arequipa-Perú(2018) Gallegos Aragón, Cesar Augusto; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem AMADA avicultura, retos de una empresa social en el sector rural colombiano(Universidad EAFIT, 2022) Corrales Duque, Adelaida; Ortiz Martínez, Ruth Catalina; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem Análisis comparativo de las estrategias de ambiente laborales inclusivos de tres periodos de Alcaldía en los años 2014-2021 en la administración pública de la ciudad de Bogotá D.C.(Universidad EAFIT, 2022) Torres Bonilla, Andrés Santiago; Vargas Sáenz, Mario EnriqueThis paperwork has the goal to identify the strenghtening strategies in a district level into the inclusive work environments for the LGBTI people, made by the Bogotá government between 2014 and 2021. According to article 7 of the 062 decree of 2014n and the different goals and achievements of the workplans of three periods in the city majors office.Ítem Análisis de contenido de las noticias falsas. Caso: proyecto de valorización Alcaldía de Rionegro 2018(Universidad Eafit, 2018) Mora Ariza, Diego Alberto; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem Análisis de la cogestión de la Reserva Comunal ASHÁNINKA(Universidad EAFIT, 2016) Villalobos López, Guadalupe; Cáceres Rojas, Lourdes Elbia; Chiri Vargas, Gabriela LucíaLas Reservas Comunales en Perú, son una estrategia de conservación de la biodiversidad implementada por el Estado, diferenciadas por su administración bajo el modelo de cogestión, donde el Estado y la población usuaria, representada por el Ejecutor de Contrato de Administración, asumen roles y funciones que los hacen corresponsables de la conservación del área establecida como reserva comunal -- En la presente investigación se realizó un análisis de la implementación la cogestión en la Reserva Comunal Asháninka, para ello se ha recopilado opiniones de representantes del consejo directivo del ECOASHÁNINKA, líderes de las comunidades Asháninkas, personal que labora en la Reserva Comunal Asháninka y la interacción con la población de la Comunidad Nativa de Quempiri -- En resumen, el territorio de la Reserva Comunal es valorado como un espacio natural de conexión ancestral y como un área que les garantiza la sustentabilidad de la población Asháninka, por tal se sienten responsables de su conservación -- La posición del Estado es diversa, se ha encontrado confusión y oposición en cuanto a quienes son o quienes deberían ser los beneficiarios y a las formas de aprovechamiento de los recursos naturales -- Los involucrados coinciden en que el enfoque de cogestión para la Reserva Comunal es buena, sin embargo su implementación no es la mejor, no es congruente con las expectativas de la población para la satisfacción de necesidades y mejora de la calidad de vida, aunado a la existencia de empresas extractivas y actividades relacionadas al narcotráfico; “mejores beneficios” a corto plazo, con aceptación voluntaria o forzada -- Los responsables de la cogestión coinciden en que a pesar de las limitaciones económicas para implementar diversas iniciativas cumplen sus roles en la medida de sus posibilidades, ya que la interrelación y empatía entre ambos es un aspecto positivo que une esfuerzos, hace llevadera la interacción y cataliza problemas -- En conclusión, el modelo de cogestión para reservas comuna les es una iniciativa que requiere mayor atención de parte del Gobierno con políticas públicas, mejores recursos económicos e implica la generación de condiciones apropiadas para que el ECOASHÁNINKA y la población involucrada asuman su responsabilidadÍtem Análisis de la educación e inclusión financiera en Colombia como insumo para el proyecto de investigación en educación financiera escolar de Eafit Social(2019-01) Touriño Uribe, Silvana Daniela; Dávila Román, José María; Vargas Sáenz, Mario EnriqueIn Colombia, as in many parts of the world, we are aware of the need to encourage more people to have access to useful and affordable financial products and services that respond to the identified needs of the population. However, in Latin America, only five countries have a defined national strategy.Ítem Análisis de la gobernanza comunitaria, una mirada al presupuesto participativo de Rionegro(Universidad EAFIT, 2019) Ramírez Gutiérrez, Harlem Augusto; Ávila Gaviria, Mario Alejandro; Martínez Orjuela, Johana Andrea; Vargas Sáenz, Mario EnriqueThe current world has begun to understand that the ultimate goal of any action is definitely the human being. Aware that for many years greater importance has been given to organizations that prioritize the most valuable resources of nature and that through these have benefited a few, isolating themselves from the common good that has been the philosophical basis of the development of a successful society. Hence, an aspect so relevant to any organized community, such as governance, retakes its fundamental bases and is "renewed" in the community governance that implements the civil economy as a fundamental axis of development, leaving behind proposals that involve ways such as caudillismo, corporatism or even forms of government such as populist and neopopulist. This fact gave way to democracy, generating from the civil society itself a more participatory critical vision, fostering the emergence of new actors that in this case demand principles of citizenship and civil empowerment. Several writers converge on the idea that this new empowered civil society is willing to mobilize on issues such as political and social democratization and the reconstruction of national economies around social capital. With the development of the present investigation, the community governance process currently being studied in the municipality of Rionegro was studied, specifically in the spaces for citizen participation generated by the municipal administration, including the participatory budget; for which based on a reference of the implementation of this instrument of citizen participation as it is the municipality of Medellin, some differences are identified, to finally generate a series of conclusions and recommendations that could be taken into account in the municipality, facilitating the possibility of empowering civil society and enhancing their knowledge regarding the use and prioritization of public resources. In those cases where there is no meeting that allows citizens to take part in government decisions, there are serious problems of distrust among the actors, breach of commitments on the part of the government, mismanagement of information and fragmented information acquisition on the part of the government. of civil society; facts that divide the relations between the State and the actors that comprise it. Seeking to deepen this issue, the following question has been raised, which was the baseline for the development of this research: Is the implementation of the participatory budget as a tool for citizen participation being an effective means of governance in Rionegro? The relationship of this topic with the Master in Social Enterprise Management for Social Innovation and Local Development is precisely in the fourth area that refers to local development, the basis of this study.Ítem Análisis de las acciones de monitoreo en el servicio de acompañamiento a familias del Programa Nacional Cuna Más, en el distrito de Namora- Cajamarca, para el mejoramiento de la atención a la primera infancia durante el año 2015(Universidad EAFIT, 2021) Martos Huamán, Elisa; Vargas Sáenz, Mario EnriqueMonitoring is a key process in the execution of social programs, it allows monitoring and verifying the fulfillment of goals and objectives, and implementing mechanisms for improvement and adaptation of the intervention, this is how the National Cuna Más Program has been readjusting some actions to overcome the gaps in child development in children under 3 years of age, through its two services: Nursery and Family Support (SAF). The investigation focuses on the SAF, Namora district, Cajamarca province; in order to analyze the follow-up actions, socialization of results and usefulness in decision-making in 2015; considering the implementation of technical guidelines. The type of research is qualitative, using interviews and focus groups with Program collaborators, authorities and users' families, to find out their perception, opinion and expectations. Based on the research, it is determined that the SAF monitoring is designed, regulated and executed, in a leading manner, by the headquarters team (Lima). In the execution, the team of the Territorial Unit and to a lesser extent the community actors, made up of Management Committees and Vigilance Councils, also participate in some way. The socialization of the monitoring results is carried out with the teams responsible for Lima, specialists and only with some technicians and / or community companions, but not with community actors. The results of the follow-up are translated into the reassignment of personnel by Management Committees, prioritization of messages about care and learning practices, application of new cards to measure the growth and development of the child, and reorientation of the budget for the implementation of the Nursery Centers. More. Few community actors are aware of follow-up actions; For this reason, it is recommended to share actions and follow-up results with all SAF actors, since the users themselves must be active agents of change; taking into account the development of an effective communication strategy at the national level, so that the program complies with the co-management guidelines.Ítem Análisis de los factores limitantes y percepciones relacionados a la baja demanda “en la modalidad de adquisición de vivienda nueva”, del programa techo propio como alternativa sostenible para la solución de la vivienda social : caso Jayanca – Lambayeque 2016 – 2018.(Universidad EAFIT, 2022) Medina Mogrovejo, Virginia Verónica; Vargas Sáenz, Mario Enrique; Torres Hidalgo, CarlosThis research studies one of the modalities of social housing supply that the State has through the Own Roof Program, specifically, the Acquisition of New Housing (AVN), which is the most complete and interesting proposal, since it offers housing with land, construction of the basic module, in addition to basic services. However, this modality is less required; being the modality of Construction on Own Site the one with the greatest demand from people, as it adapts to their particular interest in achieving a better endowment of infrastructure on land they already own. However, this AVN modality has not been accepted by the population due to the qualifying factors of the beneficiaries, access to complementary credit, lack of promotion by the State and the amount of the bonus that most of the cases do not reach. for families to access housing.Ítem Análisis de los factores que influyen en el logro de los objetivos y en la ejecución de las actividades de la intervención Soporte Pedagógico para la Secundaria Rural en diferentes regiones del Perú durante el año 2017 en el Ministerio de Educación(Universidad EAFIT, 2022) Guevara Rojas, Luis Alberto; Vargas Sáenz, Mario EnriqueThe intervention Pedagogical Support for the Rural Secondary School develops a pedagogical and social community support to reduce the rural vs. urban gap in the achievement of learning objectives, school dropout, school violence, and strengthen teachers’ capacities. In that context, this investigation analyzes the proposal's approach, the characteristics’ labor of accompaniment and the relationship between companions and user actors in order to determine factors associated with the effectiveness of the SPSR intervention. For this, a case study will be carried out with a mixed methodological proposal that uses interviews, documentary analysis and surveys; and assumes as an analysis unit the companions who work in the different regions of Peru and the specialists of the Minedu who are in charge of the coordination and management of the intervention. The findings reveal that the SPSR intervention is a holistic proposal that needs to be understood by its human resources in a standardized and practical way. Also, despite the committed and motivated human resources, there are administrative and professional development limitations that limit dissatisfaction and instability. And, in the relationship between the companion and the users, both acceptance and accompaniment can coexist as rejection of this due to subjective perceptions of hierarchy. From social management perspective, this research generates learned lessons linked to building capacities programs; innovation opportunities; and reassess the importance of human resources management as part of capacity building difficulties. It also offers ways to improve the implementation of Pedagogical Support for Rural Secondary Education.Ítem Análisis de los factores que limitan la mejora económica de los productores rurales organizados en el distrito de Yarabamba, Provincia de Arequipa – Perú - 2015(Universidad EAFIT, 2018) Rocha Miranda, Andreé José; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem Análisis de sostenibilidad del Programa Zonas de Estacionamiento Regulado Z.E.R. del Municipio de Rionegro Antioquia(Universidad EAFIT, 2019) Martínez Echeverri, Gissed Milena; Gómez Franco, Juan Felipe; Garcés Urrea, Deiber Fredy; Vargas Saénz, Mario EnriqueApplying the business case methodology, the research team took as a reference the program Regulated Parking Areas, Z.E.R of the municipality of Rionegro Antioquia, executed by the company SOMOS Rionegro S.A.S; with the objective of carrying out a sustainability analysis from its creation and operating time. Employing in it the matrix DOFA; the financial analysis of the fixed and variable costs from January to November 2018, crossing them with sales, to calculate a percentage of profit; taking into account in the compilation of the information to the officials of the Ministry of Finance and the Social Inclusion Secretariat of the Mayor's Office and to the administrative and operative team assigned to Z.E.R. With the support of six dimensions: Human and Social Development, Mobility Strategy, DOFA Analysis, Link to Public Policies, Financial Analysis and Future Activities, it is concluded that after 14 months of program execution, at least one paradigm has been overcome; and it is the management style used by SOMOS, based on decentralization and autonomy, with a focus on human development and capabilities, above the financial; consenting to the formal participation of rionegreros with special conditions in their capacities for their adulthood or for their different physical or mental needs; generating some of the first milestones in the municipality, where a benefit program to those named by public policies people with disabilities, may not be a welfare program, managed from social and operational indicators, reaching sustainability after 2022.Ítem Análisis del conflicto felino-humano en la Orinoquia(Universidad EAFIT, 2022) Barrera Pedraza, Laura Milena; Vargas Sáenz, Mario EnrriqueThe felines are in danger of extinction due to deforestation, pollution, the fragmentation of their habitat, hunting, illegal trafficking and conflicts with humans when they attack domestic animals just for survival, for this reason it is intended to publicize the origin, the causes of the conflict and the actions that public and private institutions have developed in different regions of the country, in order to mitigate the conflict and harmonize the coexistence between the productive sectors and nature. Likewise, with the aim of having a context of the current state of the feline-human conflict in the Orinoquia, an analysis of cases is carried out through the complaints reported to the environmental authority Corporinoquia, said analysis allowed to identify the execution of bad livestock practices on the part of the farmers, therefore, through a bibliographic review some management recommendations are given directed to the ranchers of the region. This document, in addition to being informative, aims to create and strengthen capacities in the community regarding the conservation of natural ecosystems, through the transmission of the importance of the conservation of felines in the Orinoquia; and the implementation of anti-predatory measures to harmonize the feline-human conflict and improve the productivity of the livestock and agricultural sector in the region. Finally, the story of a puma victim of the feline-human conflict is exposed, who was rescued from Tame, Arauca, under the premise of generating spaces for socialization of this conflict.Ítem Análisis del estado actual en el manejo de residuos sólidos en Antioquia(Universidad EAFIT, 2021) Castro Guamán, Julio Orlando; Vargas Saenz, Mario Enrique