Maestría en Estudios del Comportamiento (tesis)
URI permanente para esta colección
Examinar
Examinando Maestría en Estudios del Comportamiento (tesis) por Fecha de publicación
Mostrando 1 - 20 de 81
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Diversidad e inclusión en los procesos de atracción y selección : protocolo de intervención organizacional basado en ciencias del comportamiento(Universidad EAFIT, 2021) Murillo Mendoza, Jenniffer Jeannette; Muñoz Zapata, Juliana Milena; Plaza Chavarria, Isabel Cristina; González González, ManuelaIntroduction: Diversity and inclusion (D&I) are organizational challenges due to the gap between intentions and behaviors. Intervention protocols from behavioral sciences allow closing this gap to create diverse and inclusive spaces. Method: Using a communicational strategy, based on identifying capacities, opportunities and motivations, D&I was promoted in 32 individuals responsible for attraction and selection processes. Results: A three-step protocol was created, using sensitization -understanding of the problem-, learning – developing an integral concept of D&I-, and feedback -establishing commitment. Conclusion: This methodology promotes organizational behaviors and social impact initiatives.Publicación Construcción de confianza digital a partir de una intervención argumentativa multimodal en el Marco East con un A/B testing(Universidad EAFIT, 2021) Cano Torres, Astrid Carolina; Arteaga Orrego, Juan Pablo; Echeverri Álvarez, JonathanPublicación Intervención comportamental tipo Nudge para incentivar el hábito de ahorrar : estudio de caso Ruta Progreso(Universidad EAFIT, 2021) Restrepo Castro, Juan Esteban; Montoya Jaramillo, Salomé; Zabala Uribe, Elizabeth; Echeverri Álvarez, JonathanPublicación Desarrollar capacidades para la ética digital(Universidad EAFIT, 2021) Fernández Osorio, Diana; Alarcón López, Leandro; Echeverri Álvarez, JonathanPublicación Comportamientos asociados a la capacidad de agencia de las mujeres entre 18 y 35 años para afrontar el acoso sexual en el sistema de transporte público masivo Metro de Medellín(Universidad EAFIT, 2021) Sánchez Sánchez, Adriana María; Ledesma Cano, María Cristina; Tabares Quiroz, JulianaPublicación Comportamientos de agilismo en un equipo de una organización financiera de la ciudad de Medellín(Universidad EAFIT, 2021) Jaramillo Gaviria, Ana María; Mancera Trejos, Laura Yasmin; Echeverri Álvarez, JonathanPublicación Intervención comportamental para incentivar la adherencia a la práctica regular de actividad física(Universidad EAFIT, 2022) Ramón Carvajal, Sandra Milena; Henao Suárez, Diego Luis; Lemos Hoyos , MariantoniaPublicación Impacto de los Nudges argumentativos enfocados a cambiar la disposición de compra de vehículos eléctricos en los conductores del Valle de Aburrá(Universidad EAFIT, 2022) Mejía Gómez, Daniel; Sánchez Vélez, Kelin Daniela; Silva Jaramillo, SantiagoThe Valle de Aburrá region is one of the most polluted areas in Colombia, so it is urgent to accelerate the decarbonization of individual transport, promoting the transition to electric vehicles. Despite having a regulatory framework since 2019 that encourages the change to this technology, adoption has been slow, especially considering the high cost of these vehicles for the average Colombian population. People with greater purchasing power, despite having the economic capacity to make the change, are not making it at the expected speed because there are a variety of erroneous arguments produced by ignorance of this technology, which means that they do not consider it when looking for their next vehicle. The proposed intervention follows the EAST methodological framework, and aims to evaluate, through an experimental design, whether by refuting existing thinking using argumentative nudges around savings, the environment and autonomy, it is possible to modify the willingness to purchase electric vehicles among drivers of medium-high and high socioeconomic status in the Valle de Aburrá and thus facilitate the adoption of this new technology.Publicación Intervención comportamental tipo Nudge a ciclistas de Manizales(Universidad EAFIT, 2022) Mazo Barrientos, Juan Daniel; Mera Duque, Juan Manuel; Orrego Martínez, Jorge Andrés; Cadena Gaitán, Carlos MiguelPublicación ¿Cuál es el efecto de la gamificación para fomentar el aprendizaje grupal al interior de la Corporación Mundial de la Mujer Medellín?(Universidad EAFIT, 2022) Gómez Pardo, Natalia; Román Calderón, Juan PabloPublicación El mejoramiento del cumplimiento de las responsabilidades de los comodatarios de la Secretaría de Participación Ciudadana del Distrito de Medellín(Universidad EAFIT, 2022) Suárez Zuluaga, Jorge Humberto; Silva Jaramillo, SantiagoPublicación Terapia cognitivo conductual para promover comportamientos efectivos en la búsqueda de empleo en personas desempleadas : ensayo controlado(Universidad EAFIT, 2022) Castaño Zuluaga, Martha Isabel; Acevedo Mesa, Carmen Natalia; Mejía Guerra, Paola Andrea; Lemos Hoyos, Mariantonia; Feld, Brian Hugo; ComfamaPublicación ¿Reconocemos el maltrato animal? : aumentando el nivel de conocimiento sobre maltrato animal a través de intervenciones comportamentales guiadas por el modelo MINDSPACE(Universidad EAFIT, 2022) Marín Marín, Jennifer Alejandra; Romero Ramírez, Andrés Felipe; Bustamante Betancur, Luisa; Cano Torres, Astrid CarolinaPublicación Motivar el uso de las escaleras dentro del centro comercial SantaFé (Medellín), en las personas que tienen las capacidades físicas para hacerlo(Universidad EAFIT, 2022) Góez Rodríguez, Lidys Joan; Guzmán Martínez, Sergio Esteban; Cadena-Gaitán, CarlosPublicación Intervención comportamental para promover los niveles de actividad física en miembros de la Universidad EAFIT : prueba de concepto(Universidad EAFIT, 2022) Torres Cadavid, Susana; Lemos Hoyos, MariantoniaPublicación Control de la privacidad de la información en aplicaciones de teléfonos celulares(Universidad EAFIT, 2022) Arango Ramírez, María Camila; Muñetón Lopera, Andrés Felipe; Ramírez García, María Isabel; Echeverri Álvarez, JonathanPublicación El impacto de una intervención comportamental enfocada en dar a conocer a vendedores la plataforma Grand Prix en una empresa de distribución de licores de Colombia(Universidad EAFIT, 2022) Hernández Ruiz, David; Lemos Hoyos, MariantoniaPublicación Impacto de una intervención comportamental en el balance decisional sobre la intención de rotación de los empleados de la empresa Salamanca S.A. en la sede de la Clínica CES(Universidad EAFIT, 2022) Naranjo Salazar, Alejandro; Roldán Villada, Andrea; Roldán Yepes, Raquel; Lemos Hoyos, MariantoniaPublicación Campañas no partidistas basadas en estudios del comportamiento para aumentar la intención de voto : una investigación cuasiexperimental(Universidad EAFIT, 2022) Salazar Martínez, Juan Camilo; Silva Jaramillo, SantiagoAccording to the research "Radiography of Disillusionment: electoral participation in Colombia", the demographic segment with the highest electoral abstention in the country are young people between 18 and 25 years old with 59% abstention. The present investigation sought to show how non-partisan campaigns based on behavioral studies can increase the intention of electoral participation for the national presidential and congressional elections of 2022 in young people eligible to vote in rural municipalities of Antioquia located in territories whose governance indicators are lower than the national average (Territorial Democratic Governance Index, UNDP).Through three treatment groups, we sought to identify and compare the effects of non-partisan campaigns designed under the concepts of rational choice, normative choice or social choice. The results of the non-partisan campaign based on social norms made it possible to demonstrate the effects on the increase in the intention of electoral participation in the young population of Bajo Cauca, Antioquia. This experiment allowed corroborating that the action of voting is, above all, a social act where the descriptive expectations established in groups and subgroups allow predicting and intervening in electoral behavior.Publicación Mis primeras lecturas : intervención comportamental para favorecer hábitos de lectura en el hogar entre madres e hijos/as entre 3 y 5 años(Universidad EAFIT, 2022) Meneses Hoyos, Robinson; Córdoba Sánchez, VerónicaThe objective of this pilot study was to determine the efficacy of a behavioral intervention based on text messages to increase the reading time at home that mothers spend with their sons and daughters aged between 3 and 5 years. The participants were 28 mothers randomly selected from 192 users of a Child Development Center of the Buen Comienzo program in the city of Medellín, Colombia. The study had an experimental design of cases and controls, both groups were given a physical book with more than 40 children's stories and for a month the experimental group was sent 3 weekly text messages, which contained reminders, goal setting and videos with short trainings and experiences of other mothers. A baseline telephone survey was conducted to measure reading time with their sons and daughters at home, and both groups were followed up at the end of the month of intervention. The results allowed us to observe statistically significant differences after the intervention, presenting an average increase of 9.4 minutes of reading for the treatment group, while the control group would consume reading time on average 2.6 minutes.