Examinando por Materia "CULTURA CORPORATIVA"
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Ítem Aceleradoras corporativas exitosas (contexto latinoamericano) : análisis de los modelos, capacidades estratégicas y recursos claves, en una región con desafíos y complejidades propias. Un estudio de mercado emergente(Universidad EAFIT, 2024) Gómez Jiménez, Sara; Hincapie Romero, Katherine; Betancur Álvarez, José AlejandroThis research intends to explore the corporate acceleration models of leading companies in Latin America. The study of these cases seeks to increase readers' understanding of the strategy, approach and strategic capabilities that are making these corporate accelerators successful and sustainable amid Latin American market particularities. This business research was developed under a qualitative research framework, using semi-structured interviews and secondary information such as documents, presentations, and reports of the analyzed companies. The study was divided into four fundamental phases in the research process and had a scope in the Latin American region, taking Mexico, Brazil, Chile, and Colombia as reference countries. The main results of this analysis present a general characterization of the accelerators analyzed and make an exhaustive review of their way of working with special emphasis on their main unique differentials. It is expected that these results will contribute to those corporations that want to implement their acceleration model, and also to those companies that already have an acceleration model implemented and want to reference it in order to find possible opportunities for improvement. In addition, this document contributes to knowledge generation for future research and the development of a new methodology to improve the quality of corporate acceleration models.Ítem Actitudes de los empleados frente al cambio organizacional en la Secretaría de Educación del Distrito de Barrancabermeja(Universidad EAFIT, 2021) Gómez Calao, Maribel; Giraldo Henao, CatalinaÍtem Afrontamiento de la predisposición negativa ante la implementación de los sistemas de gestión de riesgos : la percepción de expertos(Universidad EAFIT, 2019) García Salazar, Eliana Maria; Gómez Castiblanco, Dora Luz; Gallego López, FranciscoThe objective of this study is to know, according to the qualified judgment of experts in risk management (senior management and consultants), the most effective ways of coping to counteract the negative predisposition to the implementation of Risk Management Systems (RMS) in large companies. The methodology used is qualitative and exploratory in scope. At the beginning, twenty risk managers of large companies are chosen to learn, based on their experience, the reasons why their institutions do not adopt RMS. In the second stage, ten senior managers and consultants are selected in order to investigate the most effective coping strategies that, in their opinion, have been implemented. In the end, it is found that the reasons most invoked by the managers and consultants interviewed are the following: lack of commitment of the board and senior management, difficulties in communication, resistance to change, perception of lack of value generation, lack of risk management culture and inadequate definition of a process structure in companies. Finally, the ways of coping that have been applied in large companies to implement RMS are described.Ítem Alineación entre la Gestión de Riesgos Empresariales (ERM) y la Gestión de Continuidad de Negocio (BCM) en una empresa prestadora del servicio de energía eléctrica. Caso Central Hidroeléctrica de Caldas (CHEC)(Universidad EAFIT, 2017) Garzón Otálvaro, Luz Stella; Torres Sánchez, Juan CarlosEl presente trabajo es un estudio cualitativo de caso, que busca establecer las compatibilidades entre la Gestión de Riesgos Empresariales (ERM, por sus siglas en inglés - Enterprise Risk Management) y la Gestión de Continuidad de Negocio (BCM, por sus siglas en inglés – Business Continuity Management), conducentes a la formulación de estrategias que sustenten una alineación efectiva entre ambas gestiones -- Como resultado de la investigación, se encontró la importancia de incluir la resiliencia como un tercer sistema de gestión -- La alineación entre el ERM, el BCM y la resiliencia organizacional no solo es posible, sino necesaria para alcanzar los objetivos de negocio, preparar y proteger la organización frente a eventos disruptivos que amenacen su continuidad y optimizar el valor económico y social en cualquier tipo de industria -- Estas conclusiones se desarrollan con base en el caso de estudio de la Central Hidroeléctrica de CaldasÍtem Amalgamando culturas: análisis y propuesta para la fusión de la cultura organizacional de la empresa Fumighar S.A.S. con la cultura de la multinacional Rentokil Initial(Universidad EAFIT, 2016) Gómez Guillén, Juan Carlos; Rojas de Francisco, Laura; Betancur Hurtado, Carlos MarioLa presente investigación es realizada en el marco de la Maestría en Administración de Negocios, con el fin de poner en práctica algunos conceptos teóricos adquiridos en este programa de posgrado, pero también con el ánimo particular de contribuir en la búsqueda de transformar el contexto empresarial, en el que como profesional se quiere impactar -- El objetivo principal del documento es el de presentar la caracterización de la cultura organizacional, y sus efectos, a partir de la fusión realizada entre Rentokil Initial y Fumighar S.A.Publicación Análisis de la gestión de conocimiento en la línea de conocimiento digitales negocio en Bancolombia S.A.(Universidad EAFIT, 2025) Herrera Gómez, Andrés Felipe; Flórez Barrios, Sergio Andrés; Henao Calad, MónicaÍtem Análisis de la percepción del endomarketing en una institución de educación superior en Medellín(Universidad EAFIT, 2018) Escobar Varela, María Alejandra; Muñoz Molina, YaromirThe present proposal is of descriptive exploratory type, and intends to approach the notion of endomarketing to achieve a better understanding within the organizations, and for that, they take into account subjects such as organizational climate, internal public, orientation to the service and culture, with the final objective of acquiring the tools required in the deep analysis in the results -- The present study makes a description of the theoretical references that are directly related to the notion of endomarketing and that make inferences about the multiple denotative and connotative variables that base in structures on the internal public of companies -- In addition, reading and contrasting these sources provides the necessary elements to clarify the application of this proposal as a tool -- In addition, a description of concepts complementary of endomarketing is done, and the role they play in their application with actions focused on the internal public that have an impact on aspects such as the organizational climate and the performance of employees and that, later, have positive impacts on organizational profitability and culture alignment, is analyzed -- Besides assimilate and incorporate these conclusions, the objective will be to verify the relevance of an endomarketing strategy in in educational institutions and specifically in the university world of the Universidad Pontificia Bolivariana, located in Medellin, including workers who have a vinculation of more than six monthsÍtem Análisis de la rotación de personal en empresas de auditoría(Universidad EAFIT, 2016) González Vergara, Laura Marcela; Betancur Hurtado, Carlos MarioEn la perspectiva de una economía mundial altamente competitiva, las firmas de auditoría entran a jugar un papel preponderante en el seguimiento a los procesos y en la determinación de estrategias que permitan trazar el camino más expedito para el alcance de los objetivos y metas de cualquier organización que quiera demostrar que se rige por el cumplimiento de la normativa legal en cualquier país del mundo -- Así las cosas, para el ejercicio eficiente de los principios de la auditoría –como organizaciones competitivas–, éstas deben reinventarse con fundamento en la dirección estratégica, para asumir una dinámica organizacional que les permita asegurar al trabajador talentoso, disponiendo un ambiente de armonía, con elevados niveles de satisfacción laboral, para que aquel empleado que es clave en sus funciones para la dinámica operacional, se sienta a gusto, plenamente identificado con los principios en que se sustenta la empresa, de manera que garantice su permanencia al interior de la organización, minimizando los riesgos y proyectando una imagen de confianza ante sus clientes externos -- Este artículo tiene como fundamento conocer la incidencia que la rotación de empleados tiene en la dinámica organizacional de las grandes firmas de auditoría de la ciudad de Medellín –Antioquia y las estrategias formales de retención que aplicanÍtem Análisis de los efectos de las acciones de endomarketing aplicadas a los empleados de la Universidad EAFIT(Universidad EAFIT, 2021) Gómez Zapata, José Daniel; Rojas de Francisco, Laura IsabelThe demographic change that humanity is undergoing leads organizations to rethink their administrative processes, as well as their relationships with stakeholders, and one of them is their human capital. This is where the relevance of endomarketing strategies becomes very valuable when it comes to connecting human development with the achievement of the goals set. The purpose of this research proposal was to analyze the current state of the endomarketing actions implemented by Universidad EAFIT, by means of a mixed exploratory study that gathers different techniques of information gathering, with the participation of the employees with labor contract of the University, and with the accompaniment of the Department of Employee Development, and intended to offer conclusions and suggestions that allow reorganizing and focusing actions that generate greater value and that go towards the interests of the University and its collaborators. Likewise, and in the same way, we sought to know the current state of EAFIT in relation to different private universities located in Medellín. This study contributes to one of the guiding principles set forth by the University in its 2030 itinerary, where "Growing with the employee", is set as an objective to be achieved.Publicación Análisis de los procesos de cumplimiento (compliance) en el área de recursos humanos de una empresa especializada en servicios y soluciones logísticas para el sector floricultor de Bogotá : riesgos, oportunidades y estrategias de mejora(Universidad EAFIT, 2024) Ruiz Pinto, Lizeth Camila; Osorio Lema, Edwin AlexisÍtem Análisis y estructuración de un sistema de codificación de bajo costo para una empresa de retail y distribución de calzado hecho a mano(Universidad EAFIT, 2016) Restrepo Soto, Juan Camilo; Calle Saldarriaga, María Alejandra; Arias Abad, Juan CamiloLa presente investigación aplicada pretende analizar y estructurar un sistema de codificación de productos para una comercializadora de calzado artesanal con 67 años de experiencia en el sector y con compras de hasta 100.000 pares anuales a 7 talleres de manufactura exclusiva, contando con más de 150 empleados directos e indirectos -- Desde hace tres años la empresa cuenta con un sistema de codificación hexadecimal que rápidamente se obsoletizó al no poder caracterizar completamente los productos, perdiendo trazabilidad, control y manejo sobre todos los inventarios de la empresa -- El costo de la falta de sistematización del manejo de inventarios se refleja particularmente en las siguientes situaciones: la cantidad de artículos obsoletos y/o contaminados que se dan de baja mes a mes en las bodegas, la demora en el servicio personalizado al cliente cuando el vendedor necesita buscar en las bodegas un artículo específico, el capital de trabajo invertido en inventario sobredimensionado de acuerdo a pronóstico, el control y rechazo de productos no comprados por orden de compra (verificación de tallas y diseño), y la limitación que se tiene con las ventas virtuales al no tener integrado el inventario general de la empresaÍtem Aplicación de la matriz organizacional en Cementos Argos S.A.: caracterización del antes y después de la fusión(Universidad EAFIT, 2009) Bustamante Moreno, Catalina María; Vanegas Olarte, Juan Guillermo; Jaramillo Estrada, Pablo JoséThe research describes the organizational changes in the merger happened in Cementos Argos SA and within this process focuses on changes in worker-management relationship, as in changes in management style as a result or consequence of the merger -- This leads to explore the behavior of individuals within that process and the influence of this on performance of both parts, directing and directed, through some aspects of the organizational matrix of power relations with the symbolic pact -- The analysis was built on a survey of 25 people at all levels of the organization and on different plants and locations, their answers were analyzed quantitatively via structural analysis, finding that the five variables that endure through the process of integration are: Promotions, transferees Welfare, Education and Training, continuous improvement and freedom of opinion -- These variables must be taken into account by companies in order to impact mainly the expectations concerning the worker's welfare, certainty and security -- The management style is also a change which goes from coercitive, expert and reward to the legitimate and the reference, based on the recognition of leadership and a sound decision-makingÍtem Aplicación del mercadeo interno en empresas de Medellín(Universidad EAFIT, 2017) Granada Salazar, Daniela; Ramírez Correa, Juan David; Muñoz Molina, YaromirThis descriptive exploratory qualitative study aims to analyze the internal marketing strategies applied by five companies that have activity in Medellín such as Pintuco, Bavaria, Alquería, Servicios Nutresa and Argos, to consolidate a unique value-added offer, to achieve high standards of competitiveness and to develop profitability and sustainability -- The document describes a conceptual review of the topic, based on the exploration of the theoretical background, obtained from research articles indexed to scientific databases and related bibliography, to understand the variables internal marketing, internal clients and internal communication, and determine how these elements are interrelated to give rise to strategies that manage job satisfaction, corporate cohesion, sense of belonging and organizational culture -- Research includes a consideration of stakeholders that can be problematic when implementing internal marketing -- That is why it is established that outsourced workers, trade unions and workers resistant to change, are foci on which to work with special effortÍtem Apropiación y uso de las Tecnologías Web 2.0 en investigación: un análisis a partir del Seci Model(Universidad EAFIT, 2014) Caicedo Alarcón, Oscar William; Ramírez Goméz, Mauricio AndrésEste artículo tiene por objetivo a partir del modelo de creación de conocimiento organizacional de Nonaka y Takeuchi (SECI model), describir y analizar el papel que desempeñan las tecnologías Web 2.0 en los procesos de investigación -- El estudio de caso contemporáneo propuesto por Robert Yin (1994) fue el método seleccionado -- La revisión documental y las entrevistas a profundidad sirvieron de técnicas para la recolección de la información -- Se logra identificar que el uso y la apropiación de las tecnologías Web 2.0 tienen un importante potencial para apoyar la creación de conocimiento, en la medida en que fomentan el trabajo colaborativo entre investigadores, facilitando el intercambio de información y la comunicación efectiva de los resultados, sin embargo son las organizaciones con ánimo de lucro las que están aprovechando las oportunidades que brindan estas nuevas tecnologías, implementando modelos para su gestión -- Finalmente, se evidencia que es tarea de las instituciones universitarias apoyar a los investigadores para explorar estas nuevas tecnologías a fin de mejorar el alcance y el impacto de las investigacionesÍtem Una aproximación al concepto de mobbing “acoso psicológico en el sitio de trabajo”, un análisis del dispositivo móvil como posible factor de riesgo(Universidad EAFIT, 2011) Arango Mesa, María Alexandra; Uribe Correa, BeatrizThe intention of this article is by tracking literature, to perform a simple description on harassment, psychological or work, known globally under the Anglo-Saxon mobbing, to know its definition, history, forms and prevalence of it and review personality traits and organizational factors associated with bullying and its harmful effects on victims.Ítem Bases para el relevo generacional de las directivas de Comercial y Servicios Larco S. A.(Universidad EAFIT, 2015) Vallejo Restrepo, Daniel; Cuéllar Bermúdez, Ulises OrestesLa presente investigación, de tipo exploratorio, da cuenta de la revisión de los procedimientos, las responsabilidades y el perfil del cargo de Gerente Técnico Financiero de la empresa Comercial y Servicios Larco S. A., con el fin de plantear los principios que faciliten la implementación de protocolos de transferencia de conocimiento en el cargo definido, para garantizar la sucesión generacional, sin pérdida de conocimiento -- Para ello se propone trabajar el cargo mediante el análisis de documentos y de una entrevista en profundidad al directivo que actualmente ocupa el cargo definidoÍtem Cambio del modelo de liderazgo en Comfama 2019 : percepción de los responsables del área de aprendizaje y cultura(Universidad EAFIT, 2021) Uribe Quintero, Lina María; Arcia Gómez, Erika Tatiana; López Gallego, Francisco DaríoÍtem El cambio organizacional, un artículo de revisión(Universidad EAFIT, 2021) Gallego Parra, María Camila; Soto Colomba, María Adelaida; Uribe de Correa, Beatriz AmparoBased on the literature review of scientific texts found in the databases Esbco Host, Scopus, Science Direct, Scielo, Redalyc and Google Scholar, the conceptions of organizational change are analyzed from different perspectives taken from references since the year 1980 to 2020. The structure and content focus on the presentation of the ideas and conceptions of organizational change and the common components found in the literature review, these are, people and leadership, communication and organizational culture, and organizational structure. This article has two main uses: the ideas presented show part of the evolution of the concept of organizational change, giving to interested professionals an input to facilitate decision-making in the managing change. Also, it is a construction of knowledge that serves to understand organizational change and the relationship with some of its components.Ítem Cambios en la estrategia, la estructura y las capacidades en una organización de doble dimensión: el caso del Hospital San Vicente* luego de la Ley 100 de 1993(Universidad EAFIT, 2014) Agudelo Agudelo, Yurley María; Zapata Barrera, Santiago; Londoño Correa, Diana María; Uribe de Correa, Beatríz AmparoEste artículo proporciona información sobre los cambios en la estrategia, la estructura y las capacidades que el Hospital San Vicente implementó para ser sostenible en el contexto de los cambios regulatorios en salud de los últimos veinte años en Colombia -- En este caso se describe cómo el Hospital San Vicente (entidad sin ánimo de lucro) pasó de ser una institución que financiaba su operación mayoritariamente con dineros provenientes del Estado, la venta de servicios a pacientes particulares y donaciones y aportes de benefactores, a ser un grupo de empresas sólidas y financieramente rentables que se unificaron para generar ingresos suficientes y lograr conjuntamente el cumplimiento de su misión asistencial enfocada a la atención de los pacientes con menos recursos económicos -- Se amplían cuatro aspectos importantes dentro del desarrollo organizacional, como son: estrategia, estructura, capacidades y doble dimensiónÍtem Caracterización de la cultura organizacional e identificación de buenas prácticas en la gerencia de proyectos en sedes internacionales de la Compañía VeriTran S.A., basados en las áreas del conocimiento establecidas por el Project Management Institute (PMI)(Universidad EAFIT, 2021) Sánchez Romero, Estefanía; Henao Arango, María CeciliaAiming to take advantage of the business model of the organization VeriTran S.A., which consists of providing its consulting and implementation services to the global financial industry for the construction of its mobile applications and transactional web portals, the management methodologies in each of the projects for the different countries are described, since there is not an standard methodology to approach all the projects of the organization, and when compared, it is identified that some methodologies work better than others. Additionally, there is an ingrained work culture within the organization that informs almost every aspect of its everyday running, which is why it is appropriate to determine how some elements of the organizational culture influence project management, in addition to the opportunity of identifying best practices in project management from four international offices, based on the areas of knowledge established by the Project Management Institute, PMI, in order to improve the organization's performance and achieve greater customer satisfaction. This master's work presents a consolidation of Good Practices in project management and how some elements of organizational culture influence the behavior and performance of the organization, through surveys designed with key questions from each of the areas of knowledge according to the PMI, through interviews designed with key questions for each of the PMI knowledge areas, and these in turn associating questions created based on experts criteria to cover the organizational culture.