Publicación:
Desarrollo de un modelo de negocio innovador apalancado en IA para el aprendizaje autónomo del inglés en profesionales

Fecha

2025

Autores

Higuita Pulgarín, María Camila
García Uribe, Sandra

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Editor

Universidad EAFIT

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Resumen

This research proposes the design and validation of an innovative business model based on artificial intelligence to facilitate autonomous English learning among Colombian professionals. The solution takes shape in Monamate, a virtual AI-powered assistant that interacts via WhatsApp, enabling natural conversations, contextual feedback, and personalized recommendations. The methodological process combined qualitative interviews, surveys, and a five-day experimental test with 20 users, structured in three phases: diagnosis, proposal, and validation. Frameworks such as the Business Model Canvas, Design Thinking, and Lean Startup were applied. Key barriers, tensions, and motivations were identified using user archetypes (Cooper, 1999) and the Jobs to Be Done method (Christensen et al., 2016). During the experimental phase, value and growth hypotheses were formulated and evaluated according to Ries (2012), allowing analysis of the initial desirability, usability, and viability of the model. The results show a positive perception of the channel, high perceived utility, and willingness to pay, supporting the potential to scale the model. This early experiment informs key strategic decisions for the future development and monetization of the proposal, providing applied evidence for an innovative and context-sensitive educational solution.

Descripción

Esta investigación propone el diseño y validación de un modelo de negocio innovador basado en inteligencia artificial, para facilitar el aprendizaje autónomo del inglés en profesionales colombianos. La solución se concreta en Monamate, un asistente virtual con IA que interactúa vía WhatsApp, permitiendo conversaciones naturales, retroalimentación contextual y recomendaciones personalizadas. El proceso metodológico combinó entrevistas cualitativas, encuestas y una prueba experimental de cinco días con 20 usuarios, estructurado en tres fases: diagnóstico, propuesta y validación. Se utilizaron marcos como Business Model Canvas, Design Thinking y Lean Startup. Se identificaron barreras, tensiones y motivaciones clave mediante arquetipos (Cooper, 1999) y la técnica Jobs to Be Done (Christensen et al., 2016). En la fase experimental se formularon y evaluaron hipótesis de valor y crecimiento según Ries (2012), permitiendo analizar la deseabilidad, usabilidad y viabilidad inicial del modelo. Los resultados evidencian una percepción positiva del canal, alto nivel de utilidad percibida y disposición de pago, lo que respalda la oportunidad de escalar el modelo. Este experimento temprano orienta decisiones estratégicas clave para el desarrollo y monetización futura del modelo, aportando evidencia aplicada para una solución educativa innovadora y contextualizada.

Citación