Examinando por Materia "Transferencia de conocimiento"
Mostrando 1 - 20 de 22
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Bases para el relevo generacional de las directivas de Comercial y Servicios Larco S. A.(Universidad EAFIT, 2015) Vallejo Restrepo, Daniel; Cuéllar Bermúdez, Ulises OrestesLa presente investigación, de tipo exploratorio, da cuenta de la revisión de los procedimientos, las responsabilidades y el perfil del cargo de Gerente Técnico Financiero de la empresa Comercial y Servicios Larco S. A., con el fin de plantear los principios que faciliten la implementación de protocolos de transferencia de conocimiento en el cargo definido, para garantizar la sucesión generacional, sin pérdida de conocimiento -- Para ello se propone trabajar el cargo mediante el análisis de documentos y de una entrevista en profundidad al directivo que actualmente ocupa el cargo definidoÍtem Beneficios de la transferencia del conocimiento tácito a explícito en el trabajo de un grupo de ejecutivos comerciales de una compañía del sector industrial(Universidad EAFIT, 2018) López Alfonso, Claudia Liliana; Orejuela Gómez,Johnny JavierÍtem El conocimiento como bien común y al alcance de todos(Universidad EAFIT, 2000) Tamayo Tobón, César Eduardo; Universidad EAFITEl mundo actual –el de la incertidumbre, la transformación, los avances científicos– ha visto en las últimas décadas un crecimiento exponencial en la producción y el intercambio de conocimientos. Hoy, en medio de la compleja coyuntura resultado de la pandemia, se refuerza la necesidad de que ese conocimiento incluya dentro de su proceso de producción algunos mecanismos para el diálogo y el contraste de visiones con diversos actores de la sociedad.Ítem Direccionamiento estratégico de la gestión del conocimiento del Instituto de Estudios Políticos de la Universidad de Antioquia(Universidad EAFIT, 2017) Ferrer Salcedo, Luz Jessely; Henao Cálad, MónicaThe management that an organization undertakes to achieve its strategic objectives, is guided by its mission and its vision, and demands the execution and optimization of the processes and procedures that are carried out in the different units that compose it, following management patterns of the knowledge and contributing in a particular way to the integral organizational development -- The objective of this project is to determine a strategic address containing the necessary elements for the management of knowledge in the Institute of Political Studies of the University of Antioquia -- The research makes a theoretical contrast between meanings of the management and the knowledge management to analyze their relationship and contribution to strengthening the management of the Institute of Political Studies (IEP) -- As a means to integrate these elements, identify the patterns of the generation and evolution of knowledge and its administrative management, considering the connection that acquires knowledge according to the responsibilities and creativity of the people who generate it -- The IEP management processes evidence the increase of knowledge assets, strengthen the organizational structure, enhance the strategy and allow services to be offered that meet the needs of users -- This analysis warns that the strategic direction of the IEP should contain elements of knowledge management and strategic objectives for the optimization of management processes, such as contribution to the construction of an operational language that allows the acquisition, acquisition, transfer and organization of knowledge in strategically feasible termsÍtem Evaluación expost de un proyecto en las etapas de estructuración y operación para identificar las lecciones aprendidas bajo el esquema “start up as a service”(Universidad EAFIT, 2023) Cancino Joya, Deissy Patricia; Rios Calderon, Yaizza Tatiana; Gómez Salazar, Elkin ArcesioC-Labs is a Colombian company established in Bogotá that collaborates with big Latin American companies to execute corporate entrepreneurship projects. Its main goal is creating and developing business ideas into real projects with tangible and successful results. C-Labs executed in 2021 a project called Babyboom with a Colombian corporate ally. Babyboom was a project executed under the "start up as a service" model to prove a business case for a diaper product. This business research seeks to find the lessons learned from the Babyboom project in its planning and operation stages. As part of the analysis, this business research was developed using the Mario Coquillat methodology, and the PMI, PMAJ and PRINCE2 methodologies for the management of lessons learned. This research also analyses semi-structured interviews and secondary information such as company’s documents, presentations, and reports. As part of the results, this analysis finds ten project’s lessons learnt that impacted Babyboom financially and its execution plan. These findings are expected to contribute to future corporate entrepreneurial projects with similar characteristics of "start up as a service" model. Moreover, it contributes to research topics such as knowledge management, standardization of documents and lessons learned management. As part of the conclusions, it highlights that for next projects C-Labs will have to improve their planning process, financial process, documents standardization and human resources selection to enhance their project execution and earn better implementation results.Ítem La experiencia como camino hacia la seguridad y la salud en el trabajo : utilización de lecciones aprendidas como estrategia para el mejoramiento de la seguridad en Cementos Argos S.A.(2018) Rave Soto, Juan Felipe; Henao Cálad, MónicaOccupational safety and health management systems have allowed organizations to make their spaces and procedures safer and healthier through continuous improvement. Learned Lessons systems allow capturing information from individual experiences, disseminating it throughout the organization and keeping it available for reuse when required. In this work, a theoretical journey is made on occupational safety and health, occupational safety and health management systems, the methodology of learned lessons and the transfer of best practices. Finally, the system of learned lessons from Cementos Argos S.A. is compared with the best practices in learned lessons found in the literature and recommendations are made to improve it.Ítem Exploración del modelo de conversión del conocimiento SECI, incluyendo su aplicación en algunas organizaciones(Universidad EAFIT, 2017) Vásquez Silva, Alejandro Miguel; Botero Rave, Juan Manuel; Henao Cálad, MónicaHay dos tipos de conocimiento: conocimiento explícito y conocimiento tácito -- El conocimiento explícito puede ser expresado en palabras y números y ser compartido en forma de datos, fórmulas científicas, especificaciones, manuales, entre otros -- Por el contrario, el conocimiento tácito es aquel que no es fácilmente visible y expresable, es altamente personal y difícil de formalizar, haciéndolo muy difícil de comunicar y compartir con otros individuos dentro de un grupo o una empresa, por ejemplo, pensamientos internos, intuiciones y corazonadas -- Dentro de la creación y transformación del conocimiento se encuentra un proceso en el que interactúan el conocimiento explícito y el conocimiento tácito, la interacción entre los dos tipos de conocimiento conduce a la creación de nuevos conocimientos, clasificados en cuatro modos de conversión conocido como modelo SECI; Socialización, Externalización, Combinación e Internalización (Nonaka & Takeuchi, 1995) (Massingham, 2014) -- En resumen, el modelo SECI describe un proceso dinámico en el cual los conocimientos tácito y explícito son intercambiados y transformados; los cuatro modelos permiten conceptualizar la actualización del conocimiento de las organizaciones a través de procesos de los individuos que las conforman -- Entonces, este trabajo presenta en detalles cada una de las operaciones de conversión del conocimiento -- Además, se presenta la concepción que cuatro empresas de la ciudad han hecho de dicho modelo -- No se realiza una crítica ni una comparación, ni una valoración sobre el modelo de gestión que tienen las empresas, sino una descripción de lo que ellas llevan a cabo a la luz del marco conceptualÍtem Exploring the enablers and microfoundations of international knowledge transfer : a grounded theory framework(Universidad EAFIT, 2020) Rios Ballesteros, Nathalia; Furst, SaschaÍtem Gestión del conocimiento en las startups colombianas(Universidad EAFIT, 2024) Merizalde Maya, Susana; Hernández Cartagena, Estefanía; Franco Ruiz, CamiloÍtem Lecciones aprendidas del proyecto Parques del Río Medellín(2018) Vélez Duque, Carolina; Henao Cálad, MónicaSince 1999, Medellín’s city planning has been oriented towards a compact city model -- However, after 20 years, the model remains unconcluded -- The Parques del Río project arises in response to this problem, thus, the execution of the first stage of the project, in the center of the city, is part of a long-term urban renewal strategy -- During mayor Aníbal Gaviria’s term, a team of professionals is gathered to, within four years, formulate and successfully execute the first section of the project; an infrastructure enterprise never seen in the history of Medellín -- Despite this, the following mayor dismantles the team created to execute the project -- The team dissolution once a project ends is one of the main problems in project knowledge management -- Consequently, the knowledge generated during the execution of the project is lost -- This hinders the replication of successful practices in new projects and consolidates the tendency to repeat the same mistakes -- Storytelling to share knowledge (Denning, 2005) is a strategy that enables the collection of knowledge of high complexity through a vehicle familiar to every human being: stories -- Thanks to these, the double function of documenting and transferring knowledge from one project to another is carried out -- The anecdotes related by the participants of a project contain explanations rich in content, good practices and lessons learned -- In addition, it allows the listener to easily understand the transmitted content and remember it easily in the future -- In order to apply the above, this research reconstructs the story of the Parques del Río Medellín project and recovers good practices and lessons learned for future application in similar projectsÍtem Marco de referencia para la innovación social basada en la gestión del conocimiento en organizaciones sociales(2018) Rodríguez Monsalve, José Andrés; Henao Cálad, MónicaThe objective of this research is to propose a frame of reference for social innovation based on knowledge management in social organizations -- In the first instance, it was necessary to address the concepts of social innovation, knowledge management and social organizations, to then account for the potential integration of what such concepts represent, whose integration expands the dynamic that generates impact in the organization -- Then there was a study that allowed recognize elements of strategic direction, conceptions, domains and experiences of a group of social organizations in the management of knowledge and innovation -- From the above, it was achieved the vision that allowed configure the phases, cycles and processes -- The implicit vision in the frame of reference is that the greater the management of knowledge, the greater the influence oriented towards innovation will receive the social organization, and the same with respect to strengthening the cycles and the disposition that the social organization acquires with social innovation, because it will affect new knowledge -- The panorama generated by this virtuous circle is highly valued for the effect it could have on the organization and the subjects, thanks to the potential transformation that would be generated to impact the lives and needs of the subjects and the communities, showing in this way that the power of change that the organization can propitiate for itself and for the populations that are the object of its accompaniment outlines a much more encouraging scenario, which makes this type of organization validate its strategic position with greater strategic capacity to generate development and new perspectives for workÍtem Modelo de gestión de equipos de ingeniería para la compañía SIMAC S. A. S. basado en el paradigma de la inteligencia distribuida(Universidad EAFIT, 2016) Betancourt Rodríguez, Juan Felipe; Henao Cálad, MónicaLos cambios en las estructuras, en los modelos de gestión, el entorno y los retos para el futuro son evidentes -- Las empresas de ingeniería, tecnología y con un componente alto en conocimiento tienen la necesidad de cumplir las expectativas del mercado en un entorno cambiante y con alto grado de perturbaciones -- En este trabajo se presenta una propuesta del modelo de gestión de equipos de ingeniería para la compañía SIMAC S. A. S. basado en la integración de los elementos conceptuales de los modelos de gestión del recurso humano, del conocimiento, de equipos de alto desempeño y de gestión de proyectos con los elementos, atributos, conceptos y estructuras del paradigma de la inteligencia distribuida -- También se proponen las herramientas tecnológicas que soportan el modelo de gestión postulado, se establece el contexto actual e histórico de la compañía SIMAC S. A. S. y su necesidad de mejorar el modelo de gestión de equipos de ingeniería implementado en la actualidadÍtem Modelo de transferencia de conocimiento y tecnología como pilar estratégico de una organización tipo pyme en el Valle de Aburrá(Universidad EAFIT, 2018) Yepes Cano, Juan Camilo; Giraldo Hernández, Gina María; Buitrago Quitero, Carlos JaimeThis study raises the importance of knowledge management and technology in defining the business strategy of SMEs in Colombia, since they improve competitiveness and ensure the sustainability of the company. Supported in the diagnosis made to a group of companies through the Chamber of Commerce of Aburrá Sur, the different needs at the business strategic level are analyzed, in order to propose a model of knowledge and technology transfer that allows generating or modifying the business strategy in SMEs.Ítem Modelo para la gestión de conocimiento en el Departamento de Sistemas Administrativos de la Dirección de Tecnología e Informática del Grupo Éxito(Universidad EAFIT, 2017) Maldonado Muñoz, Carlos Andrés; Henao Cálad, MónicaÍtem Piloto Centro de Transferencia Tecnológica para el sector del Agro(Universidad EAFIT, 2016) Álvarez Sánchez, Camilo; Bedoya Bayer, Andrés Felipe; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem Propuesta de estrategias técnicas para desarrollar procesos operacionales de gestión del conocimiento (Caso CONVEL S.A.S.)(Universidad EAFIT, 2016) Arango Moreno, Sergio; Henao Cálad, MónicaEl presente informe de investigación plantea, como trabajo de grado de la Maestría en Administración (MBA), proponer estrategias tecnológicas que permitan el desarrollo de los procesos operativos de gestión del conocimiento, correspondientes a la Identificación, difusión, transferencia, adquisición, almacenamiento, aseguramiento e Intercambio de conocimiento en la empresa Convel S.A.S., buscando reducir el riesgo de fuga de conocimiento o ausencia del mismo en los procesos claves de la compañía, y de esta manera ofrecer soluciones a dicha amenaza latente al interior de la organización -- A partir de la caracterización y análisis del contexto del sector de la construcción respecto a la gestión del conocimiento, se propone el relacionamiento entre dicha disciplina y las buenas prácticas mundialmente reconocidas para la gerencia de proyectos, planteadas por el PMI (Project Management Institute) -- Empleando la guía metodológica del PMBOK (PMI, 2013), como apoyo en la creación de las estrategias buscadas para el desarrollo de los procesos operativos de la gestión del conocimiento en la empresa -- De lo anterior, basado en los hallazgos obtenidos a partir del estudio bibliográfico presentado en el marco teórico, y de la referenciación técnica con empresas líderes en la gestión del conocimiento a nivel nacional, tales y como Industrias HACEB, HMV Ingenieros e ISAGEN, se determinan y plantean estrategias y herramientas para gestionar el conocimiento, adaptadas a las necesidades específicas de la empresa Convel S.A.S. para su posterior implementación -- Por último, se asignan responsables para el liderazgo y desarrollo de los procesos de la gestión del conocimiento dentro de la organización, planteando adicionalmente retos para los futuros estudios de investigación que se realicen para la gestión del conocimiento en el medio colombianoÍtem Recomendaciones para un intercambio de conocimiento en ciudades de América Latina(Universidad EAFIT, 2016) Zapata Trujillo, María Luisa; Villa, CamiloLa gestión de conocimiento puede ser aplicada a todos los ámbitos, corporativos, empresariales y de organizaciones de desarrollo -- Es así como al identificar la creciente dinámica de intercambios de conocimiento y aprendizaje entre las ciudades, y sobre todo en las ciudades de América Latina, este trabajo aborda la posibilidad de generar unas recomendaciones para que los intercambios que se establecen entre ciudades tengan mayor impacto, soportados en conceptos de la gestión del conocimiento, la cooperación internacional y las ciudades como tres grandes ejes de revisión -- La investigación se dio a partir de una revisión bibliográfica y de entrevistas a actores clave y expertos en relaciones internacionales que brindaron sus ideas, a partir de lo cual se elaboró un estudio detallado que permite identificar seis categorías de análisis, que luego se corroboraron con una encuesta a ciudades latinoamericanas -- Las categorías son: tener un propósito claro, evaluar la capacidad institucional, llevar a cabo una gestión de información de contenidos, establecer las conexiones adecuadas, contar con las habilidades y desarrollar una buena comunicación -- Dichas categorías, contenidas en tres ejes de análisis: gestión del conocimiento, cooperación internacional y ciudad, ofrecieron unas bases para que las ciudades y las agencias de cooperación para el desarrollo puedan contar con recomendaciones para tener en cuenta a la hora de llevar a cabo un intercambio de conocimientoÍtem Ruta de acción para la transferencia de conocimiento organizacional en Bon-Bonite(Universidad EAFIT, 2021) Restrepo Villegas, Ana Isabel; Hoyos Aristizabal, Juan Camilo; Diez Gaviria, Ana Cecilia; Uribe de Correa, Beatriz AmparoÍtem Técnicas para apoyar la operación combinación de creación del conocimiento, según el modelo SECI(Universidad EAFIT, 2017) Palacios Ospina, Eliana Marcela; Henao Cálad, MónicaThis project starts with the idea that knowledge can be created only by people and organizations cannot create knowledge by themselves, nevertheless organizations supports people in contexts where they create knowledge, therefore tacit or explicit knowledge has to be accessible for everyone, through mechanisms such as dialogue, discussion, observation, among others, making it part of the organization knowledge -- The SECI model proposed by Nonaka and Takeuchi (1995) offers a clear structure of the process of knowledge creation, from a business management perspective for create new knowledge, disseminate it throughout the organization and incorporate it into the products, services and systems -- This degree project aims to analyze how to develop the combination operation following the SECI model, through understanding, identification and description of four techniques that can be applied in the real context for the conversion of explicit knowledge to more explicitÍtem Técnicas que fomentan la combinación como operación de conversión de conocimiento(Universidad EAFIT, 2017) Marín Higuita, Melissa; Vanegas Arboleda, Olga LucíaNowadays, knowledge has become the most valuable resource that an organization has as a generator of its competitive advantages, so much so, that its importance in the academic and organizational field has been visible in the academic works and researches of some authors who have investigated into how organizations can create, preserve, transfer and combine knowledge in a dynamic way -- However, many people feel that the knowledge creation and transfer issue has not been approached in a theoretical, philosophical and methodological sense as it should -- Faced with the previous lack, this dissertation focuses on the knowledge transfer problem by using and managing explicit knowledge at the organizational level following the SECI model to expose and present some techniques that allow companies to do combination of knowledge within an organization -- The problem is approached by a bibliographical search of the investigations by several authors to study the most important theoretical and conceptual elements to understand and to emphasize a technique as a knowledge transfer facilitator -- Thus, the objective of this dissertation is to identify techniques and tools that support the combination as a knowledge conversion operation following the SECI model initially proposed by Nonaka (1995) -- To achieve this objective, a methodological strategy was adopted, consisting of a general review of literature about knowledge transfer, including its typology, the conversion operations contemplated in the SECI model; focusing mainly on presenting and describing what the combination is as a knowledge conversion operation for its understanding and, from there, to be able to progress to recognize and characterize techniques and tools that facilitate this conversion -- The techniques presented in this paper allow the combination in an organization through the representation of explicit conceptual and procedural knowledge -- However, hopefully there is not a single technique that allows explicit knowledge transfer, the techniques presented here will be preferable in the judgment of those who use them; some will be considered more useful than others, others more interesting, easier or more difficult to elaborate than others, and, as the combination is approached specifically in its theoretical, philosophical and methodological sense, new techniques will be developed and proposed to support companies to manage their knowledge -- Their implementation or not will depend on the company decision