Examinando por Materia "RESPONSABILIDAD SOCIAL DE LOS NEGOCIOS"
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Publicación 50 años de gerencia tecnocrática de los ingenieros de la Escuela de Minas de Medellín en las empresas de servicios públicos en Medellín 1920-1970(Universidad EAFIT, 2014) González Salazar, Natalia; López Díez, Juan CarlosPublicación A regulatory approach to ESG strategies for small and medium-sized enterprises(Universidad EAFIT, 2022) Gómez Mesa, Daniel; Navia Rojas, Camilo Antonio; Mejía Lara, María JoséPublicación Acciones público privadas que promueven el emprendimiento social como forma de mitigar el desempleo juvenil en el municipio de La Ceja, Antioquia(Universidad EAFIT, 2020) Correa Carmona, Juan Carlos; Irurita Muñoz, María Isabel; Universidad Católica de OrienteYouth unemployment in the currently economic and social context, in Latin American countries and especially in Colombia, has become a problem that requires special attention on the agendas of governments, especially local governments or municipalities, where it is accentuated much more the phenomenon. The author intends to establish a way to face this problem, based on concepts associated with social and economic development, such as: Human Development, as the guiding principle of the local economy that guarantees democracy, inclusion and the empowerment of human capital and building trust that translates into social capital. The Governance from the practice that is specified in the PPAs (Public-Private Alliances) as a model of Social Responsibility of the actors of the territory, to produce social wealth and Social Economy, which is specified through the promotion and chaining of entrepreneurship from capacities and skills and not only from the productive demand; to finally see an integrated model of Social Development. This work presents an analytical structure of concepts and founded theories regarding human development, especially citing authors such as Manfred Max Neef, Amartya Sen, Joseph Stiglitz, Bernardo Kliksberg and Sergio Boisier, among other actors who compile and direct their studies towards a alternative economy, olso called the third sector. It makes a review of the current situation of employment in Colombia, until reaching the current situation of the young population in the Municipality of La Ceja, thus proposing a reality framework for political and business analysis. Lastly, it establishes an analysis methodology from a conceptual framework and a categorical matrix, which encompasses the concepts, the reality and the social object of development for a locality based on young people. An evaluation of the concepts, based on the assessment of young people from La Ceja, based on their needs according to Max Neef, as well as their vision and relationship with private and public companies, is what is defined as a conclusion and establishes a strategy and political proposal to be followed by a small city that intends to implement the social economy model.Publicación Actualidad de la responsabilidad jurídica de las personas jurídicas en Colombia(Universidad EAFIT, 2025) Narváez Gaviria, Juhnny Alexander; Echavarría Ramírez, RicardoÍtem Administración de riesgos empresariales en Colombia, México y Argentina(Editorial Eafit, 2017) Albanese, Diana; Blanco Mesa, Fabio Raúl; Briozzo, Anahí; Carrizo, Mariana; Cifuentes Valenzuela, Jorge; Cruz Ramírez, Dorie; Díaz Restrepo, Carlos Andrés; Godoy Rodríguez, Martha Rocío; Gutiérrez Bernal, Luis Gabriel; Londoño Pineda, Nelson; Mancilla-Rendón, Ma. Enriqueta; Marín, Yudi; Martínez Garro, Daniela; Mora Álvarez, José Manuel; Oviedo, Elizabeth; Pérez Castañeda, Suly Sendi; Quintero, Dora P.; Salazar Yépes, Gloria Stella; Sauza Ávila, Beatríz; Villanueva, Eduart; Vahos Correa, Juan Esteban; Mejía Quijano, Rubi Consuelo; Nuñéz-Patiño, María Antonia; Martins, Izaías; Universidad EAFIT. Departamento de Administración; Información y GestiónAdministración de Riesgos Empresariales en Colombia, México y Argentina da a conocer un completo diagnóstico del desarrollo de la administración de riesgos en grandes empresas privadas de los tres países participantes, en el cual se evidencia una importante evolución de esta disciplina en el marco del gobierno y la cultura del riesgo, las prácticas y herramientas, la comunicación y consulta, entre otros elementos estudiados -- Con esto se ratifica el valor de esta disciplina para contribuir a la responsabilidad social empresarial, y el impacto en los resultados financieros y la sostenibilidad de las empresasPublicación Análisis de inversiones sostenibles en Colombia(Universidad EAFIT, 2021) Marín Quiroga, Jorge Enrique; Howard Hernández, Rachel Catalina; Vergara Garavito, Judith CeciliaSocial responsibility and its close relationship with the economic and financial behavior of the multiple investments that are traded daily in the different markets, has been one of the concepts that are being included in the different analyzes for investor decision-making due to to the environmental, social and corporate governance approach (Responsible Investments). The so-called green bonds are attractive to investors, mainly due to the fulfillment of the UN's sustainable development objectives, which imply strengthening the responsible growth of their banks and improving their corporate image. Sustainable investments would imply more competitive interest rates in the market for investors. Colombia will improve its image before entities such as the IDB and IFC by demonstrating that it is managing sustainable projects and in this way it will attract the attention of foreign investors who buy responsible investments as a requirement of many funds worldwide. This study aims to analyze the behavior of sustainable investments versus traditional investments to inform the advantages they have and their profitable application.Publicación Análisis de los factores que intervienen en la falta de directrices éticas y de RSE en las cadenas de valor de la mediana y pequeña industria química en Colombia(Universidad EAFIT, 2021) Sierra, Carlos Mario; Giraldo Hernández, Gina María; Solvay Colombia LTDACompanies involved in the value chains of the chemical industry, whether they are producing raw materials or transforming them to launch mass consumer goods to market, tend to re-invest many resources from their operating profits to reinvent and maintain themselves in highly competitive, changing and demanding markets. In several cases, these investments are allocated in new marketing strategies that are more impactful to the consumer, image renewal, product reformulation to demonstrate greater utility or versatility to the end consumer, improvement of operational efficiency, among others, and very rarely they are implemented with the conviction of promoting and incorporating the ethics and social responsibility policies. This evolution process experienced by companies in general, promotes the development of proposals that are striking, motivating, risky, that incite the consumption of a product, and only in some cases seek to raise awareness of end users towards a more controlled, rational and correct consumption of resources. This research tried to do an analysis in order to have an the medium and small segment of the companies involved in the value chains of the chemical industry, in order to understand the priority that these topics have internally, and the main policies and actions that are implemented with the aim of promoting a culture of transparency, ethics in business and of commitment to the environment.Publicación Análisis del impacto de ampliar la cobertura de la oferta de energía prepago en Antioquia(Universidad EAFIT, 2016) Vélez Saldarriaga, Juan PabloEl presente documento muestra un análisis sobre las decisiones, ventajas y desventajas asociadas con la ampliación de la cobertura de la oferta de energía prepago que tiene el Grupo EPM -- Todo esto evidenciado desde un punto de vista financiero y social que permitan conocer en detalle las implicaciones de esta decisión -- El Grupo EPM tiene en su propósito, la construcción de territorios sostenibles en todos los lugares donde tenga presencia -- Antioquia representa su mercado natural de origen, donde tiene el mayor porcentaje de usuarios y en sus objetivos siempre ha estado presente realizar intervenciones que permitan mejorar las condiciones de vida a través de soluciones de acceso y comprabilidad -- El Grupo siempre está en una constante búsqueda de generar valor agregado a los usuarios y desarrollar ofertas que permitan el disfrute de los servicios públicos domiciliarios, entendiendo las diferentes realidades y circunstancias que se viven en los territorios -- Una de las alternativas más exitosas desarrolladas por la empresa y en la cual ha sido líder en el mercado, es el esquema de energía prepago implementado desde el 2006 -- La energía prepago fue estructurada como una oferta que generaría beneficio para el Grupo representado en unos menores costos en los servicios de reconexión, suspensiones, cortes y unas mejoras en los índices de recaudo, para los usuarios les daba un mayor control sobre sus consumos y poder tener una forma de pago que se ajustara a la forma como reciben los ingresos -- La iniciativa ha dejado unos resultados positivos, sin embargo en las diferentes investigaciones y encuestas de satisfacción se identifica una oportunidad de mejora, debido a que algunos usuarios manifestaban el deseo y necesidad de hacer parte de esta oferta pero se les negaba el acceso debido a que no cumplían con las condiciones de entrada, razón por la cual se decidió realizar un análisis de estas condiciones de entrada y revisar la posibilidad de implementar algunos cambios -- El objetivo de esta investigación será hacer un análisis de la oferta de energía prepago actual de EPM para inferir algunos impactos económicos, sociales y regulatorios que tendría para el Grupo aumentar la cobertura de su mercado objetivo, contribuyendo así a mejorar la situación de comprabilidad de las comunidades vulnerables del Departamento de Antioquia -- Para ello se realiza un análisis de factibilidad de ampliar el esquema de energía prepago a partir de un modelo financiero y los resultados de talleres e investigaciones de percepción de los usuarios atendidos bajo esta modalidadPublicación Aproximaciones dogmáticas y jurisprudenciales del tipo penal de fraude de subvenciones en Colombia(Universidad EAFIT, 2022) Sossa Montoya, María Simoné; Sotomayor Acosta, Juan ObertoPublicación Área de gestión social en la empresa Cortés Leiva Asociados S.A.S(Universidad EAFIT, 2024) Cortés Ortiz, María Fernanda; Vargas Sáenz, Mario Enrique; Cortés Leiva Asociados S.A.SPublicación Bancos de hábitat : propuesta para la protección de biodiversidad como parte de la estrategia de sostenibilidad de Cementos Argos S. A.(Universidad EAFIT, 2021) López Toro, Irene; Henao Arango, María Cecilia; Rodríguez Montoya, Sergio LuisThis document describes conservation banks as an instrument that contributes to the protection of biodiversity and facilitates ecological compensation obligations in Colombia and other parts of the world. The document proceeds as a justification of this mechanism within Cementos Argos’ sustainability strategy in Colombia.Publicación Bavaria : una empresa comprometida con el ambiente : propuesta para disminuir el impacto ambiental del uso de botellas plástico PET(Universidad EAFIT, 2019) Ramos Franco, Stefania; Mejía Gil, María ClaudiaChanges in the global environmental situation have prompted companies to develop a strong interest in sustainability and circular economy issues. In particular, in the company Bavaria there is an interest in seeking opportunities for the use and re-incorporation of many of its packaging materials, whether they are trying to use them in their own products or through the use and exploitation in alternative products. Specifically, in the present project the PET material of the amber bottles will be analyzed, material that is currently used for the production of a part of the volume of Pony Malta, and whose volume has a significant market share, which is why the material acquire importance in circular economy projects. For this reason, there is a need to establish and evaluate different alternatives that the company can execute, in order to give options for reuse and exploitation in order to fulfill its sustainability and responsibility commitment towards the environment. To achieve this, a qualitative analysis was carried out supported by semi-structured interviews with six experts, where it is intended to know de the experience of each of them issues related not only to the legal context of use of plastic material in the massive consumption sector and how this impacts operations of PET bottles market, but also alternatives for use of PET bottles post-consumption where it is relevant to identify the best proposal for this material, as well as identifying key allies to identify the strategy proposed for Bavaria succeed. The final result showed that de all alternatives only one of them seemed to be the optimal, since it is the only one that would guarantee a significant use of the post-consumption material of PET bottles, and, although it is not the only alternative, according to the interviewees it is the most viable and sustainable. However, in order to execute, Bavaria must work on several aspects: first, together with the government, they must define whether PET bottles are considered single-use plastics, since this would have repercussions on the country's laws; secondly, it must work hand in hand with other actors in the PET bottle cycle chain, to work on consumer education issues in order to increase the volume of waste that people separation at home; and thirdly, it must define the physical and economic means with which the project will be developed, moreover the key allies with which it must work during the process.Publicación Beneficios reputacionales de la RSE en empresas tercerizadoras de servicios del estado. Gestión sancionatoria contravencional de tránsito(Universidad EAFIT, 2018) Arboleda Marín, Diana Marcela; López Gallego, FranciscoIn the last three years the different media have shown the bad perception of the citizenship about the private companies that contract with the State, specifically as regards their sanctioning function in traffic contraventional matters -- Under this scenario, an investigative work was designed to find out if the implementation of CSR practices by these companies could improve their reputation -- For this purpose, between the months of October and November of 2017, the opinion of twelve experts who were subjected to in-depth interviews and the judgment of one hundred sanctioned citizens who were surveyed through closed-response guides, was considered -- The result was a negative image of these companies and the possibility that CSR practices played an important role in improving their reputation -- Based on the findings, a series of recommendations that could serve as an input for the design of strategies for improving the prestige of these organizations are formulatedPublicación Caracterización de la responsabilidad social de la revisoría fiscal en organizaciones colombianas(Universidad EAFIT, 2012) López Carvajal, Oscar; Garcés Uribe, Olga LucíaPublicación Caso Natura: un buen lugar para trabajar(Universidad EAFIT, 2016) Bernal Cortés, Diana Milena; Contreras Cubides, Aída Yesenia; Álvarez Barrera, Claudia Patricia; López Gallego, FranciscoEl siguiente trabajo analiza el caso Natura, empresa seleccionada por el instituto Great Place to Work®, como el mejor lugar para trabajar en Colombia (dentro de la categoría de empresas de menos de 500 empleados en el 2014) -- Inicialmente, se realiza una síntesis de las teorías existentes con relación al clima laboral y las características fundamentales que hacen de las empresas lugares de trabajo sobresalientes -- Luego, se realiza un trabajo de campo, que se compone de entrevistas a los empleados y observación del entorno, con éste, se pretende identificar los factores de éxito y buenas prácticas que contribuyeron a que la empresa obtuviera este reconocimiento -- Se obtuvieron resultados concluyentes que permitieron la elaboración de un caso de estudio sobre el cual se buscará su publicación, y será utilizado con fines académicos en asignaturas relacionadas con la administraciónPublicación Co-creación de modelos de empresa social en la subregión del Bajo Cauca(Universidad EAFIT, 2014) Díaz Algarín, Álvaro Augusto; Piedrahíta López, Carlos Alberto; Vargas Sáenz, Mario Enrique; Consejo de Administración de la Fundación Oleoductos de ColombiaÍtem Conversemos sobre educación, liderazgo y tecnología(Medellín : Universidad EAFIT, 2022-10-14) Universidad EAFIT; Restrepo Montoya, Claudia Patricia, 1975-; Vélez, David, 1975-; Universidad EAFITPublicación Corporate social responsibility and cost of equity : evidence from Latin America(Universidad EAFIT, 2022) Castellanos Rios, Santiago; Gaitán Riaño, Sandra ConstanzaPublicación Corrupción empresarial en Colombia: Un estado del arte(Universidad EAFIT, 2018) Villegas Gómez, Juan Pablo; Orejuela Gómez, Jonny JavierThis document presents a different concepts of business corruption in Colombia and a comparison made through a documentary review as well as the effects, causes and consequences generated by corruption in the country -- Public and Private corruption is mentioned and how the scourge could be counteracted through the identification of prevention mechanisms, the promotion of business and individual ethics and the responsible and coherent implementation of corporate social responsibility policiesÍtem El deber de dar fin a la pobreza : también, responsabilidad social de la empresa : un análisis ético(Universidad EAFIT, 2023) Quintero Meza, Tomás; Gallego García, Gloria MaríaA pesar de que hoy en día existen compromisos y deberes de tipo moral, político y jurídico tendientes a dar fin a la pobreza, es vital profundizar en el deber moral de justicia de las empresas a contribuir a este objetivo haciendo énfasis en los valores de dignidad humana y libertad, en atención al desarrollo humano, la promoción de capacidades y no solo la satisfacción de necesidades básicas, bajo el fundamento que las empresas son agentes morales con una vocación social. Este trabajo, escrito desde la filosofía moral, pretende la construcción de un marco conceptual que permita a todo aquel relacionado con las empresas conocer el vínculo entre empresa y pobreza, que no es más que la relación entre el buen vivir de las personas y las contribuciones que le conciernen a las organizaciones realizar.