Examinando por Materia "Knowledge management"
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Ítem Action research as the basis to implement enterprise integration engineering and business process management(Hermes Science, 2005) Molina, Arturo; Canché, Luis; Rosas, Roberto; Camacho, Ricardo; Mejía Gutiérrez, Ricardo; Ocampo, Manuel A.; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Diseño; Ricardo Mejia (rmejiag@eafit.edu.co); Luis Canche (luis.canche@itesm.mx); Arturo Molina ( armolina@itesm.mx); Ingeniería de Diseño - GRIDThis paper describes how Action Research (AR) provides a methodology to integrate Business Process Management (BPM) and Enterprise Integration Engineering (EIE) -- The elements of EIE and BPM are aligned to the different stages of AR methodology to achieve a knowledge evolutional cycle to manage change within the enterprise -- The methodology is leveraged by a reference framework which helps to define strategies, evaluate performance measures, design/re-design processes and establish the enabling tools and technologies -- This methodology allows to achieve the integration of enterprise modeling and business processes to create an enterprise model, a formal structure to generate business knowledge and define a platform to achieve the interoperability between processesÍtem Análisis de las herramientas TIC para la gestión del conocimiento y su apoyo a los procesos empresariales(Universidad EAFIT, 2010) Yepes Valencia, Erika Johana; Álvarez Sanchez, Cindy Lorena; Rodriguez Lora, VanessaÍtem Análisis de lecciones aprendidas en la gestión de proyectos de la Dirección de Tecnologías de la Información de la Universidad EAFIT(Universidad EAFIT, 2024) Jaramillo Vargas, Mario Andrés; Sierra Pérez, Juan Esteban; Pabón Ramírez, CarolinaÍtem Apropiación y uso de las Tecnologías Web 2.0 en investigación: un análisis a partir del Seci Model(Universidad EAFIT, 2014) Caicedo Alarcón, Oscar William; Ramírez Goméz, Mauricio AndrésEste artículo tiene por objetivo a partir del modelo de creación de conocimiento organizacional de Nonaka y Takeuchi (SECI model), describir y analizar el papel que desempeñan las tecnologías Web 2.0 en los procesos de investigación -- El estudio de caso contemporáneo propuesto por Robert Yin (1994) fue el método seleccionado -- La revisión documental y las entrevistas a profundidad sirvieron de técnicas para la recolección de la información -- Se logra identificar que el uso y la apropiación de las tecnologías Web 2.0 tienen un importante potencial para apoyar la creación de conocimiento, en la medida en que fomentan el trabajo colaborativo entre investigadores, facilitando el intercambio de información y la comunicación efectiva de los resultados, sin embargo son las organizaciones con ánimo de lucro las que están aprovechando las oportunidades que brindan estas nuevas tecnologías, implementando modelos para su gestión -- Finalmente, se evidencia que es tarea de las instituciones universitarias apoyar a los investigadores para explorar estas nuevas tecnologías a fin de mejorar el alcance y el impacto de las investigacionesÍtem Articulación de lecciones aprendidas e información de gestión de riesgos para el gerenciamiento de proyectos corporativos del grupo Bancolombia(Universidad EAFIT, 2016) Villegas Cardona, Nicolás; Botero Wolff, MauricioLas organizaciones adoptan buenas prácticas para el gerenciamiento de proyectos, en donde incorporan procesos para la construcción de lecciones aprendidas y gestión de riesgos, los cuales son vistos como elementos independientes de salida dentro de las diferentes metodologías de proyectos -- Las lecciones aprendidas y el registro de riesgos constituyen una fuente de información que da origen al conocimiento organizacional, y que por lo mismo no pueden considerarse de forma aislada por la estrecha relación que tiene entorno a la generación de conocimiento -- Grandes organizaciones, como el Grupo Bancolombia, carecen de procesos que articulen estas fuentes de conocimiento para que sean considerados realmente como activos organizacionales y no como documentos históricos de los proyectos, y de esta manera generan beneficios para el gerenciamiento de los proyectosÍtem Auditoría de conocimiento al Grupo Santamaría bajo el método de auditoría por procesos(Universidad EAFIT, 2022) Uribe Gualdrón, Claudia Cristina; Díez gaviria, AnaIn this work, a diagnosis of the status of knowledge in the company Grupo Santamaria is carried out, with the goal of proposing the implementation of a new Organizational Knowledge Management program and thereby causing an impact on the productivity of the company from the human management perspective. The technique applied is “Knowledge Audit”, focused on the main processes of the organization core business, which for Company, is the Operations Division. The processes of the Company's operational chain were audited. Through an experiential mechanics with the selected work team, some activities included in the stages of the process were developed. These allowed the identification and validation of the most relevant knowledge associated with the management of this core process, to which a classification was defined according to their level of criticality and risk for their management and preservation. The activity also included validating and associating the experts for each knowledge identified, as well as assessing the gaps of presence of this knowledge within the related people. This added to the qualification of the impact of the positions associated with the management of this knowledge. The audit exercise determined some outstanding results, among them, the presence of 83 relevant knowledge assets in the Operations Division, where 62 knowledge assets were classified as Critical Knowledge, 21 were classified as important and no knowledge was qualified as basic knowledge. The activity carried out showed a percentage of risk of knowledge management in this area of 36.34% out of 100, a rating considered as low risk on the defined scale. The preliminary identification of the cognitive resources of this process and the characteristics in which the knowledge flows, sustain the importance of incorporating a knowledge management program within the Company as a natural activity to its strategic management, which allows formalizing and capitalizing of the organizational Know how to preserve it, assess it, measure it and intervene it, so that it adds up to the level of competitiveness and positioning of this organization.Ítem Bases para el relevo generacional de las directivas de Comercial y Servicios Larco S. A.(Universidad EAFIT, 2015) Vallejo Restrepo, Daniel; Cuéllar Bermúdez, Ulises OrestesLa presente investigación, de tipo exploratorio, da cuenta de la revisión de los procedimientos, las responsabilidades y el perfil del cargo de Gerente Técnico Financiero de la empresa Comercial y Servicios Larco S. A., con el fin de plantear los principios que faciliten la implementación de protocolos de transferencia de conocimiento en el cargo definido, para garantizar la sucesión generacional, sin pérdida de conocimiento -- Para ello se propone trabajar el cargo mediante el análisis de documentos y de una entrevista en profundidad al directivo que actualmente ocupa el cargo definidoÍtem Capacidades dinámicas basadas en conocimiento para el crecimiento Scaleup : experiencia Netux(Universidad EAFIT, 2023) González Arias, Antonio; Díez Gaviria, Ana CeciliaÍtem Caracterización del concepto de liderazgo en la obra de Ikujiro Nonaka(2018) Zabala Vallejo, Camilo Adolfo; Henao Cálad, MónicaIn this paper a presentation of the Theory of creation of organizational knowledge and an analysis of the concept of leadership in the work of Ikujiro Nonaka is made -- In order to understand the importance of the concept of leadership in the work of this author, it is necessary to refer to his first works, in which, although the concept of leadership is not explicitly considered, the bases of the concepts that will serve to build it are presented -- Ikujiro Nonaka's Theory of creation of organizational knowledge raises some questions about what the role of leadership should be within the theory, which leads to establish important relationships with each of the components of this and present new concepts, such as that of Phronesis and Wise Leader, that theoretically support their function and whose analysis and theoretical framework constitute the central theme of Ikujiro Nonaka's most recent workÍtem Caso de estudio: Fallas en los procesos de implementación de eficacias operativas en Pymes(Universidad EAFIT, 2015) Ramos Vergara, Humberto Carlos; Cuéllar Bermúdez, Ulises Orestes; Torres Yarzagaray, ÓscarEste caso hace una recopilación de las experiencias que la gerencia de una pyme ha tenido durante siete años en la búsqueda de un método exitoso para implementar genuinamente proyectos de mejoramiento de eficiencia operativa traídos de estándares, técnicas y tecnologías exitosas -- Una búsqueda que ha requerido el análisis de varios autores y metodologías sobre el tema y que ha tenido que afrontar grandes limitaciones comunes a una pequeña empresa -- Estas limitaciones son la falta de recursos humanos, la falta de capital para inversión, la falta de tiempo y la falta de acceso a la información y al conocimiento, sumado a un entorno local adverso al desarrollo de prácticas de administración modernasÍtem Comparación de los indicadores de gestión del conocimiento frente a los objetivos estratégicos definidos en XM(Universidad EAFIT, 2015) Osorio Cano, Claudia Marcela; Henao Cálad, MónicaEl conocimiento y su gestión se han convertido en los propulsores de ideas que han generado importantes cambios en las compañías que deciden apostarle a una adecuada gestión del conocimiento -- XM S.A. E.S.P. es una empresa filial del grupo ISA, especializada en la planeación, el diseño, la optimización, la puesta en servicio, la operación y el gerenciamiento de sistemas transaccionales, o plataformas tecnológicas, que involucran el intercambio de información con valor agregado en los sectores eléctrico, financiero y de tránsito y transporte (XM, 2014) – 1.El trabajo de grado del que trata este documento tiene como propósito comparar los indicadores de gestión del conocimiento definidos por XM con los objetivos estratégicos establecidos en la misma empresa -- Un proceso adecuado de gestión del conocimiento debe estar concebido desde la planeación estratégica y debe establecer indicadores que, efectivamente, permitan apuntarle a los objetivos e ir midiendo y controlando el avance en el logro de los mismos, pues la importancia de contar con indicadores adecuados radica en que, a través del proceso de medición de atributos, no solo se logra verificar el cumplimiento de metas, sino también explicar y analizar el desarrollo de los procesos y proponer acciones de mejora a los mismos -- Para lograr tanto el objetivo propuesto con este trabajo de grado como el establecer conceptos fundamentales que sirvieran de marco de referencia al análisis realizado, se analizaron diferentes referencias bibliográficas relacionadas con planeación estratégica, indicadores y gestión del conocimiento -- Así mismo, se diseñaron instrumentos de medición, tales como entrevistas y encuestas, que arrojaron la información necesaria para establecer comparaciones directas y relaciones causa-efecto, y así encontrar que todos los indicadores definidos en XM para la gestión del aprendizaje -- 2 .Apuntan a uno o más de los objetivos estratégicos establecidos por la compañía en este tema -- Sin embargo, el objetivo estratégico: “fortalecimiento de la capacidad de innovación”, no parece tener una relación tan evidente con los indicadores definidos por XM a la fecha de realización de este trabajo de grado -- En tal sentido, fueron propuestos algunos indicadores que le apuntan al logro de este objetivo estratégico, teniendo en cuenta la condición actual de XM en cuanto a la introducción de la innovación en la compañíaÍtem Conocimiento gerencial en empresas multinegocios: Caso Suramericana S.A.(Universidad EAFIT, 2014) Rivas Montoya, Luz María; Ponce, SilviaLas empresas multinegocios se han convertido en instituciones con una gran influencia mundial -- La mayor parte de los bienes y servicios que se consumen diariamente están siendo provistos por empresas de esta naturaleza -- Coordinar la diversidad y capturar las sinergias son aspectos considerados por teóricos de la estrategia como la esencia de la estrategia multinegocios; y, el trabajo de campo en Suramericana muestra la sinergia como el mayor reto del equipo de la alta dirección -- La complejidad creciente que enfrentan estas empresas exige un conocimiento gerencial que va más allá del éxito de su estrategia competitiva -- A pesar de esto, el conocimiento gerencial en el nivel corporativo ha sido poco explorado en los campos de la estrategia y la gestión del conocimiento -- Esta tesis doctoral tiene como propósito comprender y modelizar (conceptualmente) el proceso de despliegue del conocimiento gerencial en una empresa multinegocios -- La investigación se sustenta en el paradigma de la complejidad, la epistemología constructivista y la lógica abductiva -- El método de investigación fue el estudio de caso y las técnicas de recolección de datos fueron la observación no participante, la entrevista semiestructurada y la revisión documental -- El sujeto de análisis seleccionado fue el equipo de alta dirección, el nivel de análisis fue el corporativo y las reuniones gerenciales se constituyeron en las unidades de análisis -- Para el tratamiento de los datos se combinaron dos métodos de análisis: codificación de la teoría fundada y Juegos de frontera -- La originalidad de esta tesis se expresa en la profundización del concepto de conocimiento gerencial en el nivel corporativo como sistema complejo adaptativo, en la adopción de la perspectiva interpretativa compleja, en el análisis de “Suramericana S.A” caso único y en la combinación de métodos de análisis -- Se considera que las principales contribuciones prácticas de esta tesis, para las empresas multinegocios, son: i) la caracterización del conocimiento gerencial y su proceso de despliegue, tema de interés para la formación de directivos; ii) la identificación de formas estructurales temporales que actúan como mecanismos de ruptura de silos de conocimiento y como mecanismos de integración de conocimiento especializado; y iii) la operacionalización de la sinergia, sus inhibidores y facilitadores -- Finalmente, se espera que al abordar el conocimiento gerencial como un sistema complejo adaptativo se favorezca la descentralización de la toma de decisionesÍtem La creación de conocimiento colectivo : su comprensión desde la alta dirección en Tigo Telecomunicaciones(Universidad EAFIT, 2021) Corredor Benítez, Aura Natalia; Diez Gaviria, Ana CeciliaThe creation of collective knowledge as a social act is an area that deserves to be understood in business environments, with the purpose that human management models are nurtured and thus carry out an intentional management in relation to collective knowledge. For an organization like Tigo, the context requires that solutions to challenges have greater emphasis on a collective perspective that allows agility and organizational transformation, which is why it is valuable for the organization to dedicate effort and time to understanding this dynamic. In this way, the dynamics of collective knowledge creation and its understanding from senior management at Tigo Telecomunication was analyzed, oriented from a qualitative approach, using the semi-structured interview with the selected managers and thus understanding the effect of senior management leadership on the creation of collective knowledge and the description of practices that allow it to function in an organization like Tigo.Ítem ¿Cuáles son los riesgos que afectan actualmente la gestión del conocimiento organizacional en empresas del sector de la salud en Medellín y qué herramientas se pueden implementar por las áreas de talento humano para mitigarlos?(Universidad EAFIT, 2023) Grajales Ceballos, Gloria Milena; Román Calderón, Juan PabloÍtem Cultura organizacional y gestión del conocimiento : el caso de la subsecretaría de ingresos de la Secretaría de Hacienda del Municipio de Medellín(Universidad EAFIT, 2021) Castaño Vallejo, Nazly Idleen; Gentilín, MarianoEl presente trabajo de investigación plantea como objetivo general hacer un análisis de los aspectos de la cultura organizacional que facilitan y/o obstaculizan la Gestión del Conocimiento de la Subsecretaría de Ingresos, adscrita a la Secretaría de Hacienda del municipio de Medellín, que ha mostrado interés por fortalecer la cultura de la organización a partir de la necesidad de apalancar el aprendizaje de sus procesos con el de las personas que laboran en la entidad, aprendizajes cuya eficiencia se encuentra comprometida dada la alta rotación contractual que coexiste en las áreas operativas y estratégicas, lo que ha generado reprocesos en las áreas y evidentes pérdidas en relación con el conocimiento acumulado como activo intangible de la entidad. Conceptualmente, se tendrán en cuenta las propuestas Probst (1998) para el análisis de los procesos de gestión del conocimiento, Gentilin (2019) para el proceso de configuración cultural entre las dinámicas deseadas y vivenciadas, y de Marsal & Molina (2002) para el análisis y relación entre la cultura organizacional y la gestión del conocimiento. Metodológicamente, la recolección de información primaria se hará a través de entrevistas y un cuestionario, que en conjunto permitirán analizar la cultura desde los aspectos culturales más relevantes, con la intensión de agruparlos en formales, informales y de contexto, para posteriormente analizarlos en relación a las prácticas inherentes a la gestión del conocimiento e identificar en qué momentos están influyendo factores condicionantes. Para finalizar, y desde un análisis de la cultura deseada y vivenciada de la organización, se presentará una propuesta direccionada a fortalecer la cultura del conocimiento en la Subsecretaría de Ingresos.Ítem Decision making methodology to support the project implementation of knowledge management in business(2012-01-01) Paniagua, J.A.V.; Crespo, J.M.; Universidad EAFIT. Departamento de Administración; Administración y OrganizacionesNormally the decision to implement investment projects in companies has an orientation toward a goal: prioritization of technical/financial (profit maximization or cost minimization), although there are other important objectives for the company. In this case, it is assumed that the other objectives are implied in the central objective. Because of this, objectives leading to non-profitable goals are often underestimated (such as managerial, coordinating, organizational, human, cultural, among others), which often leads to mistakes in the implementation stage of projects. In Knowledge Management (KM) Projects something similar can occur since important aspects can be ignored and this can help avoiding mistakes in their execution. Thus, some authors believe that when it comes to decision-making processes with different objectives, centralized tools or techniques on a single target are not the most relevant. Because of this, since the nineteen seventies, decision-making tools under multi objective or multi criteria approach have been developed. These tools allow a broader and comprehensive decision-making process in companies. In this sense, this paper proposes a methodology for guiding multi criteria decision-making processes to support the implementation of KM projects in companies. The method considers the stages of a decision-making process, besides the usage of multi objective analysis techniques. The proposed methodology gives a comprehensive view of decision-making, using qualitative and quantitative tools to support the implementation of KM projects in companies. The proposal stems from a reflexive qualitative research on the processes of implementation of KM in Colombian companies.Ítem Design and implementation of an academic project for fostering open innovation between companies from different industrial sectors: A case study(Institution of Engineering Designers, The Design Society, 2019-01-01) Gutierrez-Aristizabal J.; Ruiz-Arenas S.Collaborative projects integrating companies and universities have been traditionally conducted between entities from interrelated industrial sectors. Nevertheless, theory about innovation states that the involvement of people from different disciplines, expertise, and type of business foster new perspectives and enables a robust body of knowledge that will derive innovative results. This article aims to share the experience obtained through the planning, and execution of the so-called project “First View Design Lab 2018” (FV). FV is an annual collaborative and academic project organised by Universidad EAFIT that integrates the industry and the academy, in order to find new opportunities of products and services. This project implements design methodologies, co-creation and open innovation to enable knowledge transfer, and to get innovative concepts of new products/services. In 2018, FV was focused on exploring how heterogeneous teams composed by companies from different industrial sectors and the academy contribute to get new concepts that explore other business cores, different from the ones of the companies involved. The process followed enabled overcoming important challenges, such as the reluctance of Colombian companies for working in collaborative projects with other companies and the academy. © 2019 Institution of Engineering Designers, The Design Society. All rights reserved.Ítem Design of computer experiments applied to modeling of compliant mechanisms for real-time control(SPRINGER, 2013-07-01) Acosta, Diego A.; Restrepo, David; Durango, Sebastian; Ruiz, Oscar E.; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Procesos; Desarrollo y Diseño de ProcesosThis article discusses the use of design of computer experiments (DOCE) (i.e., experiments run with a computer model to find how a set of inputs affects a set of outputs) to obtain a force-displacement meta-model (i.e., a mathematical equation that summarizes and aids in analyzing the input-output data of a DOCE) of compliant mechanisms (CMs). The procedure discussed produces a force-displacement meta-model, or closed analytic vector function, that aims to control CMs in real-time. In our work, the factorial and space-filling DOCE meta-model of CMs is supported by finite element analysis (FEA). The protocol discussed is used to model the HexFlex mechanism functioning under quasi-static conditions. The HexFlex is a parallel CM for nano-manipulation that allows six degrees of freedom (x, y, z, ? x, ? y, ? z ) of its moving platform. In the multi-linear model fit of the HexFlex, the products or interactions proved to be negligible, yielding a linear model (i.e., linear in the inputs) for the operating range. The accuracy of the meta-model was calculated by conducting a set of computer experiments with random uniform distribution of the input forces. Three error criteria were recorded comparing the meta-model prediction with respect to the results of the FEA experiments by determining: (1) maximum of the absolute value of the error, (2) relative error, and (3) root mean square error. The maximum errors of our model are lower than high-precision manufacturing tolerances and are also lower than those reported by other researchers who have tried to fit meta-models to the HexFlex mechanism. © 2012 Springer-Verlag London Limited.Ítem Design of computer experiments applied to modeling of compliant mechanisms for real-time control(SPRINGER, 2013-07-01) Acosta, Diego A.; Restrepo, David; Durango, Sebastian; Ruiz, Oscar E.; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería Mecánica; Laboratorio CAD/CAM/CAEThis article discusses the use of design of computer experiments (DOCE) (i.e., experiments run with a computer model to find how a set of inputs affects a set of outputs) to obtain a force-displacement meta-model (i.e., a mathematical equation that summarizes and aids in analyzing the input-output data of a DOCE) of compliant mechanisms (CMs). The procedure discussed produces a force-displacement meta-model, or closed analytic vector function, that aims to control CMs in real-time. In our work, the factorial and space-filling DOCE meta-model of CMs is supported by finite element analysis (FEA). The protocol discussed is used to model the HexFlex mechanism functioning under quasi-static conditions. The HexFlex is a parallel CM for nano-manipulation that allows six degrees of freedom (x, y, z, ? x, ? y, ? z ) of its moving platform. In the multi-linear model fit of the HexFlex, the products or interactions proved to be negligible, yielding a linear model (i.e., linear in the inputs) for the operating range. The accuracy of the meta-model was calculated by conducting a set of computer experiments with random uniform distribution of the input forces. Three error criteria were recorded comparing the meta-model prediction with respect to the results of the FEA experiments by determining: (1) maximum of the absolute value of the error, (2) relative error, and (3) root mean square error. The maximum errors of our model are lower than high-precision manufacturing tolerances and are also lower than those reported by other researchers who have tried to fit meta-models to the HexFlex mechanism. © 2012 Springer-Verlag London Limited.Ítem Design of pedagogic tools for teaching materials in product design engineering(The Design Society, 2015-01-01) Patiño Santa, L.F.The education in materials constitutes a vital part of the education of an engineer, since its comprehension determines the design and construction of products with appropriate materials that satisfy the current and future needs of the 21st century society [1]. In the Product Design Engineering degree, teaching and learning the attributes and applications of materials shouldn't be limited to lectures. This paper shows how through the design of pedagogic tools it is possible to go from a knowledge-transfer method to a student-centred method where motivation, teaching and learning strategies and problem-based learning, support meaningful learning [2] through the implementation of these tools in the classroom. © 2015, The Design Society. All rights reserved.