Examinando por Materia "Igualdad de género"
Mostrando 1 - 8 de 8
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Diseño de una propuesta pedagógica para adquisición de capacidades para el desarrollo sostenible con énfasis en la igualdad de género(Universidad EAFIT, 2016) González García, Daniela; González-Pérez, María Alejandra; Uribe Marín, RicardoThe research pretend to make visible the relationship between gender equality and sustainable development in the context of achieving the Sustainable Development Goals, designing as a final product a summer course from experiential education through the Bordenaves´s Arc Method, to promote the creation of skills and competences to intervene in contexts of gender, achieving social development -- To achieve this design a theoretical approach to the phenomenon of study is done , then find meaningful experiences to add value to the process of experiential education and finally a review of different curricula on gender issuePublicación Género e inclusión financiera en Colombia(Universidad EAFIT, 2018) Cardona Ruiz, Daniel Elifonso; Hoyos Alzate, María Camila; Saavedra Caballero, FabiolaThe access to the formal financial system allows people to be organized financially, save money and plan for the future -- However, there is still a high percentage of the Colombian population that is outside the financial system, especially women -- The objective of this paper is to measure, through an econometric model based on the data of the World Bank´s 2014 Global Findex Database, the difference in gender regarding the financial inclusion in Colombia during 2014 -- In order to do so, three categories are taken into account and they measure (i) the access to services from a formal financial institution, (ii) their active use, and (iii) the active use of informal financial services -- The latter is relevant because it takes into account that segment of the population that is marginalized from the formal services of the financial sector -- Overall, it is shown that being a woman has a negative impact regarding inclusion on the formal financial system, understanding this inclusion as the access, and effective use of formal financial servicesPublicación Gestión humana y el techo de cristal : estrategias para la igualdad en organizaciones colombianas(Universidad EAFIT, 2025) Moreno Linares, Alexandra; Piedrahita Vargas, CamiloThis document analyzes the phenomenon of the glass ceiling within the Colombian context and proposes strategies from human resource management to promote gender equity in organizations. Despite legal advancements, women continue to face invisible barriers that limit their access to leadership positions, driven by unconscious biases, gender stereotypes, and patriarchal structures. The study reviews national and international legislation, highlighting its limited implementation in organizational practice. Based on this diagnosis, strategies are proposed such as bias training, mentorship programs, family co-responsibility policies, inclusive language in recruitment processes, salary transparency, and flexible work arrangements. The conclusion emphasizes that gender equity requires deep cultural transformation and sustained institutional commitment, with human resource management playing a key role in breaking the glass ceiling and fostering more inclusive and equitable workplaces.Publicación Labor market mobility and informality: the Colombian case(Universidad EAFIT, 2017) Montoya Muñoz, Kelly Yelitza; López Castaño, HugoPublicación Ítem Proceso de ASC - PERCEPCION SOBRE IGUALDAD, LIDERAZGO E INCLUSION DE GENERO(Universidad EAFIT, 2021) Suescun Monsalve, Elizabeth; Universidad EAFITEl propósito principal de este este proyecto, se centra en establecer el estado actual de la percepción que tienen los estudiantes del programa de ingeniería de Sistemas de la Universidad EAFIT sobre la igualdad, inclusión y liderazgo de género. La ejecución del estudio se llevará a cabo a través de la aplicación de una aproximación metodológica cualitativa y cuantitativa, por medio de un instrumento de evaluación tipo encuesta. La cual ayudará a determinar posibles problemáticas y recopilar datos de interés para la comunidad universitaria, con resultados que se mostrarán las percepciones de los participantes.Ítem Proceso de ASC - PERCEPCIONES SOBRE IGUALDAD DE GENERO, INCLUSION Y LIDERAZGO FASE 2(Universidad EAFIT, 2022) Suescun Monsalve, Elizabeth; Universidad EAFITEl propósito principal de este este proyecto en su segunda fase, se centra en establecer el estado actual de la percepción que tienen los estudiantes del programa de ingeniería de Sistemas de la Universidad EAFIT sobre la igualdad, inclusión y liderazgo de género. La ejecución del estudio se llevará a cabo a través de la aplicación de una aproximación metodológica cualitativa y cuantitativa, por medio de un instrumento de evaluación tipo encuesta, la cual ya se encuentra validada por expertos, categorizada por las dimensiones a evaluar y con la ejecución de una prueba piloto en el programa de Ingeniería Civil de la Escuela de Ingeniería de la Universidad. El resultado ayudará a determinar posibles problemáticas y recopilar datos de interés para la comunidad universitaria, con resultados que de mostrarán las percepciones de los participantes y permitirá en primera instancia replicar el estudio en otros programas de la Universidad.Publicación Territorios étnicos, mujeres e iniciativas de paz en Chocó y Medellín entre 2013 y 2017(Universidad EAFIT, 2017) Lascarro Quinto, Ángela María; Marín Mira, Claudia Patricia; Casas Dunlap, Yaneth Yirliasny; Uribe López, Mauricio