Examinando por Materia "INFRAESTRUCTURA (ECONOMÍA)"
Mostrando 1 - 20 de 22
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Actualización de las especificaciones de diseño geométrico de vías férreas para Colombia(Universidad EAFIT, 2025) Castro Contreras, Julián Mauricio; Agudelo Ospina, John JairoÍtem Administración de riesgos en proyectos de construcción de túneles(Universidad EAFIT, 2012) Cadavid Osorno, Jhon Esteban; Caro Londoño, Diego León; Maya Gualdrón, José ManuelEl presente trabajo de grado, tuvo como propósito identificar los riesgos presentes en la construcción de un proyecto de infraestructura, en este caso los túneles y realizar una matriz en la cual se les dio una calificación y un tratamiento -- Para dar cumplimiento a estos objetivos se realizaron varias visitas a distintos proyectos en los cuales se tenían construcción de túneles -- Se utilizo la entrevista como técnica de recolección de información para su posterior análisis -- Los proyectos de muestra fueron el Túnel Aburra-Oriente y el Interceptor norte -- Ambos proyectos contemplan la construcción de túneles pero con distintos métodos -- EL túnel Aburra-Oriente se realizara por medio de perforación y voladura mientras que el interceptor norte será con micro tuneladoraPublicación Análisis de la Locomotora de Infraestructura(Universidad EAFIT, 2014) Góngora Chávez, María Camila; Rojas Gantiva, Gilma Lorena; Uribe de Correa, Beatríz Amparo; Medina Arango, Oscar EduardoLa competitividad se ha convertido en un tema de interés nacional y en un factor de diferenciación y desarrollo para los países -- Por lo tanto es obligación del Estado dotar a la industria de medios, leyes e instituciones que faciliten el posicionamiento y fortalezcan la competitividad del país en el contexto mundial -- Por lo anterior, la infraestructura cobra gran importancia, pues al ser uno de los rubros con mayor participación en el PIB, es un sector que impulsa la economía, fortalece la competitividad y el comercio internacional, genera empleo y promueve la industria nacional -- Debido a lo anterior, el gobierno ha venido trabajando para mejorar sustancialmente los estándares de infraestructura -- Por esto, el Gobierno del Presidente Juan Manuel Santos diseñó el Plan Desarrollo 2010-2014 que contempla cinco sectores esenciales para el crecimiento y sostenibilidad de Colombia en el largo plazo -- En este Plan se plantean metas y medios para el mejoramiento del sistema de la infraestructura vial, portuaria, férrea, fluvial y aeroportuaria, con el fin de facilitar el uso de transporte intermodal para la movilización tanto, de personas como de mercancías, logrando mejorar la calificación respecto a los estándares internacionales -- Adicionalmente este plan integró la inversión privada con la pública como medio de financiación y está fortaleciendo la capacidad institucional, creando nuevas entidades, renovando las actuales y estandarizando procesos para generar un funcionamiento eficiente, ágil y transparente en la construcción y mantenimiento de las obras de infraestructura nacionalPublicación Aplicación práctica de la metodología de Project Finance en el proyecto de infraestructura Gran Vía Yuma sector 0 y 9 en Barrancabermeja(Universidad EAFIT, 2020) Hoyos Gutiérrez, Marcel Arbey; Mena Abadía, Gilmar Augusto; Restrepo Tobón, Diego AlexanderHistorically, it has been the public sector that has financed infrastructure projects, however, due to government capital deficits and in some cases their lack of experience, there has been a reduction in public spending on infrastructure. Project finance then emerged as an option for the financial structuring of infrastructure projects that involves the creation of a separate special-purpose vehicle to assign, through technically elaborated contracts, the risks to those who are in the best capacity to manage them and, consequently, assigning the rewards based on the risks assumed. The present study intends to apply to a financial model under project finance the financial information of the road infrastructure project Gran Vía Yuma, Barrancabermeja (Colombia), and describing for this specific work what are the advantages or disadvantages of use project finance versus corporate finance.Ítem El contrato de concesión de infraestructura vial, generalidades, riesgos y gestión social : una revisión de las disposiciones normativas, jurisprudenciales y doctrinales que regulan los contratos de concesiones viales en Colombia(Universidad EAFIT, 2020) Zubiría Arango, Simón de; Vélez Restrepo, Samuel; Blanco Restrepo, José VicenteÍtem Criterios claves para seleccionar metodologías para la gestión de proyectos de (infraestructura y consultoría) TI a nivel empresarial(Universidad EAFIT, 2022) Castrillón Montoya, Maira Cristina; Montoya Mendoza, Juan CarlosThe objective of the research was to build the key criteria that must be taken into account for choosing the most appropriate methodology in the management of infrastructure projects and IT consulting at a business level to guarantee their optimal development. To this end, the IT project management methodologies were characterized, the types of IT infrastructure and consulting projects that can be carried out at a business level were categorized, the different project management methodologies were analyzed, the aspects taken into account were evaluated. account for the most appropriate methodologies according to the type of infrastructure and IT consulting project and the key criteria were defined through the assessments of experts in the management of IT infrastructure and consulting projects. In this way, the construction of 22 criteria was achieved from which the convenience of using and selecting IT project management methodologies at the business level can be evaluated, concluding that the use of these technical criteria can significantly improve the selection of the most suitable methodology for managing this type of projects at a business level.Publicación Definición del proceso de obras por la administración en la secretaría de infraestructura física del distrito de Medellín(Universidad EAFIT, 2025) Escudero Ramírez, Jorge Eliécer; Montoya Hernández, Ángela María; Giraldo Hernández, Gina MaríaThis research arises from the need to design a process that regulates the traceability of works executed under direct administration by the Medellín District. Its main objective is to highlight the importance of adequately documenting the maintenance interventions in public spaces, which are crucial for the city. This new process is intended to become a management tool that facilitates actions in accordance with public management policies, such as institutional planning, integrity, transparency, and internal control guidelines. For its development, the Integrated Public Management Model (MIGP) was taken into consideration, as it incorporates public management policies and enables public entities and organizations to focus their management on results, addressing community needs and solving problems. The initiative for this new process emerged from the author's need, which, as a public servant, is responsible to lead activities for the Medellín District that, until the completion of this research, were not visible to the district administration. The process resulting from this research is summarized in a management tool consisting of two components: a scheduling and control matrix and a Power BI dashboard. These complementary components compile and visualize the information in the form of concrete and relevant data that had not been previously monitored or managed by the administration. These data and indicators reveal the significant importance of these works executed by the Secretariat of Physical Infrastructure of the Medellín Mayor’s Office, using its own resources such as heavy machinery and transportation, materials, and official workers' crews. The implementation of this tool facilitated carrying on a concrete analysis of the management of works under direct administration, enabling leaders and executives to support operational and managerial decision-making; likewise, it will allow the district administration to take relevant information from these new data sources for accountability reporting that, as a public entity, it applies to the different stakeholders.Publicación Desarrollo de capacidades organizacionales. Una apuesta por la vinculación al desarrollo local en los proyectos de infraestructura de EPM(Universidad EAFIT, 2022) Meneses Carvajal, Sandra Cristina; Vargas Sáenz, Mario EnriqueCapacity development is conceived by the UNDP as the process through which individuals and organizations achieve, strengthen and keep the necessary aptitudes to set and reach their own goals over time. Infrastructure projects, on the other hand, invest in the territories where they take place, aiming to contribute to the local development of communities. However, it’s convenient to define some criteria to measure the impact on gap-closure during the implementation of these initiatives.Ítem Estimación del costo del capital de un Project Finance en infraestructura(Universidad EAFIT, 2015) Uribe Ceballos, Alejandra; Taborda Agudelo, Pablo Federico; Gutiérrez Betancur, Juan CarlosPublicación Estudio de factibilidad para la creación de un modelo de negocio, basado en diseño e implementación de espacios de infraestructura de recarga para vehículos eléctricos, en un corredor vial colombiano(Universidad EAFIT, 2022) Arboleda Jaramillo, Andrés Felipe; Uribe Jerez, María Fernanda; Giraldo Hernández, Gina María; Salazar Gómez, Francisco JavierThe energy transition is undoubtedly a step that the world and therefore Colombia must take sooner rather than later since the sustainability of human processes and activities is a non-negotiable for the viability of life itself on our planet. The mobility and transportation sector are currently the third economic sector with the highest carbon emissions, which in turn makes it a priority and gives urgency to the energy transition process within this sector. Given the above, the initiatives that contribute to open the way, find solutions to problems and set up companies within this sector are consolidated as great business opportunities with an interesting economic growth outlook for entrepreneurs, shareholders and even governmental entities. This paper presents a feasibility study of a business model of fast energy charging stations for private and transportation electric vehicles, whose implementation was conceived in the Medellin-Turbo road corridor, with the aim of solving the charging needs of this type of vehicles to ensure the autonomy of travel in a single complete journey. This work exposes to the reader the market research, the study of the commercial environment and economic sector; exposes technical and engineering requirements and finally exposes the financial feasibility of the project, as well as the contemplations in terms of organizational structure, configuration of human talent for the operation and legal obligations necessary for the implementation of the business model.Publicación Estudio de prefactibilidad para un proyecto de infraestructura destinado al almacenamiento de productos y a la gestión empresarial, ubicado en la central mayorista de Antioquia(Universidad EAFIT, 2025) Duque Cataño, Claudia Valeria; Gómez Salazar, Elkin ArcesioThis pre-feasibility study aims to determine the viability of executing an infrastructure project intended for product storage and business management, located within la Central Mayorista de Antioquia. The project involves a five-story building with a total constructed area of 1,535 m². The main objective of the study is to assess its feasibility through the UNIDO methodology. To achieve this, seven specific objectives were defined, aimed at developing various analyses that contribute to fulfilling the general objective. The study includes a conceptual framework that addresses the concept of a project and the different methodologies through which it can be developed, with special emphasis on the UNIDO methodology, which guides the entire process. Likewise, a methodological design is presented that details how each of the seven studies required to assess the project's viability is carried out. The development of the work includes environmental, sectoral, and strategic studies, as well as market, technical, environmental, organizational, legal, financial, and risk analyses. Finally, the results lead to the conclusion that the project is viable for investors, as its execution can generate significant financial benefits.Ítem Fallas y retos del modelo de Asociaciones Público – Privadas para el desarrollo de la infraestructura social(Universidad EAFIT, 2017) Vásquez Jaramillo, Felipe; Barboza Vergara, Antonio CarlosPublicación Gestión predial en proyectos de infraestructura vial y de energía en Antioquia : un puente entre la regulación y la práctica jurídica(Universidad EAFIT, 2025) Vanegas Martínez, Mariana; Mesa Toro, María José; Hillón Vega, Yulieth TeresaÍtem Implementación de indicadores de gestión para el control de costos y de tiempo bajo la metodología del PMI en un proyecto de construcción(Universidad EAFIT, 2012) Vargas Restrepo, Santiago; Cubillos Escudero, Juan CarlosEn este trabajo de grado se muestra la implementación de indicadores de gestión para el control de costos y de tiempo bajo la metodología del PMI (Project Management Institute) en un proyecto de construcción -- De esta manera el propósito principal es monitorear y controlar los costos y el tiempo de un proyecto de construcción de vivienda desarrollado en la ciudad -- El trabajo se encuentra dividido en 2 etapas -- En la primera etapa se determinaron los indicadores de gestión para el control de costos y tiempo, descritos en la guía del PMBOK publicada por el PMI -- En la segunda etapa se realizó la toma de datos, el cálculo de los indicadores, el análisis de resultados y las proyecciones, a partir de los indicadores calculados, de los costos finales del proyecto -- Obteniendo como resultado, informes mensuales presentados a la dirección de obra del proyectoPublicación Incidencia de la estación del metro en San Javier en los precios de las viviendas de la zona(Universidad EAFIT, 2011) Agudelo Torres, Jorge Enrique; Duque Cardona, Juan Carlos; Velásquez Ceballos, Ermilson; Lincoln Institute of Land PolicyPublicación La incidencia del Project Finance en el sector de infraestructura vial en Colombia(Universidad EAFIT, 2017) García Morales, Juliana; Aristizábal Velásquez, Raúl EnriquePublicación La participación de la Financiera de Desarrollo Nacional (FDN) en el Project Finance de las concesiones 4G. Un estudio a partir del caso de la concesión Conexión Norte(Universidad EAFIT, 2017) Cabal Jaramillo, María Valentina; Sánchez Ribero, Gustavo AlbertoCon el objetivo de mejorar la competitividad del país, en 2014 y 2015 el Gobierno Nacional de Colombia, por medio de la Agencia Nacional de Infraestructura, adjudicó la cuarta generación de concesiones viales (Concesiones 4G) a través de asociaciones público-privadas (APP), o public-private partnerships, que buscan mejorar la calidad de las vías del país -- Estas concesiones viales, con el esquema contractual de APP, suponen que el sector privado se encargará del diseño, la construcción, la operación y el mantenimiento de dichas vías, así como de su financiamiento -- La manera como fueron concebidas las concesiones busca garantizar que las mismas pueden ser financiadas a través de una estructura denominada Project Finance, en la que los flujos de ingresos de cada concesión deben ser suficientes para repagar la deuda y, de manera ocasional, el patrimonio de cada una de ellas -- Con el fin de apoyar a la Agencia Nacional de Infraestructura (ANI) y a los concesionarios en el proceso de financiamiento de dichos proyectos, en 2011 se modificó el nombre de la Financiera Energética Nacional S. A. y se creó la Financiera de Desarrollo Nacional (FDN), cuyo objetivo principal es gestionar e incentivar la financiación de proyectos nacionales de infraestructura -- Así pues, este trabajo busca analizar la manera como se estructuró la financiación de estas concesiones a partir del estudio de la concesión Conexión Norte, que ya obtuvo el cierre financiero, y, en especial, el papel que desempeñó la FDN en la estructura financiera de dicha concesiónPublicación Las alianzas público privadas como una alternativa para el desarrollo sostenible de las regiones(Universidad EAFIT, 2017) Escobar Orrego, Liliana; Díaz Díez, Cristian AndrésPrivate public alliances are based on a contractual relationship that is distant from the Common State contracting, this one corresponds to generating private investment funds that are responsible for the transfer of responsibilities, as well as for the transfer of risk, which is one of the essential characteristics and differentiating from the public private alliance contract, since this contractual modality induces the private investor to assume the risks derived from the design, construction and possible delays arising from the execution or complexity to carry out the works or the rendering of the service agreed -- To meet this essential characteristic, the private sector needs to develop a sound financial structure for the project, which ensures the long-term stability of the contract. Within the PPPs, it is essential to analyze the relationship between risk and profitability, prior to the start of the project, in a reasonable and efficient manner -- This prior analysis, in turn, involves developing, by governments, adequate risk mitigation mechanisms, greater transparency and better design of transactions, because with these previous measures, renegotiations between the parties in the execution of the projects -- It is also important to take into account that not only infrastructure adequacy for the region can be left in the hands of private investment, it is the duty of each State to set investment objectives and to realize, with its own resources, those that do not generate higher costs, the financial point of view, as political The way in which public-private alliances are formed, the exchange of information, as well as the consensus reached with the different communities, are what guarantee the success of the alliance, the interaction with the private sector for the cases that are indicated is very broad and their representatives play a primary role in the development of projectsPublicación Pacífico III(Universidad EAFIT, 2017) Oquendo Cano, Juli Paulina; Gutiérrez Jiménez, Melisa; Restrepo Tobón, Diego AlexanderPublicación Relación entre infraestructura vial y desarrollo económico en los municipios de Antioquia: aplicación espacial(Universidad EAFIT, 2016) Durango Agudelo, Edilia Andrea; García Rendón, John Jairo; Velásquez Ceballos, Hermilson