Examinando por Materia "Engineering design"
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Ítem ABC design method: implementing adoption of innovation criteria through design heuristics for social design driven innovation projects(Universidad EAFIT, 2018) Restrepo Giraldo, Jorge Andrés; Velásquez Montoya, MarcelaThis article explains the experiences of the implementation of a decision support method in product/service design processes -- The research focuses on the utilization of a heuristic based method, as a tool to integrate adoption of innovation criteria to product design development phases -- All of this, with the objective to enhance the adoption of product/service solutions in social innovation driven projects and support conceptual exploration, providing more detailed information about the relationship between context, user, and product in early stages of the process -- Finally, this article is centered on an exploratory validation of the method by the development of two design cases to evaluate the assistance in a conducted design processÍtem An academic design methodology for electrical mobility products - from necessity to functional prototype(2011-09-09) Osorio Gómez, Gilberto; Mejía Gutiérrez, Ricardo; Sierra Zuluaga, Luis Fernando; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Diseño; Luis Fernando Sierra (lsierraz@eafit.edu.co); Ricardo Mejia (rmejiag@eafit.edu.co); Gilberto Osorio (gosoriog@eafit.edu.co); Ingeniería de Diseño - GRIDThe undergraduate program in Product Design Engineering at EAFIT University-Colombia, includes an applied project course during eight semesters with different topics -- Students attend their last project course in seventh and eighth semester integrated into one year topic -- In this project, they have to design a new high-tech consumer product in electrical mobility for different types of transportation need and to construct a completely functional prototype -- The objectives of these courses are to focus on the triad of “Product-User-Context” as well as to foster design, engineering, manufacturing, management and entrepreneurship skills -- In order to offer a systematic way of working, and to obtain better results, a systematic design methodology has been adopted, adapted and applied during the whole product development process in order to facilitate representation, analysis, calculation, management and control of the information related to the product -- The methodology is broadly explained through activities, tools, information and results related to four main stages: 1) Need research & problem statement, 2) Conceptual design, 3) Detailed design and 4) Prototype construction & testing -- A successful case study is presented following all the stages of the presented methodology for the development of an Electric Power-Assisted BicycleÍtem Algorithms for reconstruction of 3D surfaces for anthropometric modeling(INGEGRAF, 2000) Ruíz Salguero, O.; Schrader Gil, R.; Acosta Duarte, J.; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería Mecánica; Laboratorio CAD/CAM/CAELos protocolos de medición antropométrica se caracterizan por la profusión de medidas discretas o localizadas, en un intento para caracterizar completamente la forma corporal del sujeto -- Dichos protocolos se utilizan intensivamente en campos como medicina deportiva, forense y/o reconstructiva, diseño de prótesis, ergonomía, en la confección de prendas, accesorios, etc -- Con el avance de algoritmos de recuperación de formas a partir de muestreos (digitalizaciones) la caracterización antropométrica se ha alterado significativamente -- El articulo presente muestra el proceso de caracterización digital de forma corpórea, incluyendo los protocolos de medición sobre el sujeto, el ambiente computacional - DigitLAB- (desarrollado en el CII-CAD-CAM-CG de la Universidad EAFIT) para recuperación de superficies, hasta los modelos geométricos finales -- Se presentan comparaciones de los resultados obtenidos con DigitLAB y con paquetes comerciales de recuperación de forma 3D -- Los resultados de DigitLAB resultan superiores, debido principalmente al hecho de que este toma ventaja de los patrones de las digitalizaciones (planares de contacto, por rejilla de pixels - range images -, etc.) y provee módulos de tratamiento geométrico - estadístico de los datos para poder aplicar efectivamente los algoritmos de recuperación de forma -- Se presenta un caso de estudio dirigido a la industria de la confección, y otros efectuados sobre conjuntos de prueba comunes en el ámbito científico para la homologación de algoritmosÍtem Aplicabilidad de las metodologías de diseño de producto en el desarrollo y creación de páginas web y diseños gráficos(2009) Gutiérrez R., Julián Camilo; Ramírez J., Juan PabloÍtem Aplicación y comparación de la metodología de diseño Top Down y Bottom Up(Universidad EAFIT, 2009) Restrepo Muñóz, Verónica Pauline; Páramo Bermúdez, Gabriel JaimeEste proyecto estudia y compara las metodologías Bottom Up y Top Down, utilizadas en el desarrollo de productos dentro de un departamento de manufactura en un ambiente colaborativo -- Se desarrolló un producto mediante ambas metodologías, posteriormente se analizó su incidencia en el comportamiento de indicadores de gestión, que miden el desempeño de una organización -- Se destacan también los beneficios del Top Down en la manufactura de grandes ensambles, tomando como ejemplo un tornoÍtem Beber sin enlodar el mundo : diseño de una línea ecológica de pocillos fabricados con los lodos resultantes de procesos de producción cerámicos(2008) Alzate Cañola, Diana Cristina; Escobar Álvarez, Juliana; Naranjo, Carlos AndrésÍtem Co-branding como herramienta en la etapa de Fuzzy Front End (FFE) para la identificación de oportunidades y generación de un concepto de producto entre dos empresas antioqueñas(2010-04) Gómez Vargas, Vanessa; Trujillo Arbeláez, Cathalina; Velázquez Montoya, MarcelaÍtem A computer tools classification based on collaborative engineering environments and its value on education(2012-03-07) Osorio Gómez, Gilberto; Mejía Gutiérrez, Ricardo; Ríos Zapata, David; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Diseño; Ricardo Mejia (rmejiag@eafit.edu.co); Gilberto Osorio (gosoriog@eafit.edu.co); David Rios (drioszap@eafit.edu.co); Ingeniería de Diseño - GRIDComputer tools usage has dramatically changed the working practice of design engineers, even from early stages of the product design and development process, offering new and more efficient ways to reduce costs and lead time and to obtain better products -- Furthermore, computer science advances have driven the development of new informatics solutions supporting different areas of knowledge, changing the way of doing things and demanding new learning strategies -- In order to accomplish all these objectives, the authors propose a new computer tools classification centred on both specifics areas of knowledge and different stages of the design process -- Related to product design engineering knowledge, there are some classifications focused on sorting tools to fulfil specific design aspects such as concurrent engineering or product life-cycle management (PLM) -- However, none of the current classifications are focused to find and to categorize computer tools for each design stage of the product life cycle, starting from early product design stages, such as need identification, to final design stages, such as recycling and disposal -- In the same manner, it is important to differentiate which technologies allow and support collaborative and distributed work -- This document presents a computer tools classification oriented to product design engineering processes, including all product life cycle stages, and based on collaborative product design (CPD) and concurrent engineering principles, applied by local industries and taught at Universities -- Besides, this has conducted to the generation of a new proposal for academic lectures for engineering postgraduate programs, focused on teaching different computer tools throughout product life cycle and related to specific capacities, information and results -- Besides, some research has been conducted in order to consider the needs of the industrial sector in Colombia and to filter the different available tools -- In this way, the students are more aware of the utility of the toolsÍtem Desarrollo de material académico para la asignatura estrategia de productos(2008) Jaramillo E., Ana MaríaÍtem Desarrollo de un artefacto móvil que facilite el barrido y recolección de basuras en las calles y áreas extensas(2007-04-27) Gutiérrez Suárez, Melissa; Múnera Restrepo, Santiago; Yepes Villa, Margaret; Acosta Maya, SantiagoÍtem Desarrollo de un escenario a partir del diseño de módulos independientes para exposiciones educativas(2009-04-24) Gutiérrez Vargas, Luis Alfonso; Peñaloza Hoyos, NicolásÍtem Desarrollo de un material compuesto a base de guasca de plátano del Urabá antioqueño y su aplicación en un producto de innovación para el sector mobiliario doméstico(2006-01) Mejía Giraldo, Beatriz Elena; Osorio Builes, Ana Patricia; Betancourt Parra, SantiagoÍtem Desarrollo de un sistema lúdico para el apoyo de las sesiones de natación con bebés, y el fortalecimiento del vínculo emocional entre adultos acompañantes y bebés(Universidad EAFIT, 2011) Monsalve Arteaga, Juliana; Maya Castaño, Jorge HernánÍtem Desarrollo de una línea de productos de hogar, para una mediana empresa del sector del vidrio(2007-01-19) Lopera Jaramillo, Tomás; Montoya Pérez, Patricia; Restrepo Siegert, Mónica; Patiño Santa, Luis FernandoÍtem Desarrollo y aplicación de material didáctico para la asignatura gerencia de diseño de producto(2008) Escobar Navarro, Claudia Marcela; Hernández, María CristinaÍtem Desarrollo y fabricación de material didáctico con el propósito de proporcionar al estudiante y al docente de mecatrónica, equipos reales para aplicar y comunicar los conocimientos de programación adquiridos en diferentes cursos(2008-04-25) Mesa Montoya, Andrés; Velásquez López, Alejandro; Murillo, Hugo AlbertoÍtem The design and development of a manual tool for die cutting and embossing on paper (Case of study for the company MR PRINT SDN BHD in Kuala Lumpur, Malaysia)(2008-05-13) Gómez Montoya, Daniela; Montaña Hoyos, Carlos Alberto; Cock Lopera, Víctor ManuelMR. PRINT SDN BHD is a graphic design, printing and delivering company located in Kuala Lumpur, Malaysia since 1993. This project is the result of an analysis and study made internally in MR PRINT SDN BHD, to identify the activities that present problems in terms of performance, time and cost. The idea is to solve one of the biggest needs in one of the most important processes in the company: the die cutting and embossing activities. The project includes the design and development of a manual machine (using human power) to do, in a faster and easier way, all the paper die cutting and embossing activities for all the client’s requests below 200 units or trial and tests runs.Ítem Development of a heuristics-based method as a support tool for the design process(Universidad EAFIT, 2015) Calle Escobar, Manuela; Mejía Gutiérrez, RicardoThis document compiles the development and validation of a research process focused on evaluating the applicability of heuristic rules into the decision-making processes involved in design practices -- The goal of the present study is to generate a strategic approach for the fixation, tangibilization and reuse of knowledge within environments usually involved in design processes -- For this purpose, the research focuses on the proposition of a method that seeks to facilitate the introduction of heuristics into particular stages of the design process, such as conceptualization and architecture definition -- This is achieved by providing a structured approach that involves a disaggregation of the design problem, and its further analysis towards the definition of specific problem solving actions based on heuristic rules -- Furthermore, this study comprises the development of a specific tool that helps designers implement heuristic strategies in their design problems by exemplifying said strategies and generalizing the physical or mechanical principle behind them -- In general terms, what is expected of this research is that the defined method and its support tool will help designers to explore diverse solution principles with applications previously implemented in diverse domains, thus triggering creativity in decision-making and problem solving activities -- This will enable a more diverse and detailed concept generation activity -- In addition, it will allow organizations to count with tools and procedures for them to ensure that emerging knowledge can be integrated to the proposed approach and reused in the futureÍtem Diseño conceptual para la elaboración y desalcoholización de cerveza artesanal(Universidad EAFIT, 2016) Herrera Alzate, Alejandro; Jaramillo Rodríguez, Alexander; Acosta Maya, Diego AndrésEste trabajo de grado consistió en la elaboración y desalcoholización de 3 recetas de cerveza artesanal basadas en recetas previamente diseñadas -- Las cervezas fueron desalcoholizadas mediante un proceso de sublimación bajo vacío y luego reconstituidas con agua carbonatada -- Usando espectrometría infrarroja y cromatografía de gases se determinó que más del 98% del alcohol presente en cada una de las muestras originales fue removido exitosamente -- El grado de aceptación de cada una de las 6 variedades de cerveza se determinó mediante un panel de consumidores -- Los resultados del panel mostraron un mayor grado de aceptación para las cervezas alcohólicas que para las cervezas no alcohólicas y permitieron determinar que existían diferencias significativas entre el sabor de las cervezas no alcohólicas y las cervezas originales -- Por último se elaboró un diseño conceptual de la planta para la elaboración de cerveza con y sin alcohol a partir del cual se realizó un análisis económico en el que se observa que el proyecto no es económicamente viable bajo las condiciones estudiadas, presentando una TIR del 7% y un VPN ($1,054’498,368) menor a la inversión inicial ($1,151’965,681)Ítem Diseño de interfaz de usuario natural para la reducción de la curva de aprendizaje requerida por usuarios adultos y personas con baja alfabetización digital al momento de solicitar una cita médica(Universidad EAFIT, 2014) Duque Loaiza, Edwin Andrey; Trefftz Gómez, HelmuthSe analiza en esta investigación como el diseño de interfaces naturales para solicitar citas médicas disminuye la curva de aprendizaje de los usuarios adultos o de personas que tienen una baja alfabetización digital -- La metodología se desarrolla a través de un diseño experimental, en el cuál se evalúa el tiempo que toma una persona que nunca ha utilizado un computador al agendar una cita médica a través de una aplicación web GUI (Graphic User Interface) dispuesta por una EPS local, en comparación al proceso alterno de solicitar una cita médica con el diseño de interacción natural