Examinando por Materia "Brecha digital"
Mostrando 1 - 7 de 7
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Análisis de la deserción estudiantil en la educación superior en Colombia asociada al uso de las tecnologías de la información y la comunicación(Universidad EAFIT, 2022) Quiroz Ruiz, Adriana Cristina; Hernández Flórez, MónicaÍtem Efectos sociales de la Covid-19 en Medellín : un evento que incrementa la desigualdad en las brechas educativas(Universidad EAFIT, 2021) Osorio Agudelo, Sandra Milena; Sánchez Prado, Marbin Karina; Uribe López, MauricioÍtem Impacto del nivel educativo en el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación –TIC – en Colombia(Universidad EAFIT, 2017) Castrillón Cuartas, Felipe; Vélez Herrera, Hernando; Ospina Londoño, Mónica PatriciaÍtem Internet como servicio público esencial : análisis desde las teorías del servicio público en el régimen del Derecho Administrativo y la posibilidad de concebir el acceso a internet como derecho fundamental(Universidad EAFIT, 2022) Machuca Ortiz, Cristian Josué; Jaramillo Atehortúa, David; Vélez Villegas, Juan EstebanÍtem Marco de trabajo para la generación de innovación social en comunidades vulnerables en proceso de apropiación digital en América Latina(Universidad EAFIT, 2021) Cardona Figueroa, Tatiana María; Álvarez Mesa, CatalinaThe digital divide is a form of social exclusion by which a large part of the population cannot access opportunities that allow them to be competitive in the market, closing this gap could create 15 million jobs in Latin America and the Caribbean, which would boost economic growth for the region (IDB, 2021); however, the implications of this problem go beyond access to technology, they also imply its use and appropriation. Social innovation faces social problems, with a view to improving the quality of life of communities and contributing to closing gaps, promoting innovative solutions, creating shared value, and generating systemic social change in the beneficiary communities by modifying their structures and behaviors, appropriating the changes. In this sense, social innovation is an alternative that could achieve digital appropriation in vulnerable populations, contributing to the closing of the digital divide. This paper seeks to propose a framework for the generation of social innovation, promoting an understanding of digital appropriation and its contribution to closing this gap in the Latin American region, the framework is composed of some elements approached from the technocratic paradigm of social innovation and which are: Context of the social problem; Actors, Beneficiaries and some articulation processes: Partnerships and cooperation, Access to ICT, Knowledge management and digital literacy; Empowerment and Management of Social Projects under a digital government framework. Once this framework is structured, conclusions that could be part of future studies related to the research objectives are presented.Ítem Modelo de medición de impacto para el proceso de apropiación tecnológica de la Fundación Tiempo de juego(Universidad EAFIT, 2016) Restrepo Guerra, Ana Isabel; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem El papel del ingeniero de sistemas en Colombia en la transformación hacia una racionalidad democrática, según la Teoría crítica de la tecnología(Universidad EAFIT, 2017) López González, Sofía; Montoya Santamaría, Jorge William