Examinando por Materia "APRENDIZAJE ORGANIZACIONAL"
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Ítem Aceleradoras corporativas exitosas (contexto latinoamericano) : análisis de los modelos, capacidades estratégicas y recursos claves, en una región con desafíos y complejidades propias. Un estudio de mercado emergente(Universidad EAFIT, 2024) Gómez Jiménez, Sara; Hincapie Romero, Katherine; Betancur Álvarez, José AlejandroThis research intends to explore the corporate acceleration models of leading companies in Latin America. The study of these cases seeks to increase readers' understanding of the strategy, approach and strategic capabilities that are making these corporate accelerators successful and sustainable amid Latin American market particularities. This business research was developed under a qualitative research framework, using semi-structured interviews and secondary information such as documents, presentations, and reports of the analyzed companies. The study was divided into four fundamental phases in the research process and had a scope in the Latin American region, taking Mexico, Brazil, Chile, and Colombia as reference countries. The main results of this analysis present a general characterization of the accelerators analyzed and make an exhaustive review of their way of working with special emphasis on their main unique differentials. It is expected that these results will contribute to those corporations that want to implement their acceleration model, and also to those companies that already have an acceleration model implemented and want to reference it in order to find possible opportunities for improvement. In addition, this document contributes to knowledge generation for future research and the development of a new methodology to improve the quality of corporate acceleration models.Ítem Actitudes de los funcionarios frente al proceso de transformación digital en una institución de formación a nivel técnico y tecnológico(EAFIT, 2020) Pastrán Castellanos, Flor de Jesús; Giraldo Henao, CatalinaObjective: characterizing workers’ behavior regarding the digital transformation process in a technical college. To do so, it is necessary to identify what the main college workers’ beliefs, feelings and actions are in regards to the digital transformation process implementation. Method: A quantitative-descriptive-cross-sectional study was carried out through a case study in which an online survey was filled out by the actual linked workers (staff and contractors) of a specific technical college. Results: a survey was applied to 310 workers. 103 voluntary responses were obtained, equivalent to 33% of the participants. This allowed us to identify participants’ cognitive attitudes in 61%; effective in 63%, and behavioral in 75% regarding the digital transformation process that was carried out by the institution. Conclusion: appropriate attitudes were identified in the workers taking into account the cognitive, affective and behavioral components in relation to the digital transformation process the institution was performing.Ítem Análisis de la utilización de la computación móvil en diferentes procesos y actividades empresariales(Universidad EAFIT, 2012) Medina Vásquez, Tatiana; Cardona Ríos, SoniaEn este trabajo se realiza un análisis sobre la utilización de computación móvil por parte de las empresas en sus procesos y actividades de negocio -- En primera instancia se lleva a cabo una investigación teórica sobre el tema y se obtiene un recopilado con los planteamientos que diversos autores exponen sobre la utilización de soluciones móviles empresariales, los beneficios obtenidos, los principales retos afrontados, las estrategias desarrolladas más significativas y las proyecciones que tienen a futuro sobre este mundo de movilidad empresarial -- En segunda instancia, se toman casos de aplicación de empresas locales e internacionales que han tenido éxito con la implementación o adopción de soluciones móviles y se obtienen hallazgos sobre la utilización que hacen de dichas soluciones -- Finalmente, se realiza un análisis comparativo donde se logra evidenciar que la teoría planteada por los autores y que se investigó inicialmente sí se ve reflejada en la realidad corporativa, es decir, que los conceptos teóricos acerca de la utilización de computación móvil en las organizaciones sí corresponden explícitamente a los hallazgos obtenidos en los casos de empresas locales e internacionalesÍtem Análisis de las herramientas TIC para la gestión del conocimiento y su apoyo a los procesos empresariales(Universidad EAFIT, 2010) Yepes Valencia, Erika Johana; Álvarez Sanchez, Cindy Lorena; Rodriguez Lora, VanessaÍtem Análisis de lecciones aprendidas durante la ingeniería de proyectos industriales en la sede Medellín de Hatch(Universidad EAFIT, 2023) Velásquez Rojas, Juan Camilo; Gómez Salazar, Elkin ArcesioÍtem Análisis de lecciones aprendidas en el proyecto “Primavera – Country life” de la empresa Acierto Inmobiliario(Universidad EAFIT, 2023) Murillo Montes, Catalina; Gómez Salazar, Elkin ArcesioÍtem Apropiación y uso de las Tecnologías Web 2.0 en investigación: un análisis a partir del Seci Model(Universidad EAFIT, 2014) Caicedo Alarcón, Oscar William; Ramírez Goméz, Mauricio AndrésEste artículo tiene por objetivo a partir del modelo de creación de conocimiento organizacional de Nonaka y Takeuchi (SECI model), describir y analizar el papel que desempeñan las tecnologías Web 2.0 en los procesos de investigación -- El estudio de caso contemporáneo propuesto por Robert Yin (1994) fue el método seleccionado -- La revisión documental y las entrevistas a profundidad sirvieron de técnicas para la recolección de la información -- Se logra identificar que el uso y la apropiación de las tecnologías Web 2.0 tienen un importante potencial para apoyar la creación de conocimiento, en la medida en que fomentan el trabajo colaborativo entre investigadores, facilitando el intercambio de información y la comunicación efectiva de los resultados, sin embargo son las organizaciones con ánimo de lucro las que están aprovechando las oportunidades que brindan estas nuevas tecnologías, implementando modelos para su gestión -- Finalmente, se evidencia que es tarea de las instituciones universitarias apoyar a los investigadores para explorar estas nuevas tecnologías a fin de mejorar el alcance y el impacto de las investigacionesÍtem Articulación de lecciones aprendidas e información de gestión de riesgos para el gerenciamiento de proyectos corporativos del grupo Bancolombia(Universidad EAFIT, 2016) Villegas Cardona, Nicolás; Botero Wolff, MauricioLas organizaciones adoptan buenas prácticas para el gerenciamiento de proyectos, en donde incorporan procesos para la construcción de lecciones aprendidas y gestión de riesgos, los cuales son vistos como elementos independientes de salida dentro de las diferentes metodologías de proyectos -- Las lecciones aprendidas y el registro de riesgos constituyen una fuente de información que da origen al conocimiento organizacional, y que por lo mismo no pueden considerarse de forma aislada por la estrecha relación que tiene entorno a la generación de conocimiento -- Grandes organizaciones, como el Grupo Bancolombia, carecen de procesos que articulen estas fuentes de conocimiento para que sean considerados realmente como activos organizacionales y no como documentos históricos de los proyectos, y de esta manera generan beneficios para el gerenciamiento de los proyectosÍtem Bases para el relevo generacional de las directivas de Comercial y Servicios Larco S. A.(Universidad EAFIT, 2015) Vallejo Restrepo, Daniel; Cuéllar Bermúdez, Ulises OrestesLa presente investigación, de tipo exploratorio, da cuenta de la revisión de los procedimientos, las responsabilidades y el perfil del cargo de Gerente Técnico Financiero de la empresa Comercial y Servicios Larco S. A., con el fin de plantear los principios que faciliten la implementación de protocolos de transferencia de conocimiento en el cargo definido, para garantizar la sucesión generacional, sin pérdida de conocimiento -- Para ello se propone trabajar el cargo mediante el análisis de documentos y de una entrevista en profundidad al directivo que actualmente ocupa el cargo definidoÍtem Beneficios de la transferencia del conocimiento tácito a explícito en el trabajo de un grupo de ejecutivos comerciales de una compañía del sector industrial(Universidad EAFIT, 2018) López Alfonso, Claudia Liliana; Orejuela Gómez,Johnny JavierÍtem Brechas de conocimiento en cargos estratégicos de una empresa del sector de las ONG’s(Universidad EAFIT, 2019) Llano Hurtado, Jenny Farley; Betancurt Hurtado, Carlos MarioÍtem Buenas prácticas en Almacén Paris S.A. : una mirada desde la gestión del conocimiento(EAFIT, 2019) Ramírez Rojas, Lizeth Rocio; Díez Gaviria, Ana Cecilia; Uribe de Correa, Beatriz AmparoThe purpose of this article is to document the best practices of Almacén Paris S.A. from 2010 to 2019, in the commercial area, that contribute to the differentiation and generation of value, from the perspective of knowledge management. The employed methodology was an applied research exercise, with a qualitative approach. Particularly, an analysis of corporate documents was made, data was constructed from primary information sources. The result of semi-structured interviews with collaborators from the strategic level of the Organization and the internal benchmarking steps were used in the methodological process on the field work. Knowledge management in Almacén Paris, is partially formalized, the Organization has elements that allow it to communicate part of its culture and has been specializing and having a higher level and intensity of knowledge. Hence the importance of managing resources and defining a program designed to identify, develop, communicate and minimize the loss of knowledge in all its areas. This article was limited to document four (4) good practices in the commercial area of the Alamacén Paris, the commitment of the collaborators and the interest of the company in remaining in time and responding to the needs of its stakeholders. In future investigations other areas of the organization can be studied. A key highlight of the findings is that each of the documented good practices for the commercial area can be implemented or structured in other areas of the Organization so that new knowledge is generated as a result of this exchange and appropriation of ideas that come from other processes. The proposed methodology is simple, easy to apply and replicate, which allows its use in knowledge management in all areas of the Organization. It can also support studies and applications that imply greater depth.Ítem Capacidades de innovación que impulsan el desempeño en startups : estudio de caso múltiple en Medellín(Universidad EAFIT, 2023) Salinas Lotero, Manuela; Vásquez Jiménez, Carlos FedericoIn this degree work the concepts of startups, innovation, dynamic capabilities, innovation capabilities and organizational performance are defined, from which field work was conducted using as a data collection tool a literature review and semi-structured interviews with five companies, to analyze whether what was found in the literature is related to the interviews conducted. The above seeks to identify the innovation capabilities that drive the performance of startups in Medellin.Ítem Capacidades dinámicas basadas en conocimiento para el crecimiento Scaleup : experiencia Netux(Universidad EAFIT, 2023) González Arias, Antonio; Díez Gaviria, Ana CeciliaÍtem Caso de estudio: Fallas en los procesos de implementación de eficacias operativas en Pymes(Universidad EAFIT, 2015) Ramos Vergara, Humberto Carlos; Cuéllar Bermúdez, Ulises Orestes; Torres Yarzagaray, ÓscarEste caso hace una recopilación de las experiencias que la gerencia de una pyme ha tenido durante siete años en la búsqueda de un método exitoso para implementar genuinamente proyectos de mejoramiento de eficiencia operativa traídos de estándares, técnicas y tecnologías exitosas -- Una búsqueda que ha requerido el análisis de varios autores y metodologías sobre el tema y que ha tenido que afrontar grandes limitaciones comunes a una pequeña empresa -- Estas limitaciones son la falta de recursos humanos, la falta de capital para inversión, la falta de tiempo y la falta de acceso a la información y al conocimiento, sumado a un entorno local adverso al desarrollo de prácticas de administración modernasÍtem Comparación de los indicadores de gestión del conocimiento frente a los objetivos estratégicos definidos en XM(Universidad EAFIT, 2015) Osorio Cano, Claudia Marcela; Henao Cálad, MónicaEl conocimiento y su gestión se han convertido en los propulsores de ideas que han generado importantes cambios en las compañías que deciden apostarle a una adecuada gestión del conocimiento -- XM S.A. E.S.P. es una empresa filial del grupo ISA, especializada en la planeación, el diseño, la optimización, la puesta en servicio, la operación y el gerenciamiento de sistemas transaccionales, o plataformas tecnológicas, que involucran el intercambio de información con valor agregado en los sectores eléctrico, financiero y de tránsito y transporte (XM, 2014) – 1.El trabajo de grado del que trata este documento tiene como propósito comparar los indicadores de gestión del conocimiento definidos por XM con los objetivos estratégicos establecidos en la misma empresa -- Un proceso adecuado de gestión del conocimiento debe estar concebido desde la planeación estratégica y debe establecer indicadores que, efectivamente, permitan apuntarle a los objetivos e ir midiendo y controlando el avance en el logro de los mismos, pues la importancia de contar con indicadores adecuados radica en que, a través del proceso de medición de atributos, no solo se logra verificar el cumplimiento de metas, sino también explicar y analizar el desarrollo de los procesos y proponer acciones de mejora a los mismos -- Para lograr tanto el objetivo propuesto con este trabajo de grado como el establecer conceptos fundamentales que sirvieran de marco de referencia al análisis realizado, se analizaron diferentes referencias bibliográficas relacionadas con planeación estratégica, indicadores y gestión del conocimiento -- Así mismo, se diseñaron instrumentos de medición, tales como entrevistas y encuestas, que arrojaron la información necesaria para establecer comparaciones directas y relaciones causa-efecto, y así encontrar que todos los indicadores definidos en XM para la gestión del aprendizaje -- 2 .Apuntan a uno o más de los objetivos estratégicos establecidos por la compañía en este tema -- Sin embargo, el objetivo estratégico: “fortalecimiento de la capacidad de innovación”, no parece tener una relación tan evidente con los indicadores definidos por XM a la fecha de realización de este trabajo de grado -- En tal sentido, fueron propuestos algunos indicadores que le apuntan al logro de este objetivo estratégico, teniendo en cuenta la condición actual de XM en cuanto a la introducción de la innovación en la compañíaÍtem Construcción de conocimiento organizacional en entornos de trabajo virtual(Universidad EAFIT, 2024) Franco Giraldo, Liliana; Gentilin, MarianoÍtem Creación del conocimiento a partir del diseño del espacio de trabajo(Universidad Eafit, 2020) García Romero, Nakary; Henao Cálad, MónicaOrganizations face highly complex challenges that increasingly require more innovation and creativity to stand out in the market. One of the factors that have been of great influence when it comes to innovating are the workspaces, since these are considered as the tangible physical environment where people collaborate, create and exchange knowledge to provide immediate solutions to organizations. These are considered as interaction fields that can interfere in people’s activities, in their brain processes and even in social interaction, in various ways. In this sense, this research has focused on analyzing the characteristics that workspaces have to promote the necessary conditions for the creation of organizational knowledge. Within the exposed framework, this study was focused on the analysis and connection of two central topics such as Neuroarchitecture and the Theory of organizational knowledge creation, based on the Williams’ sensorial properties principles (2013) and its variables, such as comfort, sight, sound, spaciousness, movement and vitality. These entities being influencers in the disposition of people and in their relationships at BA creation, their knowledge conversion processes, and the types of knowledge created there, based on the concepts defined by Nonaka and Takeuchi (1995). These concepts were key to understanding how work teams, their behaviors and emotions are the main source in the knowledge creation process and its transfer to the organizational level. Based on above and the findings obtained from the bibliographic analysis, it has been fundamental for the investigation, the analysis of the variety of authors, case studies from other organizations and the different approaches to understand the enormous importance of work environments and how companies should establish design guidelines to enhance the creation of organizational knowledge, starting from a diagnosis that allows collecting relevant information to meet the main objective of the workspaces, which will impact and transform the organization.Ítem Creación y captura de valor en la innovación abierta aportes del trabajo colaborativo entre la universidad y la empresa en Medellín(Universidad EAFIT, 2022) Jiménez Rojas, Maria de los Ángeles; Vásquez Jiménez, Carlos FedericoOpen innovation has been a process that has occurred intrinsically in developed countries with knowledge-based economies. The collaboration of different actors in the innovation systems permits companies to respond faster to the demand of new challenges and to create and capture value to gain a competitive advantage. In Latin America, open innovation has been implemented recently to strengthen regional innovation systems. Medellin, Colombia, has gained particular interest as an innovation case study, and this city seeks to consolidate itself as the capital of innovation in Latin America. Medellin has several organizations that work together for innovation as a key for economic growth. However, the collaborative work between university and industry (U-I) is not wide enough as expected for different reasons (Ortega y Serna, 2020). In this regard, OECD has recommended that the city must enhance the partnership between universities and enterprises to create and preserve added value (OECD, 2015). This Qualitative research of collective cases allows to know the collaborations, the involved actors and analyzing how to create and capture value on innovation, but also, the value can be captured by the physical and intangible resources such as knowledge. This promote developing of organizational capabilities, within organizational learning orchestrated by technology and knowledge transfer. This research shows the interest of different actors that make up the innovation system of Medellin, other systems, and companies that have not participated in this kind of collaboration. Companies and universities that have done these interactions should communicate them, contributing to creating and capturing value as an innovation objective.Ítem Creación y movilización del conocimiento en el observatorio de juventud de la Secretaría de Juventud de Medellín : un estudio de caso(Universidad EAFIT, 2024) Miranda Contreras, Jhon Byron; Botero Saldarriaga, María Camila; Álvarez Mesa, CatalinaThe present degree work of the Master's Degree in Innovation and Knowledge Management focuses on the analysis of the creation and mobilization of knowledge in the Observatory of the Youth Secretariat of the Mayor's Office of the Municipality of Medellín, during the period 2020-2023. Using a qualitative approach and the case study method, the processes of collection, analysis and dissemination of information in the Observatory were explored, as well as their relationship with decision-making in the Youth Secretariat. Interviews and documentary review were used to better understand this dynamic. The results highlight the fundamental role of the Youth Observatory (YO) in providing essential information for strategic planning and execution of actions aimed at youth. In addition, its collaboration with academic institutions and its work in raising awareness in educational institutions and youth meetings stands out. This case study aims to delve into the role of the YO as a key entity in public youth policy, highlighting its contribution to the understanding of the needs and problems of youth in Medellín, as well as its influence on the decisions of the Ministry of Youth. youth.