The impact of educational expenditures of government on economic growth of Iran

Resumen

Descripción

Using the annual data of Iran’s economy from 1981-2012,  this study examines Wagner’s law and the Keynesian hypothesis about the relationship between the real government expenditure and the real GDP. In this regard, this paper investigated the relationship between  the total government expenditure, the GDP and the relationship between government educational expenditure and GDP using  bivariate  and multivariate models. The multivariate model is used to reduce the specified error issues that has not been considered in many studies.  The co-integration was examined using the auto regressive distributive lag method (ARDL) of both long-term and short-term  relationships.  In making the estimations  of the Wagner’s view, the variables: real GDP, capital stock and labor force stock respectively, had a positive, a negative, and a positive impact on total government expenditure and the long-term relationship is true in this regard.  Additionally, in the estimation  of Keynesian model, the educational expenditures, unlike real expenditures of government, had a long-term relationship. In addition, the variable, capital, in both models had a similar effect on the real GDP, and  the labor force coefficient in the presence  of the total expenditures and educational expenditures were negative and positive respectively.
Utilizando datos anuales de la economía de Irán desde 1981 hasta 2012, este estudio examina la Ley de Wagner y la hipótesis keynesiana en cuanto a la relación entre el gasto público real y el PIB real.  En este aspecto, este artículo investigó la relación entre el gasto público total, el PIB y la relación  entre  el gasto público en educación y el PIB usando modelos bivariables y multivariables. El modelo multivariable es utilizado para reducir los errores específicos  que no han sido considerados  en muchos  estudios.  La co-integración fue examinada utilizando el modelo autorregresivo con retardos distribuidos (ARDL, por sus siglas en inglés) tanto para las relaciones a largo como a corto  plazo. Al realizar las estimaciones  de la perspectiva de Wagner, las variables: PIB real, capital social y fuerza laboral, tuvieron, respectivamen- te, un efecto positivo, negativo y positivo en el total del gasto del gobierno y la relación de largo plazo es verdadera en este sentido. Adicionalmente, en la estimación del modelo keynesiano, los gastos educati- vos, a diferencia de los gastos públicos reales, tuvieron una relación de largo plazo. Además, la variable capital, en ambos modelos tuvo un efecto similar en el PIB real y el coeficiente de fuerza laboral en presencia de los gastos totales y los gastos en educación fueron negativos y positivos, respectivamente.

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