Examinando por Materia "PRODUCTIVIDAD INDUSTRIAL"
Mostrando 1 - 20 de 134
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Adaptación de la metodología TPM en empresas pequeñas y medianas (Pymes) del subsector panificador(Universidad EAFIT, 2016) Trujillo Hernández, Luis Eduardo; Villegas López, Gustavo AdolfoÍtem Advantages of Learning Factories for Production Planning based on shop floor simulation : A step towards smart factories in Industry 4.0(Universidad EAFIT, 2023) Montoya Velásquez, Andrés Felipe; Guarín Grisales, Álvaro de Jesús; Mora Orozco, Julián; Guarín Grisales, Álvaro de JesúsÍtem Algoritmo de búsqueda de entorno variable para minimizar el makespan en un sistema flow shop con máquinas de procesamiento por lotes(Universidad EAFIT, 2020) Palacio Henao, Roberto Carlos; Vélez Gallego, Mario CésarÍtem Análisis de ciclo de vida (ACV) en la cadena de transporte de suministro de frutas y verduras de una línea de supermercados(Universidad EAFIT, 2021) Niño Garzón, Diana Valentina; Pico Castaño, Elsa Milena; Aristizábal Castrillón, AdrianaÍtem Análisis de ecoeficiencia para la referencia Monserrat en Fabricato S.A.(Universidad EAFIT, 2020) Molina Eraso, Héctor Daniel; Hasenstab, ChristianÍtem Análisis de los procesos de predistribución de la marca Bronzini línea interior del Grupo Éxito(Universidad EAFIT, 2021) Zuluaga Jaramillo, Catalina; Rodríguez Giraldo, Bhorman; Montoya Hernández, Ángela María; Giraldo Hernández, Gina MaríaÍtem Análisis de oportunidades de mejora para el clúster textil, confección, diseños y moda en Medellín, de acuerdo a las tendencias de la moda en el ámbito local(Universidad EAFIT, 2013) Vargas Álvarez, Juan Felipe; Uribe de Correa, BeatrizEl presente estudio pretende identificar las oportunidades de mejoramiento del clúster textil, confección, diseño y moda en Medellín, a partir de un grupo focal de expertos del clúster quienes, a raíz de unas preguntas básicas sobre el tema, desarrollaron un contacto personalizado y formal -- Este grupo focal permitió lograr el objetivo general discriminando las oportunidades del clúster textil, confección, diseño y moda, con sus prerrequisitos para su ejecución, siendo las respuestas muy variadas y polifacéticas, con lo que los expertos eran de gran experticia -- A partir de esta identificación de oportunidades se plantean en forma detallada en el presente estudio, así como las conclusiones para hacerlas realidad en las empresas del clúster en MedellínÍtem Análisis de procesos para el mejoramiento del servicio al cliente a partir del análisis de las operaciones del servicio de inspección, en la empresa Automás Laureles(Universidad EAFIT, 2020) Pineda Foronda, Edwin Ricardo; Ramírez Echeverri, Sergio AugustoTo achieve competitive advantages and financial sustainability over time, companies, especially CDAs, are not enough to simply provide the service in the basic terms of its nature. The mechanical technical review (RTM) is a fundamental requirement for the circulation of motor vehicles. Resolution 3318 of September 14, 2015 talks about the regulation of the rates of RTM services provided by CDAs throughout the national territory. Therefore, rates are not a useful tool to achieve a competitive advantage, however, the strategies and tools of "Relationship Marketing" have been blurred. Stable loyalty and loyalty in the medium term with customers have been minimized, due to deficiencies in customer service. Like any service company, Automás has a very strong pillar in strategic planning which is the increase in market share and growth in its profitability, however, it is necessary to carry out an analysis of the value chain of the process, with In order to find the GAP (Good, Average and Poor) that are generated, this is why according to Edison Duque (2005), that between the expectation that the customer has of the service and the final result, in short the assessment of the service by the customer. In relation to the above, the company Automás (CDA Automás) based in Laureles, currently has problems with customer service and operational differences between the processes (Internal - external) and the tactical guidelines of the current service strategy. The foregoing, because it is one of the 15 strategic objectives for 2020, is to improve the design of the service and its delivery to result in greater customer loyalty and loyalty, which has not been reflected in the results obtained. to date, suggesting gaps in administrative and operational directives or possibly not generating the correct feedback between the areas of each process.Ítem Análisis de viabilidad de la creación de una unidad estratégica de negocio en la organización FERKATÍO S.A.S.(Universidad EAFIT, 2016) Urrego Álvarez, Mauricio; Uribe Ochoa, BeatrízEl presente trabajo de grado analiza la viabilidad de crear una unidad estratégica de negocios dedicada a atender el segmento de mercado compuesto por los cerrajeros en Urabá de manera independiente y especializada con su respectivo portafolio de productos -- Dicho portafolio comprende no solo los mercados que se atienden actualmente sino también otros nuevos en los que se incursionaría, permitiendo así aumentar la oferta para este segmento sobre la base de algunas limitaciones que se han identificado, debido al crecimiento que ha tenido la empresa en los últimos años y a su amplio portafolio de productos -- Se tendría en cuenta el contexto del mercado de los cerrajeros en términos de participaciones en el total de las ventas de la empresa, características de formalización de estos clientes y algunos antecedentes de la industria y de la casa fabricante de perfiles de aluminio (principal línea de productos con que se atiende este segmento de mercado) ALUMINA S.A., como también algunos conceptos teóricos, que aportan al entendimiento y que se han de convertir en una guía para la toma de decisiones como factibilidad, viabilidad, modelo de negocio, planeación estratégica, dirección estratégica, segmentación de mercado, pensamiento estratégico y Unidad Estratégica de Negocio (UEN)Ítem Análisis del proceso de creación y consolidación del clúster textil/confección, diseño y moda en el departamento de Antioquia(Universidad EAFIT, 2009) Trujillo Gómez, Carlos Felipe; Cardona Montoya, Raúl ArmandoÍtem Análisis econométrico de la productividad del sector confección del departamento del Atlántico, Colombia (1995-2018)(Universidad EAFIT, 2020) López Berrio, Yanina; Arrieta Posada, Juan GregorioThis paper presents the results of measurement of the productivity of garment sector of Atlántico department, Colombia, from 1995 to 2018. To carry out this work, the first step was to develop a literature review from which it was possible to identify the need to implement strategies aimed at improving the performance of the sector, such as the implementation of an associative business model; in a second phase of the work, a general and financial diagnosis of the sector was made; in the third phase, productivity was measured using the methodology of an econometric model based on the production function of Cobb Douglass, with which the participation of capital and labor in the gross production of the sector was estimated, and then establish the growth rate of the total productivity of the factors of the same; Lastly, the analysis and results are presented, which reflect that the productivity of the aforementioned companies is more associated with the remuneration of employees than with gross investment. Likewise, the interpretation of the results obtained shows loss of productivity. as individual companies in the Atlantico clothing sector in a rugged competitive environment.Ítem Análisis RCM de la inyectora Reed H29 perteneciente a la empresa Industrias Estra S.A. Medellín(Universidad EAFIT, 2009) Céspedes Zapata, Laura; Rave Serna, Roberto J.El presente proyecto inicia describiendo brevemente la fundamentación teórica que se empleó cómo punto de partida para la para la realización del análisis RCM a la inyectora H29 de Industrias ESTRA S.A., luego enuncia las funciones operacionales que debe realizar dicha máquina con el fin de proceder a realizar un análisis de fallas de la inyectora que incluye la identificación de: fallas funcionales, modos de falla y efectos de falla -- Finalmente, de acuerdo con los resultados del análisis de fallas y las consecuencias de éstas se definen las acciones a realizar para mejorar el funcionamiento del activo mencionadoÍtem Análisis socioeconómico de la Ley 2101 del 15 de julio del 2021, reducción de la jornada laboral en Colombia(Universidad EAFIT, 2022) Graciano Londoño, Susana; Gallego Alzate, Sofía; Vélez Villegas, Juan EstebanThis paper presents an investigation on the socioeconomic consequences of Law 1201 of 2021, which aims to reduce the maximum working day from forty-eight (48) to forty-two (42) hours per week. An analysis of the socioeconomic implications that the application of this Law could have on the business development and on the labor market, the possible increase or reduction of the unemployment rate that it could generate, among others, is presented. Law 2101 of 2021 is briefly analyzed to examine its socioeconomic effects and to highlight its exclusion of management, trust, and management workers. Subsequently, possible solutions to the regulatory regime currently applied to this type of workers are proposed. Finally, a comparative law analysis is made with the application of this type of measures in other countries and the effects that this has produced.Ítem Analytics product line : a conceptual proposal for higher education institutions(Universidad EAFIT, 2021) Cárcamo Correa, Jason; Tabares Betancur, Marta SilviaÍtem Aplicación de métodos de visión artificial para la detección de huevos en una planta de producción avícola(Universidad EAFIT, 2024) Cardona Ortiz, César Augusto; Ortiz Arias, SantiagoÍtem Aporte sobre la innovación en la industria láctea del oriente antioqueño(Universidad EAFIT, 2020) Jaramillo Muñoz, Daniela; Mesa Cano, Jorge HernánÍtem Aproximación a un modelo de medición del rendimiento para las actividades claves en el proceso de ensamble en AKT motos(Universidad EAFIT, 2006) Salazar Castaño, Alejandro; Mora Gutiérrez, Luis AlbertoÍtem Aproximación de la confiabilidad para optimizar procesos de mantenimiento y productivos con distribución Weibull(Universidad EAFIT, 2019) Pulgarín Sánchez, Sergio Andrés; Mora Gutiérrez, Luis AlbertoÍtem La cadena de valor de la industria de Cannabis en Colombia : análisis estratégico(Universidad EAFIT, 2021) Maldonado Castañeda, Jairo Alberto; Giraldo Hernández, Gina MaríaCannabis around the world has developed a legal market as a supplier of raw materials for the pharmaceutical industry with a market size of USD 12 billion in 2018 and it is expected that by 2025 it will reach a size of USD 166 billion, positioning itself as a disruptive industry, since technological and scientific advances have made it possible to exploit a large number of benefits of this plant, making it an interesting input for the cosmetics industry, medicines, personal care, food packaging, beverages, pet care, veterinary medicines, gardening , clothing, paper, and even luxury goods. Given this potential, Colombia has started the development of its Cannabis industry and due to certain comparative advantages such as lower production costs, a good productive infrastructure and availability of qualified and unqualified workers, the country is projected as one of the with greater potential for the production and transformation of these products. However, it presents challenges and threats that you must analyzing to not lose the window of opportunity that it presented. This paper proposes to analyze the value chain of the cannabis industry in Colombia, to characterize and analyze the different actors that make it up and identify challenges and opportunities from a strategic approach. For this, an analysis of the macroeconomic environment was carried out through the PESTLE analysis supported by the AHP (Analytic Hierarchy Process) and ANP (Analytic Network Process) techniques. Subsequently, the analysis of the industry was carried out under the model of the Porte´s five forces, where the structure of the industry and which force dominates it was determined. Subsequently, the strategic dimensions were identified and a strategic groups map was made, where it was determined which are present in the industry and theses was analyzed through the Value Chain Analysis (VCA) model developed by Porter. This work is expected to provide a strategic analysis for decision makers to design their business strategies and identify challenges and opportunities.Ítem Cadenas globales de valor : oportunidad para la diversificación exportadora y el crecimiento de los sectores manufactureros de Colombia(Universidad EAFIT, 2020) Arango Chavarriaga, María Clara; Peláez Peinado, Valentina; Torres García, Alejandro