Examinando por Materia "Capital Humano"
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Ítem Determinantes del crecimiento económico a largo plazo en América Latina y el Caribe durante el período de 1976 – 2018(Universidad EAFIT, 2020) Múnera Alzate, Carlos Felipe; Bustamante Serrano, Ana Elizabeth; Cantet, Maria NataliaÍtem Incidence of the caste system in the development of India(Universidad EAFIT, 2014-07-11) Gómez Gómez, Laura; Manrique Ramírez, Liceth Natalia; Universidad EAFITÍtem Incremento del desarrollo humano en el municipio de Rionegro(Universidad EAFIT, 2019) Agudelo Rendón, Gabriela del Socorro; Naranjo Giraldo, Manuel AlejandroÍtem Inestabilidad institucional, evidencia para Colombia: la violencia y el crecimiento económico en el periodo 1950-2010.(2012-10-15) Hurtado Rendón, Álvaro Arturo; Alfredo Molina, LuisThe uncertainty in periods of institutional instability, reflected in violence, can destroy the endowments of physical and human capital in the economy and, discourage investment. The paper analyses the long-run impact of the violence on the Colombia’s economic growth, using annual time series data from 1950 to 2010. The negative relationship between violence, as measured by homicide rate, and economic growth is supported econometrically. The findings have a strong implication on educational and security policies in Colombia. The results suggest that it must make a concerted effort to improve institutional investment in education and safety in order to accelerate growth.Ítem Un modelo de equilibrio general computable para la formación de capital humano a través de la educación en Colombia(Universidad EAFIT, 2013) Zuleta Zuleta, Albert Adrián; Botero García, Jesús AlonsoEn el presente trabajo, se muestra el efecto de la eficiencia de la inversión pública en educación y acumulación de capital humano para la mejora del crecimiento, distribución y equidad del país -- Por ello, se presenta el análisis y simulación de la inversión pública con un mayor indicador de eficiencia al calibrado para el modelo de equilibrio general computable -- En primer lugar, se realiza un análisis de las políticas educativas, evidenciando el nivel de intervención gubernamental en la inversión educativa -- En segundo lugar, se realiza un análisis teórico, conceptual y metodológico -- Luego, se plantean los parámetros, variables y ecuaciones necesarias para obtener el equilibrio general para el 2010 y luego proyectar el modelo 10 años más --Finalmente, se realiza la simulación económica, teniendo como eje fundamental la mejora de la eficiencia de la inversión pública en educación, para obtener los resultados y comparativamente evidenciar las externalidades generadas por la mejora en la eficiencia económica generalÍtem El papel del dominio del inglés como segunda lengua en la competitividad de los países(Universidad EAFIT, 2019) Vargas Molina, Camilo; Echeverri Agudelo, María Cristina; Ospina Londoño, Mónica PatriciaÍtem Residential Segregation: Empirical Evidence of the Influence of Human Capital in the City of Armenia, Colombia(Universidad EAFIT, 2021) Aristizábal, Juan Manuel; Vásquez, Juan CarlosÍtem Schooling and Economic Growth: What Have We Learned?(Universidad EAFIT, 2014-04-07) Breton, Theodore R.This paper explains why different studies present widely-varying estimates of the effect of increased schooling on national income. It shows that when correctly-interpreted, these studies support the hypothesis that a one-year increase in average schooling attainment raises national income directly by about 10% and indirectly by about 19%. The increases in national income are larger than the aggregate effect of higher workers’ salaries, because schooling has external effects on national income. Due to the rising cost of additional years of schooling, the national return on investment in schooling is much lower in more educated countries. The estimated real national return on investment in schooling in 2005 ranged from over 40% in the least educated countries to 8.5% in the most educated countries. Average levels of schooling and average test scores at ages 9 to 15 generally rise together, so either measure of human capital can explain differences in national income or growth rates across countries. Since the productivity of physical capital depends on the level of human capital, in a global financial market, the growth in human capital largely determines the growth in physical capital and in national income.