Examinando por Materia "CRECIMIENTO ECONÓMICO"
Mostrando 1 - 20 de 116
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem A new institutional approach to economic growth(Universidad EAFIT, 2013) Arbeláez Toro, Camilo; Jetter, MichaelÍtem Análisis al avance en la ejecución de la locomotora minero energética Plan Nacional de Desarrollo 2010-2014(Universidad EAFIT, 2014) Bravo Ledezma, Serafín; Hernán Dussán, Gustavo; Reyes, EduardoLa minería, durante la última década, ha sido considerada como uno de los motores de crecimiento económico del país y como tal fue incluida dentro de los sectores económicos que el presidente Juan Manuel Santos denominó “las locomotoras de crecimiento”, debido a estos sectores o actividades económicas tienen el potencial de ofrecer una mayor contribución para el logro de los objetivos de desarrollo planteados por el gobierno en el Plan Nacional de Desarrollo 2010-2014 -- Este documento hace un análisis de los avances de la “locomotora minero-energética”, en su componente minero, para lo cual, en primer lugar se hace una presentación general del sector enunciando sus puntos relevantes en cuanto a producción, exportaciones, inversión extranjera directa (IED) y participación del PIB nacional, así como las metas y objetivos fijados por el gobierno en este sector -- Seguidamente se analizan, con base en las metas fijadas en el Plan Nacional de Desarrollo 2010 – 2014 y los indicadores macroeconómicos, los avances que ha tenido la locomotora durante lo corrido del gobierno actualÍtem Análisis de generación de valor en un caso de fusión por absorción entre empresas del sector de impresión en Colombia(Universidad EAFIT, 2023) Loaiza Morales, Alejandra; Orjuela Ramírez, Paula Andrea; Tamara Ayus, Armando LeninÍtem Análisis de rendimientos financieros en campañas de crowdfunding como opción de inversión en Colombia(Universidad EAFIT, 2023) Tamayo Jaraba, Anny Greis; Bohórquez Bohórquez, Omar; Vergara Garavito, Judith CeciliaThis research project focuses on the study of crowdfunding campaigns in Colombia as an innovative source of financing during the last decade and its relevance within the context of entrepreneurship and participatory financing, providing access to capital for projects that face difficulties and restrictions. in everything related to the search for financing sources, as well as the regulatory and legal implications and growth prospects. Additionally, it covers aspects related to the historical evolution, crowdfunding models, actors involved and factors that drive or limit the success of the campaigns. One of the most important aspects to highlight is the evaluation of how crowdfunding has impacted the dynamics of the entrepreneurship. Colombian influencing the creation of new companies, innovation and job creation. The main financial risks are analyzed in detail, and the returns that have been generated historically in a given period of time with traditional investments are compared to provide a more detailed view of the benefits and possible threats that investments in Crowdfunding represent. Finally, the research project provides a complete vision of crowdfunding in Colombia, providing solid and complete information to entrepreneurs, investors, regulators and academics regarding the form of collective financing within an emerging context, in this way, promoting innovation and sustainable economic development in the country.Ítem Análisis del efecto de la tributación sobre la competitividad de los países(Universidad EAFIT, 2017) Fernández Correa, Andrés Felipe; Suárez Echeverry, Juan Camilo; Mejía Mejía, Juan FelipeEn este estudio se hace una revisión bibliográfica de las diferentes aproximaciones a la definición de competitividad, de tributación y a la relación que existe entre estos dos conceptos, para posteriormente realizar una relación empírica de los mismos -- A diferencia de otros estudios, la competitividad se analiza a partir de la Productividad Total de los Factores (PTF) y la tributación no se unifica en un único índice, sino que se descompone en sus tres principales variables: número de pagos, tiempo requerido para pagar impuestos y tasa total de impuestos sobre ganancias comerciales -- El análisis estadístico realizado sugiere la existencia de una correlación entre la competitividad (medida como PTF) y la tasa de impuestos sobre las ganancias comerciales, además de mostrar que esta correlación es negativa -- Adicionalmente, muestra que el efecto de la tributación sobre la competitividad es contemporáneo -- Las otras dos variables tributarias no mostraron correlación alguna con la PTFÍtem Análisis global de la dependencia entre la profundidad del mercado de capitales y la inclusión financiera(Universidad EAFIT, 2019) Bolaños Correa, Sergio Andrés; Sanclemente Oyuela, Milton César; Tellez Falla, Diego FernandoThe development of capital markets is directly related to the economic development of a country. For this reason, it is possible to find deeper financial markets in mature economies than in underdeveloped or developing economies. However, in many cases, access to capital markets is restricted because of lack in financial inclusion, and only those with more privileges are the only whom can access to them, as it happens in most of developed economies. The present paper aims to analyze the dependence among financial inclusion policies and the development of deeper financial markets for different countries among developed economies (OECD members), developing economies and underdeveloped economies, with the objective to show how important is to promote financial inclusion at all levels to boost economic growth.Ítem Análisis jurídico del esquema de financiación colaborativa o crowdfunding financiero en Colombia(Universidad EAFIT, 2021) Saldarriaga Taborda, Manuela; Nieto Nieto, NormaÍtem Aproximación al impacto del turismo en las dinámicas del consumo de drogas en Colombia (2012-2022)(Universidad EAFIT, 2023) Franco Valencia, Sarah; Saavedra Muñóz, Nicolás; Tobón, SantiagoCurrently, tourism is one of the most relevant legal activities for the Colombian economy due to its contribution to issues of growth and development. Nevertheless, it can potentially bring negative situations such as insecurity and gentrification. On the other hand, from an illegal perspective, we can observe economic dynamics in activities like the drug market, which is one of the most significant money-moving sectors within the Colombian economy. Considering both activities and their economic magnitude, this research work explores a potential relationship between the arrival of foreign tourists and the drug consumption dynamics, as measured through police seizures in Colombia between 2012 and 2022. The conducted theoretical framework demonstrates a possible connection between these variables through economic theories like those related to crime and consumer behavior. Furthermore, a differences-in-differences model is presented to explore an approach to the relationship using seizure measures for various drugs in Colombia. The results indicate a potential link between the arrival of tourists and drug market dynamics, yielding positive, negative, and inconclusive results for the different types of drugs.Ítem Área de gestión social en la empresa Cortés Leiva Asociados S.A.S(Universidad EAFIT, 2024) Cortés Ortiz, María Fernanda; Vargas Sáenz, Mario EnriqueÍtem Atrayendo offshoring : un análisis desde el ambiente institucional(Universidad EAFIT, 2019) Bedoya Maya, Felipe; Tamayo Plata, Mery PatriciaÍtem Buenas prácticas de Employer Branding o marca empleadora en algunas empresas de referencia en Montería y zonas geográficas cercanas(Universidad EAFIT, 2024) Bent Requena, Bill Anthony; Betancur Hurtado, Carlos MarioLet's see in this master thesis how some companies that enjoy recognition in the department of Cordoba stand out in their employer brand, it will be an adventure to discover these practices and record in science, what has been done in this territory with support in what is recommended by the scientific literature of the highest quality regarding this subject, in addition to generating recommendations or opportunities for improvement, here is remarkable the intervention of the Academy to bring development in the business fabric of Colombia and the world.Ítem Cambio climático, procesos adaptativos y crecimiento económico : un análisis de equilibrio general para Colombia(Universidad EAFIT, 2022) Mosquera Solarte, Henner Andrés; Hurtado Rendón, Álvaro Arturo; Botero García, Jesús AlonsoÍtem Caso de estudio : estructuración de política de financiación para una empresa en etapa de crecimiento del sector real(Universidad EAFIT, 2023) Gómez Vergara, Andrés; Toro Gómez, Pedro José; Restrepo Tobón, Diego AlexanderÍtem Caso empresarial : modelo de internacionalización para la marca Hamburguesas El Corral(Universidad EAFIT, 2019) Pedroza Correa, Raúl Esteban; Aranda Aragón, Juan Camilo; Rivera Heredia, AdrianaÍtem ¿Cómo saber si las decisiones del gobierno son las mejores para las personas?(2012) Abad Restrepo, Ana Cristina; Ospina Londoño, Mónica Patricia; Arango Uribe, María Adelaida; Gómez Rico, Elena María; Muriel Gil, Luisa Fernanda; Uribe, José Ignacio; Ana Cristina Abad Restrepo (abad@eafit.edu.co); Mónica Ospina (mospina6@eafit.edu.co)Ítem Considerando incertidumbre en regresores de un modelo Logit : la adopción de Internet en Medellín(Universidad Eafit, 2020) Carvajal Rendón, Daniela Alejandra; Ramírez Hassan, AndrésÍtem Creación de una estrategia de extensión de línea como apalancamiento estratégico de la marca El Castillo(Universidad EAFIT, 2024) Urrea Parra, María Alejandra; Uribe de Correa, Beatriz Amparo; Londoño Vélez, NataliaIn 2019, El Castillo brand was created by Distribuidoras Imperial and El Castillo; it is currently known in the antioquian market for the commercialization of food products, toiletries and personal care products. To enhance the growth of the brand and consolidate its position in the market, an extension of the line of grains is intended, incorporating beans and lentils, through a strategic leverage; this, in favor of the constant growth in the market and its future projection. With this in mind, the aim was to build a line extension leverage strategy to boost Distribuidora Imperial's growth and increase its market share in the grain market; to achieve this objective, a mixed methodology was established through which a complete overview of production, consumption and related trends was obtained, and which also provided relevant information from the consumers of the brand and the products of interest. With the information obtained, a value proposition was defined to respond to consumer needs and expectations, and a general strategy was established for the distribution of the new product. This analysis has suggested a suitable environment to carry out the line extension in response to the current demand for the products and the image that consumers have of the brand, since they highlight that, due to its added value, the current proposal is feasible.Ítem El crecimiento económico colombiano y la percepción del riesgo (2005-2019)(Universidad Eafit, 2020) Franco Ibañez, Geneily Dayanna; Naranjo Saldarriaga, Sara; Posada Posada, Carlos EstebanÍtem Crimen y productividad: una aproximación para las empresas de América Latina(Universidad EAFIT, 2014) Gómez Loaiza, Juanita; Puerta Cuartas, Felipe; Canavire Bacarreza, Gustavo JavierEl crimen es una característica importante de muchos de los países de América Latina, por lo que este estudio tiene como objetivo determinar el impacto que tienen el crimen y las características de las empresas latinoamericanas sobre el nivel de productividad de las firmas en la región más violenta del mundo -- Para encontrar esta relación se utilizan técnicas econométricas, con datos del “World Enterprise Survey” (2010) realizado por el Banco Mundial -- Los resultados indican una relación negativa entre el crimen y la productividad de las empresas, donde un aumento de 1% en las pérdidas por crimen, robo o desorden, genera una caída de 0,6% en la productividad de las firmasÍtem Crisis económica en la zona euro y política fiscal(Universidad EAFIT, 2013) Rincón Zapata, Carolina; García Rendón, John Jairo