Examinando por Materia "Aesthetics"
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Ítem A systematic literature review of the concept of aesthetic taste : a research agenda(Universidad EAFIT, 2021) Agudelo Moná, María Camila; Ceballos Ochoa, Lina María; Maya Castaño, Jorge HernánÍtem Acercamiento a la experiencia estética en la poesía de Aurelio Arturo(Universidad EAFIT, 2015) Guerrero Cabrera, Sonia Amparo; Suárez Roldán, Juan CamiloEste trabajo plantea una lectura interpretativa del poemario Morada al Sur, del poeta nariñense Aurelio Arturo (1906-1974) -- Para explicar la poetización que el autor logra crear sobre el tema del hombre en la naturaleza, se parte de la noción de “experiencia estética” propuesta por el estudioso de la literatura Hans Robert Jauss, en sus funciones poietica, aisthetica y catártica -- La atención se centra en dos de los poemas que componen el libro: Clima y Qué noche de hojas suaves, toda vez que estos contienen elementos claves de la temática presente en la poesía de Arturo, como lo son el viento, las canciones, la noche, entre otrosÍtem Análisis de la percepción de los cirujanos plásticos de Medellín en la promoción de los servicios de cirugía plástica a través de medios digitales a diciembre de 2021(Universidad EAFIT, 2022) Campo González, Jenny Bolena; Arango Pérez, María Camila; Giraldo Hernández, Gina MaríaÍtem Encuentros festivos-afectivos como práctica liminal del arte relacional en la ciudad de Medellín: caso de estudio Cuatro Ojos(Universidad EAFIT, 2014) Cadavid Ochoa, Juan José; Giraldo Quintero, Efrén AlexanderÍtem Erotismo, imagen y estetización de la vida en el libro Los cuadernos de don Rigoberto de Mario Vargas Llosa(Universidad EAFIT, 2015) Álvarez Arboleda, Mauren HelenaEl presente artículo intenta acercarse a la problemática de la imagen, especialmente la imagen erótica y a la estetización de la vida de las cuales se valen dos personajes (Fonchito y don Rigoberto) del libro Los cuadernos de don Rigoberto del autor latinoamericano Mario Vargas Llosa -- Basamos nuestro análisis en el concepto de imagen de Roland Barthes y lo ponemos en diálogo con el concepto de ecfrasis y con las artes plásticasÍtem Estética y organizaciones: una cuerda tensa. Posibilidades para el estudio de las organizaciones desde un enfoque estético(Universidad EAFIT, 2017) Cárdenas Echeverri, Eduardo; Jaramillo Estrada, Pablo JoséÍtem Hermenéutica analógica de la literatura : entre lo estético y lo conceptual(Universidad EAFIT, 2012) Arregocés Solano, Astrid HelenaLa obra literaria tiene un componente artístico y uno conceptual. La hermenéutica analógica se presenta en este texto como una propuesta integradora de esas dos miradas permitiendo una comprensión basada la interpretación del sentido de la obra literaria como un todo. En este estudio se revisarán algunas de las consideraciones de Gadamer acerca del arte en la hermenéutica filosófica. Luego se estudiarán esos conceptos en el texto literario como obra susceptible de ser entendida desde la estética. A continuación se plantearán las percepciones de Gadamer y Ricoeur referentes al contenido transmitido en los textos literarios. Luego se dará una mirada a los orígenes de la hermenéutica analógica. Después se revisarán los conceptos clave de la hermenéutica analógica presentados por Beuchot y sus implicaciones en los textos. Finalmente se buscará una postura intermedia entre la intención estética y enunciativa de la literatura por medio de la hermenéutica analógica.Ítem Iconography and Gesamtkunstwerk in Parsifal's two cinematic settings(Publishing House LLC "Mediamusic", 2013-01-01) Alunno, Marco; Universidad EAFIT. Departamento Música; Marco Alunno (malunno@eafit.edu.co); Estudios MusicalesThe concept of Gesamtkunstwerk (as expressed and realized in both, Wagner’s theoretical writings and music-dramas) has informed the aesthetics of cinema and filmic language since the early beginning of the last century -- However, over the past one hundred years, Wagner’s theories have undergone significant mutations that in some cases contradicted the original model -- Filmmakers have altered that model according to their own ideological aims, cultural background and individual taste -- With respect to Parsifal, one of the components of the "total work of art" that has been consistently reinterpreted is the opera’s imagery in terms of either scenographical reconstruction or visual representation -- The iconographical analysis of two cinematographic versions of Parsifal (Edison, 1904 and Syberberg, 1982) illustrate how the visual aspect of the Gesamtkunstwerk has changed and, in doing so, the concept of the "total work of art" has undermined itselfÍtem The MAYA principle as applied to apparel products: The effects of typicality and novelty on aesthetic preference(Emerald Group Publishing Ltd., 2019-01-01) Ceballos L.M.; Hodges N.N.; Watchravesringkan K.Purpose: There are numerous design principles that can guide strategic decisions and determine good product design. One principle that has received considerable attention in the literature is the MAYA principle, which suggests that consumers seek a balance of typicality and novelty in products. The purpose of this paper is to test the MAYA principle specific to various categories of apparel. By drawing from the MAYA principle as a two-factor theory, the effects of specific aesthetic properties (i.e. typicality and novelty) of apparel products on consumer response were examined. Design/methodology/approach: An experimental design in three phases was implemented. Findings: Results revealed that typicality is the primary predictor of aesthetic preference relative to pants and jackets, while both typicality and novelty are significant predictors of aesthetic preference relative to shirts, suggesting that the MAYA principle better explains aesthetic preference relative to shirts. Research limitations/implications: Understanding consumers’ reactions to product design provides potential value for academics as well as practitioners. Practical implications: Consideration of both aesthetic properties is needed when implementing the MAYA principle in apparel design. Originality/value: Although studies have examined the MAYA principle relative to consumer products, few have examined how the principle operates relative to apparel products. The definition of a design principle, such as the MAYA principle, assumes that the logic proposed should apply to all types of products. Yet, this empirical study reveals that this is not the case when applied across different apparel categories. © 2019, Emerald Publishing Limited.Ítem Mediaciones documentales: Paraíso de Felipe Guerrero, y Un tigre de papel de Luis Ospina(Universidad EAFIT, 2013) López Alzate, Lillia Yasmin; Giraldo, EfrénEl presente trabajo se propuso dos objetivos -- Reflexionar sobre las formas de ser del documental, particularmente aquellas que le han sido asignadas desde la producción y desde la reflexión -- Para alcanzar este objetivo se levantó un contexto histórico y conceptual, en el cual ubicar la reflexión sobre el documental, en la relación que esta forma cinematográfica mantiene con la realidad -- Como segundo objetivo, este trabajo se propuso examinar los dispositivos narrativos y estéticos de dos documentales colombianos contemporáneos, con el fin de establecer la manera en que dichos documentales participan en el debate sobre el documental y pueden dar luces sobre las condiciones de posibilidad del género -- Con respecto a este objetivo, se presenta un análisis de los elementos más importantes en Paraíso (Felipe Guerrero, 2006) y Un tigre de papel (Luis Ospina, 2007), en el que se proponen las particularidades discursivas de estos documentales -- El principal hallazgo, tanto del abordaje de la noción de documental como del análisis de los dos documentales colombianos es que las respuestas vacilantes, muchas veces en conflicto, que se han formulado a la pregunta por el documental sugieren la necesidad de comprender esta forma cinematográfica como un concepto no cerrado, cuya identidad no se reduce a un conjunto de propiedades universales e invariablesÍtem ¿Por qué nos apegamos emocionalmente a la ropa?(2020-12-01) Martinez Guerrero, Christian Alexander; Christian Alexander Martinez-Guerrero; Ceballos, Lina M.; Min, Seoha; Vicerrectoría de Descubrimiento y CreaciónÍtem ¿Por qué nos apegamos emocionalmente a nuestra ropa?(Universidad EAFIT, 2020-12-01) Martinez Guerrero, Christian Alexander; Martinez-Guerrero, Christian Alexander; Ceballos, Lina M.; Min, Seoha; Estudios en MercadeoÍtem Product experiences of clothing attachment in baby boomers in the United States(Springer, 2020-05-29) Ceballos, L.; Externo - Escuela - AdministraciónDespite the importance of the baby boomer generation, there is relatively scarce research focused on that consumer group. Based on the framework of product experience, this study explores the experiences of older baby boomers associated with consumer-clothing attachment. The interpretive approach utilized in-depth interviews with 18 older baby boomers born between 1946 and 1955 to enquire about their experiences with attached clothing. Participants were asked to bring to the interview photographs of the clothing they had become more attached to. Findings indicate that the experiences of older baby boomers with attached clothing are mainly created, developed, and maintained via all three dimensions of product experience; aesthetic properties of the product, positive emotions triggered by the product, and the symbolic and instrumental meanings associated with the product. However, the aesthetic properties and positive emotions related to those products were bound to its assigned meanings. Meaning varied and was classified as associations with: identity or the belief that the object is a self-extension; memories or the connection with the past; social standing or sense of status; and strong associations with utility. For all participants, the stronger the experience of meaning with a specific product, the stronger the level of attachment towards that product. This qualitative investigation extends the understanding of the framework of product experience and the concept of consumer-clothing attachment. Contributions offer opportunities to marketers and designers who seek to better understand the experiences behind baby boomers’ clothing attachment. © 2020, The Author(s).Ítem What is an ugly car? A grounded theory approach on a webpage's comments(Universidad de los Andes, 2016-01-01) Cadavid, A.M.; Ruiz, S.; Maya, J.In automotive design, the misuse of some aesthetic variables such as proportion, symmetry or balances etc. during the aesthetic design process can produce a negative aesthetic response to the user such as, when people assess a car as ugly. However, there is not a systematic study about the elements which actually affect the aesthetics of a car and not even theories to aid the cars designers in this process. Thus, we applied a Grounded Theory methodology using as data source a Yahoo blog "10 ugliest cars of all time" to obtain a first approach about how people understand and perceive ugliness in a car. We found five hypotheses about how people make an aesthetic assessment of vehicles, which were faced with the aesthetic theories to confirm the results obtained.