Examinando por Autor "Pino-Posada, Juan Pablo"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Guía de entrenamiento de la imaginación narrativa(Dirección de Investigación Universidad EAFIT, 2024) Pino-Posada, Juan Pablo; Ospina-Bonilla, Karla; Montoya Vélez, Luisa Fernanda; Lara-Viana, Matilda; Universidad EAFITÍtem How to live and how to write: The literaryphilosophical present of the Socratic question for the good life(Universidad EAFIT, 2021-12-15) Pino-Posada, Juan Pablo; Universidad EAFITFor several decades, the question of the good life has gained relevance in university philosophical discourse. A striking phenomenon in this context is the publication of works that, created in academia itself, avoid sticking to the conventional scientific writing format and instead integrate literary strategies in their argumentative flow. Paradigmatic examples of this phenomenon are The Art of Living by Alexander Nehamas (1998); Four Meditations on Happiness (Das vollkommene Leben) by Michael Hampe (2009), and Human Dignity: A Way of Living (Eine Art zu Leben: Über die Vielfalt menschlicher Würde) by Peter Bieri (2013), works that until now have gone practically unnoticed in the Spanish-speaking world. The article aims to fill this gap in reception by tracing the interaction between the ethical concepts put forward in each of the three cases and the particular mode of exposure chosen, as well as by tracing the Socratic ancestry to which they appeal declaredly or tacitly. In addition, the thesis that the use of literary elements is a way of facing the modern neutrality of philosophy will be supported, with an emphasis on the authorial voice, when faced with the question of how to live.Ítem Reescribir a Alice Munro: experimentos de lectura creativa con Flannery O’Connor, Ernest Hemingway, Julio Cortázar y Ana María Shua(Universidad EAFIT. Centro de Publicaciones Vicerrectoría de Descubrimiento y Creación, 2021-05) Ramírez, Jessica; Franco, John; Gutiérrez, Juan Carlos; Vacca Jimeno, Yaneris; Vásquez, Carolina; Jaramillo Appleby, Valentina; Alzate, María Camila; Pino-Posada, Juan Pablo; Navarro-Bohórquez, Danielle; Universidad EAFIT; Universidad EAFIT. Departamento de Humanidades; Estudios de Filosofía, Hermenéutica y NarrativasEste libro surge del interés por indagar en las posibilidades creativas del estudio de una obra literaria. ¿Podemos dar cuenta de la comprensión de un relato a partir de la escritura de otro? En el Semillero de Narrativa y Hermenéutica Literaria de la Universidad EAFIT hicimos el ejercicio de creer que sí y nos embarcamos en el experimento de estudiar a Alice Munro mediante la propia confección de textos narrativos. Cada cuento leído de la autora canadiense dio lugar a otro cuento, escrito esta vez por un semillerista. Quisimos explorar un tipo de hipertexto adicional que se sumara a los ya clásicos metatextos de la reseña, el comentario hermenéutico, el artículo científico, y que, como ellos, fuera la materialización de una ganancia epistemológica a propósito del contacto con el texto semilla.