Correlación entre dimensiones de personalidad de marca y la marca emocional

Resumen

Descripción

Over the last decades, methodologies for the improvement and redesign of processes have come from stastical control of projects, from the PHVA cycle, from the concept of Porter’s value chain (1985) passing through re-engineering, six sigma, BPM, among others. Some organizations have applied these methodologies and performance models. However, none of these provides a general methodological framework where systematic steps may be taken by a company in order to ascertain how to develop a project appropriately when change in processes is involved, regardless of the methodology or performance model implemented. In this article a methodological framework is presented that has been developed as the result of the comparison of some of the existing methodologies and the work done by the author as a consultant. This methodology has been designed to be applied by work teams of companies in charge of the re-design and improvement projects on processes.
Los resultados de la investigación permiten explicar la relación entre los conceptos teóricos de Personalidad de Marca y Marca Emocional. Se han utilizado las Cadenas de Farmacias y los Centros Comerciales como productos de referencia. Se adoptó un muestreo no probabilístico accidental, para totalizar 554 muestras a través de la aplicación de un cuestionario vía entrevistas personales y correo electrónico. Para el procesamiento de los datos se aplicó un análisis de correlación de rangos de Spearman entre los rasgos de las dimensiones de personalidad y las referencias de marca emocional. El 98,5 % de los pares de correlación estudiados presentaron valores superiores a α = 0,48, que no evidenció una asociación significativa entre las variables de estudio; esto lleva a concluir que en este caso no existe una clara asociación entre marca emocional y personalidad de marca.

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