Mainstreaming disaster risk management in higher education

Resumen

Descripción

Universities should actively participate in disseminating and fostering a culture for disaster risk management (DRM) among students and the community. Particularly in countries with high levels of risk, education plays a key role in raising awareness on the importance of preventing and implementing conscious risk management. Though the incorporation of DRM into the curricula, education programs become a mechanism to prepare students from a perspective of strengthening of values, citizenship, and social sensibility towards how disaster represents a disruption of the functioning of a community and impairs business activity. This paper presents the proposal for the integration of DRM of a private university in Mexico, one of the countries particularly susceptible to extreme hydrometereological and geological events. The proposal includes a concentration area for undergraduate business students, a mandatory introductory course for all business majors, and for the business community an executive education program for SMEs
Las universidades deben participar de manera activa en la diseminación y promoción de una cultura hacia la gestión del riesgo de desastres (GRD) entre los estudiantes y la comunidad. Particularmente en países con altos niveles de riesgo, la educación desempeña un papel importante en la creación de consciencia sobre la importancia de prevenir e implementar una gestión consciente de los desastres. A través de la incorporación de la GRD en los currículos, los programas educativos pueden convertirse en un mecanismo para preparar a los estudiantes desde una perspectiva de fortalecimiento de valores, ciudadanía y sensibilidad social acerca de cómo los desastres representan una disrupción al funcionamiento de las comunidades y un perjuicio a la actividad de las empresas. Este artículo presenta una propuesta para la integración de la GRD en una universidad privada en México, uno de los países particularmente susceptibles a eventos hidrometeorológicos y geológicos extremos. La propuesta incluye un área de concentración para alumnos de pregrado en negocios, un curso obligatorio para todos los programas de negocios y, para la comunidad empresarial, un programa ejecutivo para PYME

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