Brand personality of Business Schools in Chile: Model proposal

Fecha

2015-11-30

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Editor

Universidad EAFIT

Resumen

Descripción

This research presents the model “Business School Brand Personality” (BSBP), which fulfils all the requirements of content validity. The BSBP model is based on the brand personality model of Aaker (1997), but it adapts to the unique characteristics of business schools in Chile. In order to detect the dimensions of the BSBP model, an exhaustive literature review was performed, semi-structured questionnaires, as well as interviews and focus groups for students were applied, and expert opinions were seeked. The participation of undergraduate and postgraduate students was taken into account, therefore the proposed model applies to business schools as a whole, and not to a particular type of students. As a result, the BSBP was proved to be multidimensional and composed of the following dimensions: a) competition, b) innovation, c) sincerity, d) enthusiasm, e) rudeness, f) elitist, g) ambition, and h) social. The results contribute to the literature, because it is the first model proposed for business schools. Consequently, the proposed model can be used as a first approximation for research taking place focusing on higher education sectors in other countries
En este artículo se propone el modelo “Business School Brand Personality” (BSBP), el cual cumple con todos los requisitos de la validez de contenido. Este modelo considera como base el modelo de personalidad de marca de Jennifer Aaker, pero se adapta a las características propias de las escuelas de negocios en Chile. Para detectar las dimensiones del modelo BSBP se realizó una exhaustiva revisión de la literatura, se aplicaron cuestionarios semiestructurados, entrevistas y focus groups a estudiantes (de pregrado y posgrado), y se solicitó la opinión de expertos. Se consideró la participación de los estudiantes de pregrado y posgrado, por cuanto el modelo propuesto es para las escuelas de negocios en su conjunto, y no para un tipo particular de estudiante. Como resultado, se concluye que el constructo BSBP es de naturaleza multidimensional y está compuesto por las dimensiones: a) competencia, b) innovación, c) sinceridad, d) entusiasmo, e) rudeza, f) elitistas, g) ambición, y h) social. Los resultados aportan a la literatura, ya que es el primer modelo que se presenta para las escuelas de negocios. Dado esto, el modelo propuesto se puede utilizar como una primera aproximación en investigaciones que se desarrollen en sectores de educación superior de otros países.

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