2022-03-232021-12-151794-58872539-1212http://hdl.handle.net/10784/30989This article aims to show that the classical training received at the Seminary of San Antonio Abad in sixteenth-century viceregal Cusco was decisive in the allegorization processes that are at the foundation of the intellectual project of the azulejo cycle in the Chapel of the Immaculate Conception of the Cathedral of Lima, conceived by Vasco de Contreras y Valverde, and of the panegyric to the Immaculate Conception written by Espinosa Medrano in 1670. Espinosa Medrano’s allegorizing is a particularly American reception of the Classical tradition.El presente artículo pretende mostrar que la formación clásica recibida en el Seminario de San Antonio Abad en el siglo xvii del Cuzco virreinal fue determinante en los procesos de alegorización que están en la base del proyecto intelectual del ciclo de azulejos de la capilla de la Inmaculada Concepción de la Catedral de Lima, concebido por Vasco de Contreras y Valverde, y del panegírico a la Inmaculada escrito por Espinosa Medrano en 1670. Su forma particular de alegorizar resulta ser una recepción de la tradición clásica particularmente americana. application/pdfspaCopyright © 2021 Andrea Lozado Vásquez, Patricia Zalamea FajardoAllegorizing the Immaculate Conception: a cycle of Lima tiles and a Cusco sermonAlegorización de la Inmaculada Concepción: un ciclo de azulejos limeño y un sermón cusqueñoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccessAllegorizationchapel of the Immaculate ConceptionEspinosa Medranoclassical traditionVasco de Contreras y ValverdeAlegorizacióncapilla de la Inmaculada ConcepciónEspinosa Medranotradición clásicaVasco de Contreras y ValverdeAcceso abierto2022-03-23Lozano Vásquez, AndreaZalamea Fajardo, Patricia