2019-12-092015-12-042346-47472346-4879http://hdl.handle.net/10784/15275The present work emerged as a proposal to counteract the lack of repertoire of Colombian composers focused on the stages of piano initiation for students of any age. In accordance with this purpose, pieces for this instrument were commissioned to composers of the Department of Music of the EAFIT University, for which they had to comply with particular guidelines so that the works could be categorized into five levels. This article gives a brief tour of the background of the repertoire for piano initiation and music education in Colombia. It also includes the pedagogical analysis of the selected pieces of each level and suggestions for the application of the methodology.El presente trabajo surgió como una propuesta para contrarrestar la falta de repertorio de compositores colombianos enfocado hacia las etapas de iniciación del piano para estudiantes de cualquier edad. En concordancia con este propósito, se hizo el encargo de piezas para este instrumento a compositores del Departamento de Música de la Universidad EAFIT, para lo cual debieron cumplir unas pautas particulares con el fin de que las obras pudieran ser categorizadas dentro de cinco niveles. En este artículo se hace un breve recorrido por los antecedentes del repertorio para la iniciación al piano y de la educación musical en Colombia. También incluye el análisis pedagógico de las piezas seleccionadas de cada nivel y las sugerencias para la aplicación de la metodología.application/pdfspaCopyright (c) 2015 Angélica Toro ZuluagaNuevas piezas colombianas para la iniciación al pianoNew Colombian pieces for piano initiationarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccessPedagogyPianoPiano MethodologyColombian MusicPiano IntroductionPiano PiecesCommissioned WorksPedagogíaPianoMetodología Del PianoMúsica ColombianaIniciación Al PianoPiezas Para PianoObras ComisionadasAcceso abierto2019-12-09Toro Zuluaga, Angélica10.17230/ricercare.2015.3.3