2020-01-3101/10/20092462-81071657-4211http://hdl.handle.net/10784/15522This article proposes two models to evaluate the pertinence of an academic program from the alumni’s perspectives. The first model is constructed by two factors or latent variables: i) alumni’s perception regarding the individual pertinence of the received education (that is, the perception of pertinence in personal, work and professional development levels) and ii) alumni´s perception regarding the social pertinence of the received education. Similarly, the second model is built by two factors or latent variables regarding alumni’s competencies: i) the perception of their level of instrumental competencies and ii) the perception of their level of systemic competencies. The construction of these models was carried out in two phases: fi rst an exploratory factor analysis, which was followed by a confi rmatory factor analysis. Results demonstrate the pertinence of the program.El presente artículo busca evaluar la pertinencia de un programa académico desde la perspectiva de los graduados a partir de dos modelos. El primer modelo está constituido por dos factores o variables latentes: i) la percepción de los graduados acerca de la pertinencia individual de su formación (en los ámbitos: personal, laboral y de desarrollo profesional) y ii) la percepción de los graduados acerca de la pertinencia social de su formación. El segundo modelo está constituido, igualmente, por dos factores o variables latentes concernientes a las competencias de los graduados: i) la percepción de su nivel de competencias instrumentales y ii) la percepción de su nivel de competencias sistémicas. La construcción de estos modelos se llevó a cabo en dos fases: en primer lugar, se realizó un análisis factorial exploratorio y en segundo lugar, se realizó un análisis factorial confi rmatorio. Los resultados encontrados dan cuenta de la pertinencia del programa.application/pdfspaCopyright (c) 2009 Paula Almonacid, Isabel Cristina Montes, Juan José VásquezI20I21I23Un análisis factorial para evaluar la pertinencia de un programa académico desde la perspectiva de los graduados: un estudio de casoarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccessPertinenciagraduadosvariable latentepercepcióncompetenciasanálisis factorial exploratorioanálisis factorial confirmatorio.Acceso abierto2020-01-31Almonacid, PaulaMontes, Isabel CristinaVásquez, Juan José