2022-03-232021-11-281692-02792256-4328http://hdl.handle.net/10784/30981We are exposed to a constant stream of messages many of which originate from unreliable or untrustworthy sources. Moreover, it is not possible to control the messages before they are published and allow the dissemination of the verified ones only. Growing a critical mind can be a practical way to prevent the accumulation of incorrect or inaccurate information in our brains. The current study tried to see whether or not university students hold a critical view of social media messages. First, in a qualitative study, hundreds of messages shared on social media were observed, 12 of which were chosen based on the popularity of their central themes. Many of the messages contained an extraordinary claim such as the existence of mermaids, human-like complex emotions in animals, etc. Then, in a survey, the chosen messages were shown to 379 university students. The respondents were asked to express their opinions about the messages. For each of the 12 messages, between 36 to 94 percent of the respondents just assumed the messages to be true. The analysis of the responses revealed weak critical thinking among the students.Estamos expuestos a un flujo constante de mensajes, muchos de los cuales se originan en fuentes poco confiables o no confiables. Además, no es posible controlar los mensajes antes de que se publiquen y permitir la difusión únicamente de los verificados. Desarrollar una mente crítica puede ser una forma práctica de prevenir la acumulación de información incorrecta o inexacta en nuestro cerebro. El estudio actual trató de ver si los estudiantes universitarios tienen o no una visión crítica de los mensajes de las redes sociales. Primero, en un estudio cualitativo, se observaron cientos de mensajes compartidos en las redes sociales, 12 de los cuales fueron elegidos en función de la popularidad de sus temas centrales. Muchos de los mensajes contenían una afirmación extraordinaria, como la existencia de sirenas, emociones complejas similares a las humanas en los animales, etc. Luego, en una encuesta, los mensajes elegidos se mostraron a 379 estudiantes universitarios. Se pidió a los encuestados que expresaran sus opiniones sobre los mensajes. Para cada uno de los 12 mensajes, entre el 36 y el 94 por ciento de los encuestados simplemente asumieron que los mensajes eran ciertos. El análisis de las respuestas reveló un pensamiento crítico débil entre los estudiantes.application/pdfengCopyright © 2021 Shaho Sabbar, Alireza Abdollahinezhad, Ako Heidari, Fatemeh MohammadiKnowledge Management in the Age of Unreliable Messages. Do University Students Trust Online Messages? (A Survey from the Middle East)Gestión del conocimiento en la era de los mensajes poco fiables. ¿Los estudiantes universitarios confían en los mensajes en línea? (Una encuesta del Medio Oriente)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccessSocial networkMessageCritical thinkingMedia literacyTrustFlow of informationRed socialMensajePensamiento críticoAlfabetización mediáticaConfianzaFlujo de informaciónAcceso abierto2022-03-23Sabbar ShahoAbdollahinezhad, AlirezaHeidari, AkoMohammadi, Fatemeh