2024-07-182021https://hdl.handle.net/10784/34174During 2020, Universidad EAFIT experienced a forced transition from in-person learning to virtual learning; during this period, all courses were conducted remotely. The Research Seedbed on Innovation and Entrepreneurship at Universidad EAFIT decided to address three major challenges identified during the emergency remote courses: (a) a feeling of disconnection from professors and classmates, (b) student demotivation towards their learning process, and (c) mental health issues among both professors and students. Using virtual learning tools that encourage youth participation can counteract these problems; however, not all university teachers are proficient in using these tools. This research proposal aims to identify successful learning tools and how professors have used them to ensure students achieve learning outcomes. A qualitative research approach will be employed, comprising a bibliographic component to trace documented experiences and an exploratory component involving interviews and surveys to investigate which educational experiences have been most well-received by some students at the University. The research is expected to provide tools and recommendations to help teachers improve the dynamics of virtual classes and assist those inexperienced in virtual teaching methodologies in adapting their classes to this new dynamic.Durante el año 2020 se vivió en la Universidad EAFIT una transición forzada del aprendizaje presencial a la virtualidad; durante este periodo todas las asignaturas se dictaron de forma remota. El Semillero de Investigación en Innovación y Emprendimiento de la Universidad EAFIT decide enfrentar tres grandes retos que se identificaron durante el desarrollo de los cursos remotos de emergencia: (a) Sentimiento de desconexión con el profesor y los compañeros y (b) La desmotivación de los alumnos frente a su proceso de aprendizaje. (c) Problemas de salud mental en profesores y alumnos. Mediante el uso de herramientas de aprendizaje virtual, que inviten a la participación de los jóvenes se pueden contrarrestar estos problemas, sin embargo, estas herramientas aún no son manejadas por todos los docentes de la universidad. La siguiente propuesta de investigación busca identificar herramientas de aprendizaje exitosas y la forma en que los profesores las han usado para que sus estudiantes apropien los resultados de aprendizaje. Se realizará una investigación cualitativa con un componente bibliográfico para rastrear experiencias que ya han sido documentadas y otro componente exploratorio donde se indagará por medio de entrevistas y encuestas cuales han sido las experiencias educativas que han tenido una mejor acogida entre algunos de los estudiantes de la Universidad. Se espera que la investigación entregue herramientas y recomendaciones que permitan a los docentes mejorar las dinámicas de las clases virtuales y ayudar aquellos que no tengan experiencia en metodologías de enseñanza virtual a adaptar sus clases a esta nueva dinámica.application/pdfspaCopyright (c) 2021 © Universidad EAFIT. Vicerrectoría CTeIProceso de ASC - HERRAMIENTAS DE APRENDIZAJE EXITOSAS PARA MEJORAR LA EXPERIENCIA DE LOS ESTUDIANTES EN LAS CLASES VIRTUALESinfo:eu-repo/semantics/reportinfo:eu-repo/semantics/closedAccessVirtual learningDidactic toolsEducational innovationAprendizaje virtualHerramientas didácticasinnovación educativaAcceso cerrado2024-07-18Vidal, AlejandraGarcés, CarolinaBarreneche, EstefaníaCardona, MarianaSosa, MiguelTorres, SantiagoJaraba, SofiaCarvajal, ValentinaTobón, Valentinareponame: Repositorio Institucional Universidad EAFITinstname: Universidad EAFIT