2019-12-092015-08-142346-47472346-4879http://hdl.handle.net/10784/15286This text consists of a review of the main concepts on which the work for string quartet "Comments on unintelligibility" is based. The purpose of this preamble is to present the concerns that the composer had at the time of writing his work. The above, through reflection on some of the ideas presented by Lerdahl (1992) in relation, first, with the compositional systems and, second, with how the resulting works are perceived and understood by the listener through the cognitive limits that he proposes. Following this preamble, the reader can find the score of the work already mentioned.El presente texto consiste en una revisión de los conceptos principales sobre los que se basa la obra para cuarteto de cuerdas “Comentarios sobre la ininteligibilidad”. El propósito de este preámbulo es presentar las preocupaciones que tuvo el compositor en el momento de escribir su obra. Lo anterior, a través de la reflexión sobre algunas de las ideas presentadas por Lerdahl (1992) en relación, primero, con los sistemas compositivos y, segundo, con cómo las obras resultantes son percibidas y entendidas por el oyente mediante los límites cognitivos que él propone. Seguida de este preámbulo, el lector podrá encontrar, la partitura de la obra ya mencionada.application/pdfspaCopyright (c) 2015 Tomás Díaz VillegasComments on unintelligibilityComentarios sobre la ininteligibilidadarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccessMusical GrammarUnintelligibilityCognitive LimitsMusical Complexity.Gramática MusicalIninteligibilidadLímites CognitivosComplejidad Musical.Acceso abierto2019-12-09Díaz Villegas, Tomás10.17230/ricercare.2014.2.9