2019-12-092015-12-072346-47472346-4879http://hdl.handle.net/10784/15271This document presents the results of a study that evaluated the impact of the processes of musical formation that are being carried out in the public schools of Bogotá within the first phase of the project of the local city hall ‘School day 40 hours’. An interdisciplinary team (music, education and psychology) evaluated an approximate population of 373 students belonging to 29 schools and obtained a diagnosis of the development of students' musical knowledge; the impact of training processes on non-musical dimensions such as self-concept, self-esteem, empathy and motivation; the quality and scope of pedagogical strategies used in classrooms; the perception of the process by students, teachers, parents and school officials; the level of adequacy of the infrastructure and the material resources used. The final product of the project is a battery of tests that will continue to monitor the musical education processes of this program in the short and medium term and its impact on the dimensions addressed.Este documento presenta los resultados de un estudio que evaluó el impacto de los procesos de formación musical que se están adelantando en los colegios públicos de Bogotá dentro de la primera fase del proyecto de la alcaldía local ‘Jornada escolar 40 horas’. Un equipo interdisciplinar (música, educación y psicología) evaluó una población aproximada de 373 estudiantes pertenecientes a 29 colegios y obtuvo un diagnóstico del el desarrollo de los saberes musicales de los estudiantes; el impacto de los procesos formativos sobre dimensiones no musicales como autoconcepto, autoestima, empatía y motivación; la calidad y el alcance de las estrategias pedagógicas empleadas en las aulas de clase; la percepción sobre el proceso por parte de estudiantes, profesores, padres de familia y directivos de los colegios; el nivel de adecuación de la infraestructura y de los recursos materiales empleados. El producto final del proyecto es una batería de pruebas que permitirá continuar monitoreando a corto y mediano plazo los procesos de educación musical de este programa y su impacto sobre las dimensiones abordadas.application/pdfspaCopyright (c) 2015 Milton Eduardo Bermúdez Jaimes, Hugo Alberto Escobar Melo, María Caridad García-Cepero, José Guillermo Martínez Rojas, Eunice Prada Nagay, Andrés Samper ArbeláezResultados del estudio “Proyecto para diseñar y aplicar los mecanismos de seguimiento y evaluación de la primera fase del modelo sectorial de formación musical en el marco del proyecto jornada escolar 40 horas en Bogotá, Colombia”Results of the study “Project to design and implement the mechanisms for monitoring and evaluation of the first phase of the sector model of musical training within the framework of the 40-hour school day project in Bogotá, Colombia”articleinfo:eu-repo/semantics/openAccessPublic Music EducationEvaluation Of Music EducationMusic And Psychosocial DevelopmentEducación Musical PúblicaEvaluación De La Educación MusicalMúsica Y Desarrollo PsicosocialAcceso abierto2019-12-09Bermúdez Jaimes, Milton EduardoEscobar Melo, Hugo AlbertoGarcía-Cepero, María CaridadMartínez Rojas, José GuillermoPrada Nagay, EuniceSamper Arbeláez, Andrés10.17230/ricercare.2015.4.6