2019-10-0413/06/20102256-43221692-0279http://hdl.handle.net/10784/14009This exploratory study has been directed to establish how knowledge management has been used to generate added value in organizations in Bogota. In order to accomplish this, a questionnaire was used in a sample of 1.168 executives and workers in 48 organizations, which had different sizes and belonged to different industrial sectors. The members of the survey group coincidentally identified knowledge management as a strategy to generate value and to strengthen the competitive advantages in the organizations. However, this positive perception is noticed mainly in factors related to organizational culture and memory rather than in factors related to internal organizational capacities. The obtained results were obtained from the application of two research tools, the knowledge management questionnaire and the IMIO Matrix.El artículo refleja un estudio exploratorio en Bogotá, Colombia, orientado a establecer en qué medida se hace Gestión del Conocimiento para generar valor agregado en las organizaciones. Se aplicó un formato de encuesta a 1.168 personas (directivos y trabajadores) en 48 empresas de diferentes tamaños y sectores industriales. Los entrevistados coincidieron en identificar la gestión del conocimiento como una estrategia en la generación de valor y en el fortalecimiento de las ventajas competitivas de las compañías. Sin embargo, esta percepción positiva se manifiesta principalmente en factores relacionados con la cultura y la memoria organizacional más que en aspectos referidos a las capacidades internas de las firmas. Los resultados que se alcanzaron se derivan de la aplicación de dos instrumentos de investigación: Encuesta sobre Gestión de Conocimiento y la Matriz IMIO.text/htmlspaCopyright © 2010 César Augusto Bernal Torres, Álvaro Turriago Hoyos, Hernán Darío Sierra ArangoA Measurement Approach to Knowledge ManagementAproximación a la medición de la gestión del conocimiento empresarial.articleinfo:eu-repo/semantics/openAccessKnowledge ManagementOrganizationsInternal CapacitiesKnowledgeOrganizational CultureOrganizational MemoryCompetitive AdvantageAdded Value.Gestión del Conocimientoorganizacionescapacidades internasconocimientocultura organizacionalmemoria organizacionalventajas competitivasvalor agregado.Acceso abierto2019-10-04César Augusto Bernal TorresÁlvaro Turriago HoyosHernán Darío Sierra Arango