2022-03-232021-12-172344-8172http://hdl.handle.net/10784/31022When the Chinese automotive industry decided to expand into the western market, it had to evaluate the best alternative for marketing its brands in the segmented and selected markets, including the countries that form the Pacific Alliance. This article, based mainly on secondary sources, develops, on the one hand, through a conceptual approach, the distribution methods implemented by automotive brands in general, and on the other hand, through an applied approach, the distribution strategies of the four Chinese brands that were selected —Changan, Great Wall, JAC, and BAIC— in the markets of Chile, Colombia, Mexico, and Peru.Cuando la industria automotriz china decidió expandirse al mercado occidental tuvo que evaluar la mejor alternativa para comercializar sus marcas en los mercados segmentados y elegidos, entre ellos los países que conforman la Alianza del Pacífico. El presente artículo, basado principalmente en fuentes secundarias, desarrolla, por un lado, desde un enfoque conceptual, los modos de distribución implementados por las marcas de automóviles en general; y, por otro lado, desde un enfoque aplicado, las estrategias de distribución seguidas por cuatro marcas chinas elegidas: Changan, Great Wall, JAC y BAIC en los mercados de Chile, Colombia, México y Perú.application/pdfspaCopyright © 2021 Otto Regalado-Pezua, Miguel Angel Montoya Bayardo, Gabriel Arnaldo Zapata PezúaDistribution methods of Chinese vehicles in the Pacific Alliance countriesModos de distribución de vehículos chinos en los países de la alianza del pacíficoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccessDistributionautomotive industryChinese brandsPacific AllianceDistribuciónindustria automotrizmarcas chinasAlianza del PacíficoAcceso abierto2022-03-23Regalado-Pezua, OttoMontoyav Bayardo, Miguel AngelZapata Pezúa, Gabriel Arnldo