2019-12-122019-11-182462-81071657-4206http://hdl.handle.net/10784/15347The objective is to determine how market concentration affects firms’ decisions to innovate. With company-level data l from the 2010 Ecuadorian economic census , a probabilistic/linear model was calculated with correction for selection bias. Ecuadorian companies have a limited innovation capability and there is a persistence in market concentration. The estimates confirm the theory of market power in the propensity to innovate for both models. Consequently, increased market share leads to an increase in the likelihood of innovation, thanks to the ability to exploit the gains from these processes.El objetivo es determinar cómo la concentración del mercado afecta a la decisión de las empresas de innovar. Con datos a nivel de empresa del censo económico 2010 del Ecuador, se calcula un modelo probabilístico y lineal con corrección del sesgo de selección. Existe una baja capacidad de innovación de las empresas ecuatorianas y una persistencia en la concentración del mercado. Las estimaciones confirman la teoría del poder de mercado en la propensión a innovar para ambos modelos. Por consiguiente, el aumento de la cuota de mercado conduce a un aumento de la probabilidad de innovación, gracias a la capacidad de explotar los beneficios de estos procesos.application/pdfengCopyright (c) 2018 Manuel I. Jiménez, Philip Abbott, Kenneth FosterD22L26M21O3O54Competition, market concentration and innovation in EcuadorCompetencia, concentración de mercado e innovación en Ecuadorarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccessBusiness growthHighgrowth companiesJob creationEntrepeneurshipInnovationCrecimiento empresarialEmpresas de alto crecimientoCreación de empleoEmprendimientoInnovaciónAcceso abierto2019-12-12Botello, Hector Alberto10.17230/ecos.2019.48.2