2019-10-0412/12/20182256-43221692-0279http://hdl.handle.net/10784/13939This article investigates the practices of corporate social responsibility (CSR) in the food, commerce and specialized services sectors of 366 franchise systems operating in Mexico. Research variables were supported in resource-based theory and agency theory. To contrast the hypotheses, the techniques of discriminant analysis and logistic regression have been used as complementary. The results conclude that the discriminatory power of organizational factors on the adoption of CSR practices influences differently in each sector. The variables size, franchise age and royalties showed greater discriminatory power in the adoption of CSR practices in the food sector; the entry fee, franchise age and percentage in the trade sector. Only the variable entry fee showed discriminant power in the specialized services sector.Este artículo indaga en las prácticas de responsabilidad social empresarial (RSE) en los sectores de alimentos, comercio y servicios especializados de 366 sistemas de franquicia que operan en México. Las variables de investigación se soportaron en la teoría basada en recursos y la teoría de la agencia. Para el contraste de las hipótesis, se han utilizado las técnicas de análisis discriminante y de regresión logística como complementarias. Los resultados concluyen que el poder discriminatorio de los factores organizacionales sobre la adopción de prácticas de RSE influye de manera diferente en cada sector. Las variables tamaño, edad franquicia y regalías mostraron mayor poder discriminante para la adopción de prácticas de RSE en el sector alimentos; la cuota de entrada, la edad franquicia y porcentaje, en el sector comercio. Solamente la variable cuota de entrada mostró poder discriminante en el sector servicios especializados.text/htmlspaCopyright © 2018 María Del Carmen Gaytán Ramírez, Cesario Armando Flores VillanuevaDetermining factors in the adoption of corporate social responsibility practices: a sectoral analysis of mexican franchisesFactores determinantes en la adopción de prácticas de responsabilidad social empresarial: un análisis sectorial en las franquiciaarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorporate Social ResponsibilityFranchising MexicoResource Based TheoryDiscriminant AnalysisLogistic RegressionResponsabilidad Social EmpresarialFranquicias MéxicoTeoría Basada en RecursosAnálisis DiscriminanteRegresión LogísticaAcceso abierto2019-10-04María Del Carmen Gaytán RamírezCesario Armando Flores Villanueva10.17230/ad-minister.33.2