2020-04-292019-06-282346-4879http://hdl.handle.net/10784/16109Sol de América (1981-1982) is a composition for narrator, choir and orchestra by the Uruguayan composer Antonio Mastrogiovanni (1936-2010). The present study adopts the hermeneutic method (Nattiez, 1990) to give an account of this work based on the analysis of its orchestration. In this case, textures, timbres and sonorities are given precedence over harmony, pitch or form, parameters that are usually prioritized in most analytical methods. As a result, an unprecedented vision of music is obtained from a perspective that permits the discovery of the strongly cohesive properties of the orchestrationSol de América (1981-1982) es una composición para narrador, coro y orquesta del compositor uruguayo Antonio Mastrogiovanni (1936-2010). El presente estudio utiliza el método hermenéutico (Nattiez, 1990) para dar cuenta de esta obra a partir del análisis de su orquestación. En este caso, se le da preeminencia a las texturas, timbres y sonoridades por encima de la armonía, las alturas o la forma, parámetros que usualmente se priorizan en la mayoría de los métodos analíticos. Como resultado se obtiene una visión inédita de la música, desde una perspectiva que permite descubrir las propiedades fuertemente cohesivas de la orquestación.application/pdfspaCopyright © 2019 Juan Francisco SansSol de América: a teaching model for contemporary orquestationSol de américa: una cátedra de orquestación contemporáneaarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccessAntonio MastrogiovanniManuel Felipe Rugelesorchestrationmusical analysishermeneutic methodAntonio MastrogiovanniManuel Felipe Rugelesorquestaciónanálisis musicalmétodo hermenéuticoAcceso abierto2020-04-29Sans, Juan Francisco10.17230/ricercare.2019.11.1