2020-09-042020-05-052346-4879http://hdl.handle.net/10784/17680In the music world, the importance of improvisation as a means to promote the active and creative thinking of the musician is widely recognized. Its practice involves, among other things: making decisions in real time, listening to others, predicting and experimenting with new structures and musical organizations and carrying out sensory and perceptual adjustments necessary for an adequate interpretation. This article synthesizes the main conceptions and mechanisms developed by a representative sample of Colombian improvisers in their respective contexts. For this, using an ethnomusicological methodology centered on case study, the authors examine how these musicians conceive improvisation based on their life experiences. The study shows how the instrumental improvisation observed in traditional repertoire is carried out thanks to a previous training within each cultural framework and by the usage of some raw materials and procedures.En el medio musical es ampliamente reconocida la importancia de la improvisación como recurso para el fomento del pensamiento activo y creativo del músico. Su práctica implica, entre otros aspectos: tomar decisiones en tiempo real, escuchar a otros, predecir y experimentar nuevas estructuras y organizaciones musicales, y llevar a cabo ajustes sensoriales y perceptivos necesarios para una adecuada interpretación. Este artículo sintetiza las principales concepciones y mecanismos desarrollados por una muestra significativa de improvisadores colombianos en sus respetivos contextos. Para ello, empleando una metodología etnomusicológica centrada en el estudio de caso, los autores examinan cómo estos músicos conciben la improvisación a partir de sus experiencias de vida. La investigación determina cómo la improvisación instrumental observada en los aires tradicionales se concreta gracias a una preparación previa dentro de cada marco cultural y por el concurso de algunos materiales y procedimientos concretos.application/pdfspaCopyright © 2019 Henry Gustavo Roa Ordoñez, Fabian Manuel Rojas ParraThe musical experience of the improvisors of the andean area and the colombian caribbeanLa experiencia musical de los improvisadores de la zona andina y el caribe colombianoarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccessImprovisationPreparationColombian musicCaribbean coastAndean musicImprovisaciónPreparaciónMúsica colombianaCosta caribeMúsica andinaAcceso abierto2020-09-04Roa Ordoñez, Henry GustavoRojas Parra, Fabian Manuel