Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín.

Fecha

2008-11-01

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Editor

Universidad EAFIT

Resumen

A manager is a person who has a managerial guidance of creating a company, to innovate; it has a comparative advantage in making decisions, as he gains more knowledge about the events and opportunities and is the one who takes the risks and profi ts (Pickle y Abrahamson, 1990). Being an entrepreneur is having the ability to create something new or to give a different use to an existing element, as well as generating an impact on the lives of the comunity in which it inhabits (Formichella, 2004). He is suffi ciently fl exible to adapt ideas and has the creativity to turn every event into an opportunity. It can be said that a manager can and must be an entrepreneur but not necessarily an entrepreneur has to be a manager (Gartner, 1989).In Medellín, entrepreneurship programs have been developed over the past 5 years in order to generate employment and create an entrepreneurial culture. This paper shows that in order to develop these programs, an understanding of the entrepreneurship dimensions (the individual, the environment and the processes), and how these interact with each other is required. This Research Newsletter presents the following topics: 1) Method created to carry out the research; 2) Characteristics of entrepreneurship programs according to the individual dimensions, as well as processes and environment 3) frame of reference for entrepreneurship; 4) Descriptive, factorial and content analysis of the interviews to entrepreneurs and; 5) conclusions
El empresario es un individuo que tiene una orientación gerencial, de crear una empresa, de innovar, tiene una ventaja comparativa en la toma de decisiones porque tendrá un mayor conocimiento sobre los acontecimientos y las oportunidades, es quien asume riesgos y obtiene beneficios (Pickle y Abrahamson, 1990). Ser emprendedor significa ser capaz de crear algo nuevo o de dar uso diferente a algo ya existente y de esa manera generar un impacto en su propia vida y en la comunidad en la que habita (Formichella, 2004), es suficientemente flexible como para adaptar ideas, posee la creatividad necesaria para transformar cada acontecimiento en una oportunidad. Se puede decir que un empresario puede y debe ser emprendedor pero no necesariamente un emprendedor es empresario (Gartner, 1989). En la ciudad de Medellín los programas de emprendimiento se han desarrollado en los últimos 5 años con el objetivo de generar empleo y crear una cultura emprendedora. Para desarrollar dichos programas en el territorio se requiere de la comprensión de las dimensiones del emprendimiento (individuo, proceso y entorno) y cómo estas interactúan entre sí. Este cuaderno de investigación planteó el análisis de las dimensiones a partir de los siguientes apartados: 1) Método creado para la realización de la investigación 2) Caracterización de los programas de emprendimiento Cultura E y Fondo Emprender 3) Marco referencial del emprendimiento empresarial 4) Análisis de los programas de emprendimiento; 5) Discusión de los resultados y; 6) conclusiones.

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