Social capital and sustainability in the third sector

Resumen

Within the profile of social enterprise that characterizes non-profit organizations that work in health and welfare areas, institutional sustainability suggests the use of their social capital, networks, relationships and links with various sectors to maintain access and the levels of service to the most vulnerable population, in a context of state regulation, uncertainty in markets and scarce resources. The objective of this research is to analyze management processes to expand coverage and diversify in health care services of an Ecuadorian civil society organization in response to demand for specialized services for people with physical and sensorial limitations, within a national and international regulatory framework; know what local support mechanisms are used, and identify the links and intersectoral networks that contribute to the optimization of resources and the sustainability of social services. Information gathering instruments include documentary analysis, semistructured interviews with collaborators and beneficiaries, as well as a questionnaire applied to external and internal audiences to triangulate data on social capital. The results allow identifying the characteristics of the social enterprise in the market of health services and integral care, the influence of accumulated social capital in the organization and the search for market income as a source of opportunities and challenges for innovation social in Ecuador. It seeks to rescue the entrepreneurial practice of the third sector, the need for public policies that support and encourage them; and enrich the debate on the role of social enterprise in the region and its potential to provide timely services, greater scope and impact.
Dentro del perfil de empresa social que caracteriza a las organizaciones sin fines de lucro que trabajan en áreas de salud y bienestar, la sostenibilidad institucional sugiere el aprovechamiento de su capital social, es decir redes, relaciones y vínculos con diversos sectores para mantener el acceso y los niveles de servicio a la población más vulnerable, en un contexto de regulación estatal, incertidumbre en los mercados y recursos escasos. Este estudio tiene como objetivo analizar los procesos de gestión para ampliar cobertura y diversificar servicios de atención de una fundación ecuatoriana que presta servicios especializados para personas con limitaciones físicas y sensoriales, conocer qué mecanismos de apoyo local utilizan, e identificar los vínculos y redes intersectoriales que contribuyen a la sostenibilidad de los servicios sociales. Los instrumentos de recolección de información incluyen el análisis documental, entrevistas semi estructuradas a colaboradores y beneficiarios, así como un cuestionario aplicado al público externo e interno para triangular datos sobre capital social. Los resultados permiten identificar las características de la empresa social en el mercado de servicios de salud y atención integral, la influencia del capital social acumulado en la organización y la búsqueda de ingresos del mercado como fuente de oportunidades y desafíos para la innovación social en el Ecuador. Se busca rescatar la práctica emprendedora del tercer sector, la necesidad de políticas públicas que la soporte y fomente; enriquecer el debate sobre el papel de la empresa social en la región y su potencial para brindar servicios oportunos, mayor alcance e impacto.

Descripción

Palabras clave

Citación