• español
    • English
  • Self-archive
  • Browse
    • Communities & Collections
    • By Issue Date
    • Authors
    • Titles
    • Subjects
    • Document types
  • English 
    • español
    • English
  • Help
  • Login
 
View Item 
  •   Repositorio Institucional Universidad EAFIT
  • Revistas Académicas
  • Ecos de Economía: A Latin American Journal of Applied Economics
  • Ecos de Economía, Vol. 13, No. 29 (2009)
  • View Item
  •   Repositorio Institucional Universidad EAFIT
  • Revistas Académicas
  • Ecos de Economía: A Latin American Journal of Applied Economics
  • Ecos de Economía, Vol. 13, No. 29 (2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Un análisis factorial para evaluar la pertinencia de un programa académico desde la perspectiva de los graduados: un estudio de caso

Thumbnail
View/Open
Texto completo PDF (1.676Mb)
Texto completo HTML (376bytes)
Date
01/10/2009
Author
Almonacid, Paula
Montes, Isabel Cristina
Vásquez, Juan José
Metrics
Metadata
Show full item record
Abstract
This article proposes two models to evaluate the pertinence of an academic program from the alumni’s perspectives. The first model is constructed by two factors or latent variables: i) alumni’s perception regarding the individual pertinence of the received education (that is, the perception of pertinence in personal, work and professional development levels) and ii) alumni´s perception regarding the social pertinence of the received education. Similarly, the second model is built by two factors or latent variables regarding alumni’s competencies: i) the perception of their level of instrumental competencies and ii) the perception of their level of systemic competencies. The construction of these models was carried out in two phases: fi rst an exploratory factor analysis, which was followed by a confi rmatory factor analysis. Results demonstrate the pertinence of the program.
 
El presente artículo busca evaluar la pertinencia de un programa académico desde la perspectiva de los graduados a partir de dos modelos. El primer modelo está constituido por dos factores o variables latentes: i) la percepción de los graduados acerca de la pertinencia individual de su formación (en los ámbitos: personal, laboral y de desarrollo profesional) y ii) la percepción de los graduados acerca de la pertinencia social de su formación. El segundo modelo está constituido, igualmente, por dos factores o variables latentes concernientes a las competencias de los graduados: i) la percepción de su nivel de competencias instrumentales y ii) la percepción de su nivel de competencias sistémicas. La construcción de estos modelos se llevó a cabo en dos fases: en primer lugar, se realizó un análisis factorial exploratorio y en segundo lugar, se realizó un análisis factorial confi rmatorio. Los resultados encontrados dan cuenta de la pertinencia del programa.
 
Documents PDF

loading
URI
http://hdl.handle.net/10784/15522
Editor URL
Ecos de Economía, Vol 13, No 29 (2009)
http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ecos-economia/article/view/194/210
Collections
  • Ecos de Economía, Vol. 13, No. 29 (2009) [4]
  • Vol 13, No 29 (2009) [4]

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

universidad eafit medellin repositorio institucional

Vigilada Mineducación
Universidad con Acreditación Institucional hasta 2026
Resolución MEN 2158 de 2018

Líneas de Atención

Medellín: (57) (4) - 448 95 00
Resto del país: 01 8000 515 900
Conmutador: (57) (4) - 2619500
Carrera 49 N 7 Sur - 50
Medellín, Colombia, Suramérica

Derechos Reservados

DSpace software
copyright © 2002-2016 
Duraspace

Theme by 
@mire NV