• español
    • English
  • Self-archive
  • Browse
    • Communities & Collections
    • By Issue Date
    • Authors
    • Titles
    • Subjects
    • Document types
  • English 
    • español
    • English
  • Help
  • Login
 
View Item 
  •   Repositorio Institucional Universidad EAFIT
  • Revistas Académicas
  • AD-minister
  • AD-minister, Núm. 24 (2014)
  • View Item
  •   Repositorio Institucional Universidad EAFIT
  • Revistas Académicas
  • AD-minister
  • AD-minister, Núm. 24 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La motivación de los empleados: más allá de la “zanahoria y el garrote”

Motivating employees: Beyond the carrot-and-stick techniques

Thumbnail
View/Open
Texto completo PDF (199.5Kb)
Texto completo HTML (374bytes)
Date
27/05/2014
Author
Ana Muñoz Restrepo
Marta Ramirez Valencia
Metrics
Metadata
Show full item record
Abstract
This article responds to three main objectives: First, it challenges the widespread use of tangible rewards (bonuses, prizes, gifts) or punishments to motivate employees and makes reference to various studies which demonstrate that such incentives do not promote intrinsic motivation and may even decrease existing motivation. Second, it presents Self-determination Theory as an alternative model to motivate people in different environments. This model defines motivation in terms of volition or autonomy and identifies three basic psychological human needs: autonomy, competence, and relatedness. Several empirical studies, reported in the article, demonstrate that the satisfaction of these needs are directly related to intrinsic motivation and, therefore, with greater job satisfaction and productivity. Finally, three motivational strategies are offered to help institutional leaders satisfy their employees’ basic psychological needs.
 
Este artículo obedece a tres objetivos principales. Primero, cuestiona el uso generalizado de recompensas tangibles (bonos, premios, obsequios, etc.) o castigos para motivar a los empleados y hace referencia a diversas investigaciones que demuestran cómo este tipo de incentivos no promueve una motivación intrínseca e incluso puede disminuir la motivación ya existente. Segundo, presenta la Teoría de la Auto-Determinación como un modelo alternativo para motivar a las personas en diversos ambientes. Este modelo define la motivación a partir del grado de voluntad o autonomía en los comportamientos humanos e identifica tres necesidades psicológicas básicas en los seres humanos: autonomía, competencia y vínculo. Diversos estudios empíricos demuestran cómo la satisfacción de estas necesidades se relaciona de manera directa con la motivación intrínseca y, por lo tanto, con una mayor satisfacción y productividad laboral. Tercero, propone tres estrategias que pueden ayudar a los líderes institucionales a satisfacer las necesidades psicológicas básicas planteadas por la Teoría de la Auto-Determinación.
 
Documents PDF

loading
URI
http://hdl.handle.net/10784/13958
Editor URL

http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/2312
Collections
  • AD-minister, Núm. 24 (2014) [7]

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

universidad eafit medellin repositorio institucional

Vigilada Mineducación
Universidad con Acreditación Institucional hasta 2026
Resolución MEN 2158 de 2018

Líneas de Atención

Medellín: (57) (4) - 448 95 00
Resto del país: 01 8000 515 900
Conmutador: (57) (4) - 2619500
Carrera 49 N 7 Sur - 50
Medellín, Colombia, Suramérica

Derechos Reservados

DSpace software
copyright © 2002-2016 
Duraspace

Theme by 
@mire NV