Show simple item record

Estrategias de responsabilidad social corporativa en América Latina: un análisis de contenido en la industria extractiva

dc.contributorInstituto Tecnologico de Veracruz, Méxicospa
dc.contributorUCC Business School, Universidad Cristobal Colon, Mexicospa
dc.contributorUniversidad Veracruzana, Méxicospa
dc.creatorLópez-Morales, José Satsumi
dc.creatorOrtega- Ridaura, Isabel
dc.creatorOrtiz-Betancourt, Ignacio
dc.date2017-10-31
dc.date.available2018-11-08T18:50:55Z
dc.date.issued2017-10-31
dc.identifier.issn2256-4322
dc.identifier.issn1692-0279
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10784/13098
dc.descriptionLatin American countries are rich in natural resources. In this regard, the extractive industry in the region is globally important. Consequently, the aim of this paper is to analyze the presence of the dimensions of Corporate Social Responsibility (CSR) in the strategies of the main extractive companies in Latin America, which include those listed in the ranking from “The greatest 500 companies of Latin America” from America Economía Magazine. In order to reach this assessment, a qualitative technique utilizing content analysis was carried out using the corporate web pages as a source of data. In addition, a matrix using 13 dimensions of CSR was developed to guide the research. 76 firms were identified from the extractive industry in Latin America, operating only in the mining and oil sectors. The main findings suggest that the majority of firms consider at least two dimensions of CSR, and that those such as the sustainable development and environment were those mentioned most. By country, Colombia shows the highest percentage of presence for these dimensions (86.2%). In addition, EXXONMOBIL and Carbones el Cerrejon (that operate in Colombia) include 100% of the dimensions. Future research will be important in order to analyze the extent to which the dimensions are fulfilled in practice, and to carry out comparative studies with other regions and industries.eng
dc.descriptionLos países latinoamericanos son ricos en recursos naturales. En este orden de ideas la industria extractiva de la región es importante a nivel mundial. El objetivo de este trabajo es analizar la presencia de las dimensiones de la Responsabilidad Social Corporativa (RSC) en las estrategias de las principales empresas extractivas en América Latina incluidas en el ranking “Las 500 mayores empresas de América Latina” de la revista América Economía. Para alcanzar este objetivo se utilizó una técnica cualitativa de análisis de contenido usando como fuentes de datos las páginas corporativas. Además una matriz de 13 dimensiones de RSC fue desarrollada para guiar esta investigación. Fueron identificadas 76 empresas de la industria extractiva en América Latina que operan únicamente en los sectores petroleros y mineros. Los principales hallazgos sugieren que el total de las compañías consideran al menos dos dimensiones de RSC y las dimensiones tales como desarrollo sustentable y medio ambiente fueron las más mencionadas. Asimismo por país Colombia muestra los más altos porcentajes de presencia de las dimensiones (86.2%). Además, EXXONMOBIL y Carbones el Cerrejón (que opera en Colombia) tienen el 100% de las dimensiones. Como futuras investigaciones es importante analizar el grado en el cuál las dimensiones son realmente cumplidas en la práctica y llevar a cabo estudios comparativos con otras regiones e industrias.spa
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad EAFITspa
dc.relation.isversionofhttp://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/4654
dc.relation.urihttp://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/administer/article/view/4654
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
dc.rightsCopyright (c) 2017 AD-ministereng
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional Universidad EAFIT
dc.sourceinstname:Universidad EAFIT
dc.sourceAD-minister; No 31 (2017); 115-136eng
dc.subjectM10
dc.subjectM14
dc.titleStrategies of corporate social responsibility in Latin America: a content analysis in the extractive industryeng
dc.titleEstrategias de responsabilidad social corporativa en América Latina: un análisis de contenido en la industria extractivaspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleeng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioneng
dc.typearticleeng
dc.typepublishedVersioneng
dc.rights.accessRightsopenAccesseng
dc.type.spaArtículospa
dc.subject.keywordCorporate Social Responsibilityeng
dc.subject.keywordLatin Americaeng
dc.subject.keywordExtractive Industryeng
dc.subject.keywordMining Sectoreng
dc.subject.keywordOil Sectoreng
dc.subject.keywordResponsabilidad Social Corporativaspa
dc.subject.keywordAmérica Latinaspa
dc.subject.keywordIndustria Extractivaspa
dc.subject.keywordSector Minerospa
dc.subject.keywordSector Petrolerospa
dc.rights.accesoLibre accesospa
dc.date.accessioned2018-11-08T18:50:55Z
dc.citation.journalTitleAD-ministereng
dc.citation.issue31
dc.citation.spage115
dc.citation.epage136
dc.citation.journalAbbreviatedTitleAD-ministereng
dc.identifier.doi10.17230/ad-minister.31.7


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record