Gesto corporal y proceso mental en la ejecución del violonchelo: análisis del Preludio de la Primera Suite para Violonchelo Solo de Johann Sebastian Bach

Fecha

2018

Título de la revista

ISSN de la revista

Título del volumen

Editor

Universidad EAFIT

Resumen

This research is based on the empirical viewpoint of the perceived reality of sound and specially one of its qualities, the accent -- Moreover, as a methodology, a critical review of some important prior theories -- This article, as an information paper about this project, seeks to point out the importance and differentiation of the different types of accents, more than considered before, and their importance on the musical interpretative performance -- We will provide a theory and an analysis with examples explaining each of them -- It also recall the Greco-Latin metric feet, since they are the origin of the subsequent metric and rhythm -- This research seeks to improve the few theoretical sources about musical rhythmic issues too -- We have remained in the universe of common practice, with references to some ancient and medieval examples that allow us to bridge with the Greco-Roman feet

Descripción

Este artículo está enfocado en el proceso mental y corporal por el que pasa un violonchelista durante la ejecución del instrumento. Además, presentamos un análisis audiovisual, funcional y armónico del preludio de la primera suite para violonchelo solo de Johann Sebastian Bach. Este proyecto surge ante la necesidad de ampliar los recursos de aprendizaje y preparación de una obra en el violonchelo, aunque este proceso puede ser replicado en el aprendizaje de cualquier instrumento.

Palabras clave

Gesto en música, Bach, Johann Sebastian, 1685 - 1750 - Suite

Citación