Examinando por Materia "VIVIENDA - FINANCIACIÓN"
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Ítem Análisis comparativo de los efectos por el cambio de criterios de selección para acceder al subsidio del programa Mi Casa Ya de la Política Pública Nacional de Vivienda 2015-2023(Universidad EAFIT, 2023) López Gutierréz, Margarita María; Colorado Lopera, Sergio Andrés; Maya Salazar, Adolfo LeónColombia, since 1991, has allocated a significant investment in housing financing through programs that support the acquisition of new housing. One of the programs that has stimulated housing acquisition and impacted the reduction of housing deficit is the "Mi Casa Ya" Program, which was implemented from 2015 during Juan Manuel Santos' government. With the inauguration of the new national government under Gustavo Petro Urrego from 2022 to 2026, changes were made in the selection processes. This study comparatively analyzes the turning point (April 2023) when the criteria for accessing the subsidy of the Program changed. The evidence suggests that the downward trend in the quantitative housing deficit shifted. This indicates that the modifications to the program's selection criteria are not aiding in resolving the significant gaps in the country's housing issue.Ítem Burbujas especulativas en los precios de la vivienda en Colombia(Universidad EAFIT, 2015) Villa Bedoya, Paulina; Hurtado Rendón, Álvaro ArturoEn el contexto actual de la economía y la política colombiana, se evidencia un pesimismo generalizado, y específicamente en el mercado de la vivienda existe incertidumbre por el incremento en los precios de los últimos años -- Este trabajo busca caracterizar el mercado inmobiliario y clarificar las causas de los precios elevados, identificando si éstos están asociadas a los fundamentales del mercado o si existe factores especulativos que producen alzas -- Con el fin de evaluar qué factores inciden sobre los precios de la vivienda en Colombia, inicialmente se utilizaron diferentes filtros que permitieran establecer los picos dentro de los ciclos del precio de la vivienda, separando los efectos de la tendencia y sin tener en cuenta los valores fundamentales -- Los resultados obtenidos muestran claramente las burbujas inmobiliarias que vivió Colombia en 1998 y 1999 tras la crisis del UPAC, y posteriormente desde finales de 2008 como resultado de la crisis financiera de los Estados Unidos; sin embargo no existe ninguna evidencia de burbuja en los precios de la vivienda durante los últimos 10 años -- Por otra parte, se utilizó un modelo de vector de corrección del error para encontrar el precio estimado de la vivienda de largo plazo dados sus fundamentales -- Esta metodología permitió evidenciar las principales variables que influyen sobre el precio de la vivienda, resaltando el rezago en el Índice del Precio de la Vivienda Nueva, los metros cuadrados construidos y la tasa de interés hipotecaria -- Por último, se evaluó la correlación que existe entre el precio de la vivienda y el índice de calidad de la cartera hipotecaria, en la cual se puede identificar una posible especulación en el mercado dado que existe una correlación negativa entre el precio de la vivienda y la calidad de la cartera, como ha ocurrido en las diferentes crisis hipotecarias que han ocurrido a nivel internacionalÍtem Determinantes del mercado de vivienda de interés social. Un caso de estudio para Medellín y su Área Metropolitana(Universidad EAFIT, 2023) Hincapié Acosta, Juan Sebastián; García Cruz, Gustavo Adolfo; García Rendón, John JairoThis study estimates the effect of the subsidies given for the purchase of housing to families in the municipalities over the years, the characteristics of the public housing projects, the price per square meter offered per project and the multidimensional poverty index per block on the number of square meters offered by construction companies in public housing projects located in Medellín and its Metropolitan Area. We find evidence of the importance of housing subsidies for construction companies and how the availability of land can generate incentives for the construction of social interest projects compared to sites with low availability. The results show that for the total of the Metropolitan Area of the Aburrá Valley the delivery of subsidies for the purchase of housing has positive effects on the amount of square meters offered by construction companies, finding that a 1% increase in the subsidies delivered for the purchase of housing is related to a 0.017% increase in the square meters offered by construction companies. 017% in the square meters offered, likewise an increase of 1% in the price per meter is associated with 0.45% more square meters offered and finally it is found that the increase of one bedroom is associated with an increase of 1.57% in the square meters offered by construction companies, however, thanks to the estimation of the polynomial square of the bedrooms it is observed that there are decreasing marginal returns finding an optimal amount of between 2 and 3 bedrooms for units in the public housing projects.Ítem Efectividad de los subsidios de vivienda VIS sobre el déficit habitacional en Colombia(Universidad EAFIT, 2022) Hermosa Cuartas, Santiago; Cantet, María NataliaÍtem Efectos del crédito hipotecario sobre el precio de la vivienda nueva No Vis en Medellín(Universidad EAFIT, 2019) Cadavid Arcila, Natalia; Aristizábal Zuluaga, Erika Tatiana; García Rendón,John Jairo;15431847Ítem Estudio de prefactibilidad técnica y financiera para llevar a cabo un proyecto de acupuntura urbana en el barrio la Churria del municipio de Pereira - Risaralda(Universidad EAFIT, 2020) García Zapata, Natalia; Ortiz Robledo, Johan Steven; Hincapie Rueda, John Alexander; Claderon Calderon, Edwar AlexisWhile the immediate sectors to the project development area have complementary trade dynamics to the city center, the neighborhood has been referred to as dangerous area with the development of illegal housing, which is why this urban acupuncture project, it is proposed for physical and social transformation. This project includes the relocation of 160 families, living in high-risk areas or the margin of protection of the river La Dulcera or in areas owned by the municipality of Pereira, this is why the development of multifamily housing in the same sector is begin considered, in order not to generate movement of families to other areas of the city. In this way, the conditions of living area will improve, by strengthening social fabric and consolidation an environmental corridor let this sector of the city be vitalized around this water fountain.Ítem ¿Por qué Colombia no es un país de propietarios? : factores que les impiden a las familias con ingresos entre 1 y 4 SMLMV adquirir vivienda de interés social(Universidad EAFIT, 2019) Tique Lucena, Jhadier Augusto; Mora Cuartas, Andrés MauricioThis research work aims to determine the factors that prevent Colombian families with monthly incomes less than four legal minimum wages (SMMLV) from ceasing to be tenants and become owners. The purpose is to generate information to increase the use of subsidies provided by the Government and therefore to encourage the decision of social interest housing purchase. It begins with a brief history of housing subsidies, first with supply subsidies, then it gets through demand subsidies, and finally, it reaches the current context, in which housing policy is explained, through a mixture between the supply and demand subsidies, looking for in the construction an impulse to the domestic economy. It continues with a description of the evolution of mortgage credit in Colombia. Starting in the twenties, the creation of UPAC (constant purchasing power unit in Spanish) in the seventies, the financial system opening in the nineties, and finally with the Law 546 dated 1999 (Congreso de Colombia, 1999) with the sealing of UPAC and the beginning of the UVR (real values unit in Spanish). It describes the Mortgage Loan Repayment Systems that currently are approved and the current subsidies for housing purchase. This first part ends with the description of the buyers of VIS (social interest housing) in Colombia, to contribute to the research about the factors that can generate barriers in the purchase of a house in the country. This research work presents the results of a bibliographic analysis of the factors that can generate barriers in the housing purchase in Colombia, likewise, the results of the surveys applied to families in “Acqua Gran Parque Residencial” project, located in the municipality of Dosquebradas (Risaralda), to contrast the information regarding the factors identified in the aforementioned bibliographic analysis. Additionally, four financial entities are involved in generating a financial closing exercise both at the time of purchase and monthly, taking into account the credit payment, to determine the viability under the current conditions, and to trigger the purchase of a house for families with incomes between one and four SMMLV. With the development of the present investigation it can be concluded that that families with incomes between one and four SMMLV could buy their own home with the support of the subsidies offered by the government. However, must be done together work among the government, the financial entities and construction industry, that allows to eliminate the knowledge barriers that obstruct the increase of owners in Colombia within this income range.Ítem Propuesta de un esquema de financiación de vivienda para no bancarizados(Universidad EAFIT, 2016) De Valdenebro Cajiao, Marcela; Baca Suárez, Edmond David; Trespalacios Carrasquilla, AlfredoSe propone un esquema de financiación de vivienda a través de microcrédito que se ajuste a la realidad del flujo de ingresos de la población económicamente activa que no tiene un empleo formal o está en situación de vulnerabilidad y se encuentra excluida del sector financiero tradicional en Colombia -- En la investigación y análisis de los casos nacionales e internacionales de instituciones de microfinanzas (IMF) que ofrecen soluciones para financiación de vivienda, adecuación o autoconstrucción para los más pobres, se resaltó la participación y contribución del sector microfinanciero para el desarrollo económico y social de las poblaciones desfavorecidas económicamente -- Cabe resaltar que no solo es el sector financiero quien ha adoptado soluciones de microfinanciamiento, pues el sector real gracias a estas prácticas no solo ha logrado impulsar líneas de negocio, sino que también ha logrado recuperar y llegar a nichos de mercado que no habían sido tenidos en cuenta -- Con el objeto de adaptar un esquema de financiación para el sistema financiero en Colombia, se analizan las brechas en cada uno de estos casos con el fin de identificar la forma de superar las barreras -- Con esto se propone un modelo que sea atractivo para la entidad financiera, viable para los inversionistas y pertinente para los usuarios -- Finalmente, se modela para diferentes escenarios, con el objetivo de identificar las condiciones necesarias para viabilizar el esquema planteado teniendo en cuenta los intereses de los diferentes actores