Examinando por Materia "Modelo SECI"
Mostrando 1 - 6 de 6
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Apropiación y uso de las Tecnologías Web 2.0 en investigación: un análisis a partir del Seci Model(Universidad EAFIT, 2014) Caicedo Alarcón, Oscar William; Ramírez Goméz, Mauricio AndrésEste artículo tiene por objetivo a partir del modelo de creación de conocimiento organizacional de Nonaka y Takeuchi (SECI model), describir y analizar el papel que desempeñan las tecnologías Web 2.0 en los procesos de investigación -- El estudio de caso contemporáneo propuesto por Robert Yin (1994) fue el método seleccionado -- La revisión documental y las entrevistas a profundidad sirvieron de técnicas para la recolección de la información -- Se logra identificar que el uso y la apropiación de las tecnologías Web 2.0 tienen un importante potencial para apoyar la creación de conocimiento, en la medida en que fomentan el trabajo colaborativo entre investigadores, facilitando el intercambio de información y la comunicación efectiva de los resultados, sin embargo son las organizaciones con ánimo de lucro las que están aprovechando las oportunidades que brindan estas nuevas tecnologías, implementando modelos para su gestión -- Finalmente, se evidencia que es tarea de las instituciones universitarias apoyar a los investigadores para explorar estas nuevas tecnologías a fin de mejorar el alcance y el impacto de las investigacionesÍtem Exploración del modelo de conversión del conocimiento SECI, incluyendo su aplicación en algunas organizaciones(Universidad EAFIT, 2017) Vásquez Silva, Alejandro Miguel; Botero Rave, Juan Manuel; Henao Cálad, MónicaHay dos tipos de conocimiento: conocimiento explícito y conocimiento tácito -- El conocimiento explícito puede ser expresado en palabras y números y ser compartido en forma de datos, fórmulas científicas, especificaciones, manuales, entre otros -- Por el contrario, el conocimiento tácito es aquel que no es fácilmente visible y expresable, es altamente personal y difícil de formalizar, haciéndolo muy difícil de comunicar y compartir con otros individuos dentro de un grupo o una empresa, por ejemplo, pensamientos internos, intuiciones y corazonadas -- Dentro de la creación y transformación del conocimiento se encuentra un proceso en el que interactúan el conocimiento explícito y el conocimiento tácito, la interacción entre los dos tipos de conocimiento conduce a la creación de nuevos conocimientos, clasificados en cuatro modos de conversión conocido como modelo SECI; Socialización, Externalización, Combinación e Internalización (Nonaka & Takeuchi, 1995) (Massingham, 2014) -- En resumen, el modelo SECI describe un proceso dinámico en el cual los conocimientos tácito y explícito son intercambiados y transformados; los cuatro modelos permiten conceptualizar la actualización del conocimiento de las organizaciones a través de procesos de los individuos que las conforman -- Entonces, este trabajo presenta en detalles cada una de las operaciones de conversión del conocimiento -- Además, se presenta la concepción que cuatro empresas de la ciudad han hecho de dicho modelo -- No se realiza una crítica ni una comparación, ni una valoración sobre el modelo de gestión que tienen las empresas, sino una descripción de lo que ellas llevan a cabo a la luz del marco conceptualPublicación Modelo de transferencia de conocimiento para los artesanos en la empresa Cueros Vélez(Universidad EAFIT, 2025) Zapata Morales, Andrés Felipe; Vásquez Jiménez, Carlos FedericoÍtem Propuesta de estrategias de conocimiento que promueven la innovación empresarial: Caso Bancolombia S.A.(2018) Delgado Álvarez, Alejandra; Saldarriaga Piedrahíta, Lina Marcela; Henao Cálad, MónicaGlobal competitiveness has a clear protagonist as a key factor in economic and social development, knowledge -- In the business context it is increasingly common to recognize knowledge as the most important and complex organizational asset to gain competitive advantage; but it seems less clear how to identify that knowledge that is truly valuable, manage it and get the most out of it, the growing need for adaptation requires identifying the knowledge required by the organization internally or externally and appropriating it to ensure the development of new capabilities, the strengthening of internal capacities and exchange that allows testing different ways of doing things, flexible teams that challenge the status quo and contributes to the sustainability and competitiveness over time -- This document raises the problem, theoretical foundations, methodological basis and analysis of a qualitative research work for Bancolombia S.A, a company of the Sura group that provides financial services, with which knowledge strategies are proposed to promote innovation in the company case of the study, represented in a model that integrates the organizational knowledge creation Theory proposed by Nonaka and Takeuchi and its relationship with business innovationÍtem Técnicas para apoyar la operación combinación de creación del conocimiento, según el modelo SECI(Universidad EAFIT, 2017) Palacios Ospina, Eliana Marcela; Henao Cálad, MónicaThis project starts with the idea that knowledge can be created only by people and organizations cannot create knowledge by themselves, nevertheless organizations supports people in contexts where they create knowledge, therefore tacit or explicit knowledge has to be accessible for everyone, through mechanisms such as dialogue, discussion, observation, among others, making it part of the organization knowledge -- The SECI model proposed by Nonaka and Takeuchi (1995) offers a clear structure of the process of knowledge creation, from a business management perspective for create new knowledge, disseminate it throughout the organization and incorporate it into the products, services and systems -- This degree project aims to analyze how to develop the combination operation following the SECI model, through understanding, identification and description of four techniques that can be applied in the real context for the conversion of explicit knowledge to more explicitÍtem Técnicas que fomentan la combinación como operación de conversión de conocimiento(Universidad EAFIT, 2017) Marín Higuita, Melissa; Vanegas Arboleda, Olga LucíaNowadays, knowledge has become the most valuable resource that an organization has as a generator of its competitive advantages, so much so, that its importance in the academic and organizational field has been visible in the academic works and researches of some authors who have investigated into how organizations can create, preserve, transfer and combine knowledge in a dynamic way -- However, many people feel that the knowledge creation and transfer issue has not been approached in a theoretical, philosophical and methodological sense as it should -- Faced with the previous lack, this dissertation focuses on the knowledge transfer problem by using and managing explicit knowledge at the organizational level following the SECI model to expose and present some techniques that allow companies to do combination of knowledge within an organization -- The problem is approached by a bibliographical search of the investigations by several authors to study the most important theoretical and conceptual elements to understand and to emphasize a technique as a knowledge transfer facilitator -- Thus, the objective of this dissertation is to identify techniques and tools that support the combination as a knowledge conversion operation following the SECI model initially proposed by Nonaka (1995) -- To achieve this objective, a methodological strategy was adopted, consisting of a general review of literature about knowledge transfer, including its typology, the conversion operations contemplated in the SECI model; focusing mainly on presenting and describing what the combination is as a knowledge conversion operation for its understanding and, from there, to be able to progress to recognize and characterize techniques and tools that facilitate this conversion -- The techniques presented in this paper allow the combination in an organization through the representation of explicit conceptual and procedural knowledge -- However, hopefully there is not a single technique that allows explicit knowledge transfer, the techniques presented here will be preferable in the judgment of those who use them; some will be considered more useful than others, others more interesting, easier or more difficult to elaborate than others, and, as the combination is approached specifically in its theoretical, philosophical and methodological sense, new techniques will be developed and proposed to support companies to manage their knowledge -- Their implementation or not will depend on the company decision