Examinando por Materia "Laboratorios virtuales"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Construcción e implementación de un entorno Tri-Lab para fomentar el aprendizaje de conceptos de física básica(Universidad EAFIT, 2017) Meneses Cardona, Óscar; Velásquez Torres, Álvaro AndrésThis research presents the results of a pedagogical intervention, consisting of the design, implementation and evaluation of a metodology of experimentation Tr-iLab for the teaching of high-school level physics -- The TriLab laboratory is a pedagogical tool that combines virtual, remote and face-toface learning activities mediated by educational software -- In the present research work, an experimentation tool with the above characteristics was used to study the concepts of free fall, newtonian dynamics and Ohm's Law, with a group of high school students (10th grade) of a public educational institution located in the municipality of Marinilla, Antioquia -- For the evaluation of the impact of the laboratory on students learning, a quasi-experimental design with control group was implemented -- Students in both groups received a pretest and a postest -- The treatment group consisted of 40 students, who participated in the hybrid laboratory activities -- Students in the control group engaged in traditional classroom activities during the time of the intervention -- The empirical results show a positive impact of the TriLab laboratory on student learning and motivation -- In addition to its impact on learning, a hybrid laboratory, as a tool mediated by ICT, can create access opportunities for students and educational institutions with limited access to laboratories and educational resourcesÍtem Propuesta de mediación digital basada en principios conectivistas para tejer prácticas de aprendizaje(Universidad EAFIT, 2015) Ramírez Arboleda, José Julián; Trujillo Vargas, John AntonioEl Parque Explora es un espacio ciudadano que diseña e implementa escenarios de mediación para desarrollar experiencias educativas en interacción con diversas comunidades -- Las actividades de esta investigación se formularon e implementaron como un escenario de mediación experimental en el contexto educativo del Parque -- Las prácticas de laboratorio en contextos escolares son difíciles de desarrollar por falta de recursos y dificultades humanas -- La masificación del uso de teléfonos celulares facilita la construcción de experiencias educativas para desarrollar prácticas de laboratorio de alta calidad, con un bajo costo y fáciles de replicar -- Este trabajo presenta una propuesta de mediación digital basada en principios conectivistas, a partir de la configuración de un equipo de mediadores humanos articulados a un ecosistema tecnológico, para tejer prácticas de aprendizaje tipo laboratorio en contextos escolares