Examinando por Materia "GRUPOS DE TRABAJO VIRTUALES"
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Ítem A new way for learning languages through virtual inmmersive environments(Universidad EAFIT, 2012) Torres Arias, Diego Mauricio; Treftz, HelmuthImmersive virtual environments or metaverse are representations of real or imaginative worlds created on the digital world with the purpose of making real situations or impossible experiences in the real world -- Users on these worlds represent themselves via avatars that interact in representation of the user. At present, these virtual worlds are used for business processes, research and education -- The purpose of this article is to describe the process of adapting an immersive virtual environment to be used as a virtual teaching-learning tool of the English language as a second language -- The immersive virtual world was tested in a learning environment, and the results of the evaluation is presented -- This research started with the identification of the adequate immersive platform, students group selection, test design and implementation in order to determining if it is more successful to teach over a virtual immersive environment or in the real classroom -- We proposed the hypothesis : “the Second Life tool is, at least, as effective in teaching a second language, in this case English, in A2 level students in the Common European Framework as the face-to-face mode.” and in order to validate it, a set of experiments were conducted -- Different measures of results were given comparing the performance of an experimental group against a control group -- The results of the experiments show that the experimental, using the virtual environment, has better improvement compared to the control group -- These results indicate that virtual immersive environments are efficient tools, useful in teaching-learning language processesÍtem Ambientes virtuales inmersivos en 3D con énfasis educativo. Una propuesta para el proceso de creación y nuevas heurísticas en la evaluación(Universidad EAFIT, 2012) Monroy Osorio, Juan Carlos; Trefftz Gómez, HelmuthUna característica de los ambientes virtuales inmersivos es que, con frecuencia, se construyen con múltiples propósitos, entre ellos, para generar nuevas experiencias de navegación, interacción y participación en el usuario -- Pero ¿existe un proceso claro, una forma tangible y concreta de crear estos ambientes, o cada uno se construye empíricamente, sin tener en cuenta aspectos tan fundamentales como la interacción y la exploración? -- En este documento se presenta la importancia de este proceso, los avances que se han realizado alrededor del tema y cómo se contribuye a través de una propuesta de proceso que incluye participación, formas de interacción de usuarios y argumenta sobre la necesidad a futuro de nuevas heurísticas y momentos para la evaluación del mismo -- Además, en la actualidad es posible la evaluación de ambientes inmersivos en 3D a través de heurísticas que han heredado todo su conocimiento de los videojuegos, plataformas sociales, portales y sitios web en general -- Pero ¿son estas heurísticas las mejores para la evaluación de ambientes inmersivos con alto contenido educativo -- A continuación, se plasmarán los resultados obtenidos en la comparación del modelo presentado en 2004 por A. Sutcliffe y B Gault para evaluar mundos virtuales y una nueva propuesta de heurísticas para la evaluación de un ambiente inmersivo en 3D creado en la universidad EAFIT en el marco del proyecto “Hipermediaciones para la creación de ambientes virtuales de aprendizaje a través de mundos virtuales inmersivos (MUVE)”Ítem Diseño de una aplicación web 2.0 para la socialización de experiencias, servicios y productos de sitios de entretenimiento(Universidad EAFIT, 2011) Asprilla Cuesta, Carlos Andrés; Pérez Puerta, Andrés Felipe; Monsalve, Johann Sebastián; Restrepo Velásquez, Alberto AntonioÍtem A Multi - Agent approach for engineering design knowledge modelling(Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2011) Mejía Gutiérrez, Ricardo; Cálad Álvarez, Alejandro; Ruiz Arenas, Santiago; Mejía Gutiérrez, Ricardo; Cálad Álvarez, Alejandro; Ruiz Arenas, Santiago; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Diseño. Grupo de Investigación en Ingeniería de Diseño - GRID; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Diseño; Ricardo Mejía-Gutiérrez (rmejiag@eafit.edu.co); Alejandro Cálad-Álvarez (acaladal@eafit.edu.co); Santiago Ruiz-Arenas (sruizare@eafit.edu.co); Ingeniería de Diseño (GRID)Usually a product design process implies collaborative work between experts located in different geographical locations -- This context makes the process of taking design decisions more difficult and slow -- Nowadays, definition of variables and constraints is a key issue, that experts related with product design have to face throughout the product lifecycle -- A Multi-Agent system is proposed for tutoring experts in a standardized manner for the definition of variables and constraints -- This domain specific knowledge will be use to build “Constraint Satisfaction Problem” models to support early stages of product design, specifically embodiment designÍtem Portal de información para políticas y estrategias de tecnologías de información(Universidad EAFIT, 2008) Vallejo Mosquera, Juan Manuel; Cardona Ríos, Sonia