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Examinando por Materia "Data"

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    Análisis a la implementación de la tecnología blockchain en Colombia y presentación caso de estudio Estonia
    (Universidad EAFIT, 2021) Padilla Acevedo, Valentina; Ramírez Gómez, Mauricio Andrés
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    Analítica de negocios : ¿cómo las organizaciones generan valor, diferenciación y ventajas competitivas a través de la analítica? Estudio de caso : Protección S. A.
    (Universidad EAFIT, 2022) Fernández Cabrales, Andrés Felipe; Ortega Álvarez, Ana María
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    Caracterización de la experiencia de implementación de Analítica del Talento Humano a partir de la percepción del equipo de trabajo involucrado : el caso de una compañía del sector financiero
    (Universidad EAFIT, 2023) Gómez Moreno, Tatiana Lucía; Betancur Hurtado, Carlos Mario
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    El Concejo de Medellín : percepción vs cifras
    (Universidad EAFIT, 2023) Rojas Álvarez, Julián Andrés; Monsalve Usuga, Héider Alexánder; Salazar Martínez, Carlos Andrés
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    Estudio de mercado en la zona centro de Colombia orientado a investigar si el producto Sigma Air Manager 4.0 (sam 4.0) es atractivo desde el punto de vista técnico y económico para los clientes de sistemas de aire comprimido
    (Universidad EAFIT, 2024) Moreno Barragán, Andrés Felipe; Guerrero Caguazango, Fernando; Vélez Ramírez, José Alejandro; Serrano Rivero, Sergio Andrés; Uribe de Correa, Beatriz Amparo
    In the Colombian industry, introducing solutions or products built with Industry 4.0 technology, specifically focused on energy efficiency, poses a challenge. This trend is primarily driven by the difficulty of justifying, approving, or allocating budgets for high capital (CAPEX) investments, as the savings benefits are not immediately visible and are not tangible in the short term. Without incentives through rates or penalties for excessive use of energy resources, it becomes an even greater challenge to find a pathway for developing business and increasing sales of energy-efficient compressed air systems. For companies with a differentiated technology portfolio, this context underscores the need to develop sales, marketing, and communication tactics to build trust and leverage market needs, such as during drought seasons, when the price per kilowatt-hour rises significantly. This market study aims to capture the voice of customers by using an exploratory approach with a qualitative method of in-depth, semi-structured interviews. The goal is to create a commercial narrative, a marketing strategy, and a communication plan that align with the desires and needs of technical and financial decision-makers in the target market segments for the commercialization of highly energy-efficient compressed air systems in central Colombia.
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    Medidas de calidad aplicadas a los levantamientos topográficos en Colombia
    (Universidad EAFIT, 2016-06-23) Sabogal Lemus, Carlos Augusto; Acosta Correa, Beatriz Susana
    Este trabajo documenta la investigación “Medidas de calidad aplicadas a los levantamientos topográficos en Colombia”; la propuesta metodológica de este documento, tiene como objetivo principal la realización de la evaluación de calidad de un conjunto de datos levantados en campo, para lo cual es necesario revisar los antecedentes de la topografía en Colombia, así como los diferentes sistemas de referencia que gobiernan la cartografía del país -- Previo a realizar una evaluación de calidad, se establece el contexto en el que se podría aplicar a los levantamientos topográficos -- Para ello, la estructura del documento permite que el lector aborde el estudio de los temas de forma ordenada; en primer lugar se explican los tipos de coordenadas, en los que frecuentemente se puede expresar la información de un levantamiento topográfico; seguidamente las diferentes metodologías de trabajo, instrumentos asociados, así como los recursos necesarios; finalmente, el documento se centra en su objetivo principal, la propuesta metodológica de la evaluación de calidad aplicada a levantamientos topográficos, principalmente -- Sin embargo, a la fecha de realización de este trabajo, muchos conceptos no estaban claramente definidos, como por ejemplo, una metodología de evaluación de calidad de datos geográficos, o los diferentes métodos de trabajo utilizados para la captura y registro de los datos -- Fue necesario entonces realizar un estudio detallado de las normas técnicas existentes relacionadas con la captura, administración de datos geográficos, evaluación de calidad y reporte de la calidad de datos, para lo cual se utilizó como caso de estudio la información de la red geodésica del proyecto Pacifico-1, el cual integra una de las autopistas de cuarta generación que está en ejecución para Colombia -- Debido a que no existe una propuesta metodológica definida en nuestro contexto, que oriente a los diferentes productores o consumidores de información georreferenciada en cuanto al nivel de conformidad de un conjunto de datos geográficos, ni mucho menos las pautas necesarias para una evaluación de calidad, este documento se convierte en una propuesta de cómo realizar dicha evaluación, en consideración de las normas técnicas internacionales
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    A methodology for Data Analytic Based on Organizational Characterization through a User-centered Design: A Position Paper
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2020-01-01) Astudillo B.; Santorum M.; Aguilar J.; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Sistemas; I+D+I en Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
    Data Analytic (DA) is currently a very important approach to obtain the best possible benefit of the data, but its degree of difficulty compared to other computational processes limits its implementation in organizations. In addition, it remains a term highly confused with respect to other areas of data science, such as data mining, and Big Data. There are few methodologies for its implementation, in addition, its complexity makes it non-participatory, with a certain degree of resistance on the part of the users. The knowledge and skills of users must be exploited when analyzing and producing the business intelligence necessary for the Data Analytic execution. In this position paper, we explore the possibilities of contribution through a Methodology for Data Analytic, which is extended with the incorporation of features extracted from a user-centered design (UCD) approach inspired by the ISEA methodology. This existing DA methodology, called MIDANO, will be extended using gamification techniques, to facilitate the applicability and understanding, in order to guarantee a participation of organizational actors, resulting in a Participatory Data Analytic Methodology. © 2020 IEEE.
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    Poster: Collaborative data exploration using two navigation strategies
    (IEEE COMPUTER SOC, 2009-01-01) Gomez, Omar; Trefftz, Helmuth; Boulanger, Pierre; Bischof, Walter F.; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Sistemas; I+D+I en Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
    Virtual collaborative systems are vital tools for accessing and sharing scientific data visualizations. This paper shows how two different modes of collaboration can affect user performance in a specific exploration task. Experiments with groups of users that are working in pairs showed that the lack of mobility can affect the ability to achieve specific exploration goals in a virtual environment. Our analysis reveals that the task was completed more efficiently when users were allowed to move freely and independently instead of working with limited mobility. In these systems, users adapted their own abilities and minimized theeffect of mobility restrictions. ©2009 IEEE.
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    Revisión de literatura de macrodatos
    (Universidad EAFIT, 2019) Ramírez Aristizábal, Sebastián; Uribe De Correa, Beatriz Amparo
    Big data is a subject that has gained prominence in the last time. The term refers to an information management model that uses voluminous, varied, fast and valuable data. The traditional information management systems do not respond to such massive and rapid inflows of information as is represented by the large amount of data generated today thanks to the technological developments and the creation of virtual ecosystems where there is an immense amount of interactions. The possibility of being able to convert that large amount of data into valuable information for the decision-making processes of the stakeholders is the great paradigm change that big data implies.
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    Towards an improved ASUM-DM process methodology for cross-disciplinary multi-organization big data & analytics projects
    (Springer Verlag, 2018-01-01) Angée, S.; Lozano-Argel, S.I.; Montoya-Munera, E.N.; Ospina-Arango, J.-D.; Tabares-Betancur, M.S.; Universidad EAFIT. Departamento de Ingeniería de Sistemas; I+D+I en Tecnologías de la Información y las Comunicaciones
    The development of big data & analytics projects with the participation of several corporate divisions and research groups within and among organizations is a non-trivial problem and requires well-defined roles and processes. Since there is no accepted standard for the implementation of big data & analytics projects, project managers have to either adapt an existing data mining process methodology or create a new one. This work presents a use case for a big data & analytics project for the banking sector. The authors found out that an adaptation of ASUM-DM, a refined CRISP-DM, with the addition of big data analysis, application prototyping, and prototype evaluation, plus a strong project management work with an emphasis in communications proved the best solution to develop a cross-disciplinary, multi-organization, geographically-distributed big data & analytics project. © 2018, Springer Nature Switzerland AG.

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