Examinando por Materia "CULTURA ORGANIZACIONAL"
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Ítem Aprende a gestionar tu negocio / María Antonia Núñez... [et al.](Medellín : Universidad EAFIT, 2022-02) Jaraba Otálvaro, Isabel Cristina; Jurado Zambrano, Diego Armando; Arango Múnera, Iván Darío; Ramírez Cañaveral, Juan Esteban; Garcés Arbeláez, Andrés Felipe; Grisales Vanegas, Yeison Arley; Gutiérrez Londoño, Alejandra; Guzmán Arango, Santiago; Marulanda Alzate, Daniela; Moreno Escobar, Luis Miguel; Motoa Ramírez, Valentina; Valderrama Tamayo, Isabel Cristina; Velasco Pérez, Nicolás; Velásquez Rodríguez, Isabella; Núnez, María Antonia; Giraldo Yepes, Alina; fonedit@eafit.edu.co; Gutiérrez, Marcel RenéÍtem Diseño de una PMO para el área de Tecnología de la Información TI de Magnum Logistics S.A. bajo los estándares del PMI(Universidad EAFIT, 2014) Fernández Londoño, Santiago; Salazar Gómez, Francisco JavierEl objetivo del presente documento es diseñar una PMO (Project Management Office - Oficina de Gestión de Proyectos) para el área de tecnología de la empresa -- La metodología para determinar el modelo más óptimo de PMO será la evaluación del nivel de madurez de la organización en el ámbito de la gestión de proyectos bajo los estándares suministrados por OPM3 (Organizational Project Management Maturity Model - Modelo de Madurez Organizacional en Gestión de Proyectos) y a partir del este resultado determinar qué tipo de PMO se alinea más al contexto actual de la compañía para posteriormente realizar la definición de su alcance, funciones y estructura -- La necesidad de llevar a cabo el diseño de esta PMO en Magnum Logistics está dada por la alta competitividad en el sector y la necesidad de contar con un ambiente más propicio para la definición, ejecución, seguimiento y control de proyectos de tecnología que se conviertan en factores diferenciadores reconocidos y valorados por los clientes, así mismo aumentar la tasa de éxito de los proyectos y aumentar su afinidad con los objetivos estratégicos de la organización -- En el proceso de diseño de esta PMO se identificarán los principales riesgos a nivel cultural, organizacional y económico que deben tenerse en cuenta para que en una etapa posterior de implementación de este diseño exista la menor resistencia posibleÍtem Relación de las prácticas de liderazgo transformacional con el trabajo colaborativo y las relaciones interpersonales en empleados de una universidad privada(Universidad EAFIT, 2019) López Pazmiño, Mauricio; Calle Madrid, Carlos AlfonsoObjective. Determine how the practices of transformational leadership, collaborative work and interpersonal relationships in administrative and academic employees of a private university in Bogotá are characterized and related to each other. Framework of conceptual references. Transformational leadership is addressed in terms of its effect on work teams, as well as the practices that facilitate collaborative work and group dynamics involved in the interpersonal relationships of organizations. Method. For this research, the main source of information was the results of a quantitative descriptive survey applied to all the academic units of the university, with which it was intended to establish the perception they have about the work climate (Páez, Uesseler, Arias , & Méndez, 2017). Three factors were extracted from this instrument: leadership practices, collaborative work and interpersonal relationships, as well as its subcategories. Regarding time, it is a cross-sectional study where sampling was by voluntary participation. There were 2619 men and women over 18 years of age corresponding to 87% of the total population, with teaching and administrative positions. Results The results reveal present leadership practices valued very favorably, as well as important evidences of collaborative work and the presence of positive interpersonal relationships. Significant correlations were also found between the leadership practices and the evaluated team performance measures. The leadership practices in this case are significantly associated with the variables of collaborative work (r = .676, p <0.01), and interpersonal relationships (r = .715, p <0.01). The results also reveal significant high correlations between collaborative work and interpersonal relationships (r = .835, p <0.01). Conclusions The findings allow us to conclude that transformational leadership practices are present in the institution in the leaders of the organization that are valued positively. Likewise, in the work teams are clearly established dynamics that favor collaborative work and interpersonal relationships. With respect to the research question, a moderate correlation was found between leadership practices and their impact on collaborative work and interpersonal relationships. Likewise, a high correlation was found between collaborative work and interpersonal relationships.Ítem Subprocesos de gestión humana, su no formalización y sus efectos en la cultura organizacional de la Cooperativa Riachón(Universidad EAFIT, 2020) Jaramillo Jaramillo, Lina María; Henao Galeano, Carlos Mario