Examinando por Materia "ASFALTO"
Mostrando 1 - 9 de 9
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Ajuste ecuación de predicción Witczak modelo NCHRP 1-37A del módulo dinámico (|E*|) de mezclas asfálticas(Universidad EAFIT, 2021) Lara Ruiz, José Joaquín; Vidal Valencia, JuliánThe global trend is to develop empirical-mechanistic (M-E) design methods, due to the shortcomings of empirical methods, such as AASHTO -93. In this work, a local adjustment methodology is proposed to the Witczak equation NCHRP 1-37A of the new AASHTO Guide. Likewise, a non-sigmoidal equation is presented that considers the correlation of the individual variables with the dynamic module |E *| by means of the Spearman coefficient. Nine (9) different hot asphalt mixtures were analyzed, the results of the dynamic laboratory module were compared with those obtained with the Witczak prediction formula in the new AASHTO 2004 Guide for the Mechanical-Empirical Design of Pavements MEPDG. Based on the statistical analysis, local adjustments were proposed to the coefficients of the sigmoidal equation NCHRP 1-37A; Finally, by multivariate non-linear correlation analysis methods, an alternative model was proposed to estimate the value of the dynamic module E *, from the volumetric aspects of the asphalt mix and the viscosity of the asphalt cement. The study concluded that: (a) better values of the correlation coefficient of the modified equation are obtained with respect to the original equation of Witczak 1-37A and (b), the non-sigmoidal equations can be simple and produce results similar to the sigmoidal with equal or greater statistical reliability.Ítem Comportamiento de tejas de cubierta tipo multicapa fabricadas con asfalto crudo y modificado cuando son sometidas a cargas constantes(Universidad EAFIT, 2011) López Bula, Pedro Javier; Múnera Ossa, Juan CamiloEl presente trabajo, analiza las propiedades viscoelasticas de diferentes materiales asfalticos después de ser sometidos a cargas permanentes y a diferente temperatura -- Estas cargas simulan las que eventualmente se pueden presentar en la aplicacion y fabricación de productos asfalticos ampliamente utilizados en el sector de la construcción -- Para este estudio se utilizó asfalto crudo y modificado con diferentes polímeros: Cera de polietileno (CERA), caucho molido de llanta (CR), copolimero de estireno – butadieno - estireno (SBS), fueron los aditivos poliméricos utilizados como modificadores del asfalto, tanto el asfalto crudo como las diferentes mezclas fueron sometidas a ensayos creep con cargas constantes de 10 N, 60 N, 110 N, 160 N y 210 N -- Con el fin de determinar la dependencia del comportamiento del asfalto crudo y modificado respecto a la temperatura, se desarrollaron ensayos a tres diferentes temperaturas: Ambiente (aprox. 23°C), 30°C y 40°C -- Entre los resultados obtenidos, se destaca que la menor deformación de los materiales en cuestión la presentó el asfalto modificado con CERA al 6 %, seguido del asfalto modificado con CERA al 3 %, asfalto modificado con SBS al 6 %, asfalto modificado con SBS al 3 %, asfalto modificado con CR al 3 % y finalmente, el asfalto modificado con CR al 6 % a temperatura ambiente -- Mientras, que al aumentar la temperatura a 30 °C y 40 °C, se presenta el caso contrario en cuanto a deformación de los materiales, siendo los asfaltos CR 6 % y SBS 3 % los que mejor comportamiento presentaron durante todo el ensayo -- Los materiales con mejor comportamiento serán propuestos como material base para la fabricación de prototipos de tejas a nivel industrialÍtem Emulsiones asfálticas con adición de Nanosílice(Universidad EAFIT, 2023) Calonge Vargas, Edgar Arturo; Vidal Valencia, JuliánThe objective of this research is to analyze the reaction of asphalt emulsions to the incorporation of nanocomposites to improve their properties and characteristics. For this purpose, tests were carried out with conventional asphalt emulsions CRL-1 and CRR-1 in which 5% and 10% of liquid nanosilica were added, by virtue of the weight of each sample, which was subjected for one hour at an agitation speed of 250 RPM at room temperature of 23 °C. Thus, it could be appreciated in the results obtained, that nanosilica changes its properties, so that such component becomes a fundamental alternative to generate materials with much more sustainable specific properties.Ítem Envejecimiento termo-oxidativo de asfaltos(Universidad EAFIT, 2014) Gamarra Escamilla, AdrianaÍtem Estudio de prefactibilidad para la instalación de una planta de triturado y asfalto en la Cantera el Faro en el municipio de Manizales(Universidad EAFIT, 2021) Osorio Ceballos, Stefania; Gómez Salazar, Elkin ArcesioThis study evaluates the pre-feasibility to build an asphalt and crushing plant at the El Faro quarry, located on the road to Lisboa also known as Quiebra de Velez, 4km away from Manizales Caldas. The initial development is to take place using United nations industrial development (UNIDO) methodology, where all variables related to the construction phase are assessed in order to meet future material demand within the Caldas department. This includes the public infrastructure improvement works currently taking place such as housing commissions and 4G roadworks. The main objective of the study is the acknowledgement and understanding of areas such as environmental studies, surroundings and market analysis, including offer and demand of raw materials (asphalt, crushed rock, aggregates and structural fill). Furthermore, it is necessary to include technical studies to determine the machinery and civils works required for the plant operation, organizational study and meet legal environmental requirements including environmental licences and management plans. Lastly, the project risk and financial studies are declared for prospect investors decision making.Ítem Implementación de pruebas de indentación esférica en asfaltos(Universidad EAFIT, 2011) Giraldo Beltrán, Natalia; Maldonado Estrada, Natalia María; Vidal Valencia, JuliánLos pavimentos son diseñados para proveer una superficie de rodadura suave, cómoda y duradera con una adecuada resistencia al deslizamiento, de una manera económica a lo largo de su vida útil -- Para cumplir estos requerimientos, la base, sub-base y capas que subyacen son protegidas del tráfico y los efectos ambientales mediante la utilización de un material superficial que no sufra un deterioro inaceptable; siendo una de las opciones de material superficial más comunes en nuestro medio, el uso de pavimentos asfálticos -- Existen diferentes formas en las que un pavimento asfáltico puede fallar, las más comunes son fractura por fatiga, deformación permanente, reducción de la resistencia al deslizamiento y fractura a temperaturas bajas -- La deformación permanente, es el defecto producido en el material asfáltico que no presenta falla estructural; la predicción de este tipo de defecto se dificulta por la alta complejidad del material, que presenta comportamiento viscoelastoplástico no lineal, y los métodos comúnmente utilizados para su análisis son altamente complejos, lo que hace difícil su utilización en la práctica del día a día -- Además, para utilizar estos métodos de análisis se requiere un buen número de pruebas destructivas de laboratorio que muchas veces no logran reproducir las mismas condiciones ambientales y de soporte que se encuentran en las vías -- Se hace necesario entonces contar con un modelo simple y de fácil implementación para predecir la deformación permanente de estos materiales y así reducir el número y periodicidad de mantenimientos en las vías -- En este proyecto se caracterizan a nivel de laboratorio el asfalto como material comúnmente utilizado en la construcción en Colombia, ajustándolo a parámetros de un modelo constitutivo para la predicción del efecto de deformación permanente sobre dicho materialÍtem Indentación esférica en asfaltos envejecidos(Universidad EAFIT, 2022) D paola Puche, Plinio; Vidal Valencia, JuliánPermanent deformation is one of the most frequent failures produced in the asphalt pavement, mainly in heavy and low-speed traffic lanes. Predicting this type of defect is made difficult by the high complexity of asphalt, since it is a thermoplastic material that exhibits linear viscoelastic behavior at low loads and nonlinear viscoelastic behavior at high loads. Its behavior also varies due to oxidative aging, produced by environmental effects throughout its useful life, which makes its prediction more complicated. The tests used for its analysis are highly expensive and often require a large number of destructive laboratory tests, which sometimes fail to reproduce the same environmental and support conditions of the tracks. In this work, it is proposed to use the spherical indentation method, for asphalts aged by the mechanical agitation test at high revolutions, which are economic tests that use easily accessible equipment for any pavement laboratory, such as the manual penetrometer (previously established for spherical indentation calculations) and a conventional double helix mechanical stirrer (used in the oxidative aging process). This method was used in a conventional asphalt AC 60-70, aged in times of 30 min, 1 hour, 1.5 hours, 2 hours, 2.5 hours and 3 hours, in order to determine the variation of its properties as it increases. the effect of aging.Ítem Modificación polimérica de asfaltos(Universidad EAFIT, 2012) Múnera Ossa, Juan Camilo; Ossa Henao, Edgar AlexanderÍtem Viabilidad de la implementación del asfalto caucho a partir de un diseño de mezcla de MPI en PROCOPAL S.A.(Universidad EAFIT, 2017) Díez Trujillo, Juan Pablo; Vásquez Vásquez, Juan Simón; Sánchez Zúñiga, Marcos Antonio