Examinando por Materia "ACUERDOS DE PAZ - COLOMBIA"
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Ítem Acuerdo final de paz y los derechos a la verdad, reparación y no repetición : estándares internacionales(Universidad EAFIT, 2019) Moreno González, Daniel; Álvarez Álvarez, Juan CarlosThe present research starting from a summary of the theoretical conception of transitional justice and subsequent historical recount of the main cases of application in the world and in Colombia to carry out an analysis of the transitional justice system agreed upon by the Government of Colombia and the FARC-EP in the Final Peace Agreement of 2016, specifically in the hypothesis of early acceptance of responsibility before the Special Justice for Peace by those most responsible for serious violations of human rights, international humanitarian law and crimes of war, in order to determine if the benefits granted there respect the rights to truth, reparation and non-repetition of the victims.Ítem Acuerdos de La Habana : ¿un acuerdo de Estado?(Universidad EAFIT, 2018) Montoya Gaviria, Juan David; Maya Salazar, Adolfo LeónThe Final Agreement for the Termination of the Conflict and the Construction of a Stable and Lasting Peace, signed on September 26, 2016 in Cartagena, expression of the negotiations between the Colombian State and the Revolutionary Armed Forces of Colombia-People's Army (FARC- EP), constitutes a historical process of great national and international relevance. The result of the plebiscite, a mechanism chosen by the Government to approve or deny the Havana Accords, was adverse. However, the legal and political process continued. Opponents to the agreement expressed in various scenarios that this was not legitimate, while members of the Government, negotiators and actors of the national and international community made efforts to comply with the agreement. This text proposes as a main thesis that the Havana Agreements are a matter of State and not just a matter of government, setting the focus on item 2 of the final document and, in particular, regarding political participation and tools that allow expanding it significantly.Ítem Análisis de las capacidades institucionales y las competencias normativas del Concejo Municipal de Ituango y de las percepciones y posiciones de sus concejales, para la implementación del punto dos del Acuerdo de paz(Universidad EAFIT, 2018) Mesa Betancur, Xamara; Ramírez Baracaldo, Adriana MarcelaThe purpose of this paper is to analyze the institutional dimension of the Municipal Council of Ituango, Antioquia (institutional capacities and normative competences), as well as the attitudinal dimension (perceptions, positions) of its councilors, for the implementation of point two of the referred Peace Agreement to political participation and democratic openness -- An analytical-interpretative exercise is chosen that allows not only to provide a comprehensive approach to a collegiate government body such as the Council, but also to understand the diverse dynamics that constitute it, which in some way affect decision-making, in the programmatic orientations, the focus of the resources, among other topicsÍtem El Consejo Nacional de Paz en Colombia: ¿una potencial infraestructura de paz para apoyar las negociaciones de paz y la implementación de los Acuerdos?(Universidad EAFIT, 2017) Restrepo Jiménez, Isabel; Centro de Análisis Político. Departamento de Gobierno y Ciencias Políticas. Escuela de Humanidades; Universidad EAFIT. Departamento de Gobierno y Ciencias Políticas; i.restrepoj@gmail.com; Sociedad, Política e Historias ConectadasLa paz y la guerra son en sí mismos procesos multidimensionales que ofrecen distintos puntos de entrada para iniciar el análisis académico -- Sin embargo, algunos aspectos han llamado más la atención de la comunidad académica colombiana, dentro de los cuales se destacan aquellos temas relacionados con las dinámicas mismas de la guerra, con los factores sociales y políticos que la activan e incluso con las dinámicas organizacionales de los grupos alzados en armas -- Durante el conflicto armado fue mucho más atractivo pensar en la guerra como un asunto de investigación, que reflexionar sobre las políticas públicas para el fin del conflicto y sobre la organización del posconflicto, pues estos temas simplemente no eran opciones reales para los investigadores en ese momento -- Lo anterior permite resaltar que hoy uno de los desafíos académicos más importantes se debe centrar en entender el asunto de la implementación de la paz y las infraestructuras necesarias para construir la paz, sin duda un cambio de agenda importante – Parte de este nuevo reto consiste en generar conocimiento que permita disminuir los fracasos de implementación que se pueden derivar del solapamiento de funciones, las debilidades territoriales y los problemas de coordinación interorganizacional en el marco de un posconflicto que cambiará profundamente el panorama organizacional -- De hecho, en los seis puntos firmados en el proceso de paz adelantado con las FARC entre 2012 y 2016 se ordenó la creación o modificación de 40 organizaciones públicas, de las cuales por lo menos 25 son nuevas, sin contar en este número los múltiples espacios deliberativos que quedaron configurados en los acuerdos y que también pueden dar origen a nuevas organizaciones -- En adición a lo anterior, todo este nuevo escenario deja muchas preguntas sobre cómo estas nuevas organizaciones se ajustarán a las ya existentes -- Es decir, cómo se integrará el marco creado durante muchos años de evolución institucional con la nueva arquitectura institucional acordada en La Habana -- Dentro de este tipo de cuestiones cae justamente el caso que analiza el presente documento, el cual revisa en detalle el caso del Consejo Nacional de Paz -- En este sentido, la Universidad EAFIT y su Departamento de Gobierno y Ciencias Políticas apoyaron la publicación de este trabajo, con el fin de difundir un ejercicio que muestra el potencial del análisis de implementación en el marco del posconflicto colombiano -- Se trata de un trabajo serio que estudia en detalle el Consejo Nacional de Paz (CNP), figura que se constituyó en Colombia en 1998, bajo el ejemplo de las experiencias de Suráfrica y otros países africanos -- El CNP surgió para involucrar a un número importante de actores sociales en la búsqueda de la paz, dando lugar a un foro en el que se involucró con voz y voto a distintas expresiones sociales que daban cuenta de la diversidad del país – Igualmente, con su creación se buscó generar espacios regionales mediante la emulación de los consejos en todo el territorio nacionalÍtem Los crímenes internacionales en el marco del acuerdo de paz con las FARC(Universidad EAFIT, 2018) Jaramillo Muñoz, Cindy; Toro Valencia, José AlbertoÍtem Escenarios de terminación de conflictos armados internos. El reto de la re-apertura de la mesa de diálogos en Colombia desde la teoría de los procesos de paz = Scenaries for the termination of internal armed conflicts. The challenge of reopening the dialogue table in Colombia from the theory of peace processes(Universidad EAFIT, 2011-03) Castaño Barrera, Oscar Mauricio; Universidad EAFITÍtem Factores de éxito de la reincorporación en las dimensiones de sostenibilidad económica y comunitaria, en clave de construcción de paz en los Montes de María(Universidad EAFIT, 2020) Aguilera Torres, Kely Sofía; Vargas Sáenz, Mario EnriqueThis work contains the results of a research process that takes as a study focus at Asociación Paz y Vida in Montes de María, an associative collective made up of ex-combatants from the Farc - Ep and people from the community of Damasco (rural community of Ovejas) and whose and whose experience is a work reference of the Reincorporation Process framed in the signing of Peace Agreements between the Colombian government and the guerrilla group FARC-Ep. The basis of the study are two explicit components of the long-term reincorporation route: Economic and community sustainability, studied in the key of building peace in Montes de MaríaÍtem Ineficacia de la Ley 1448 de 2011. Un problema de colaboración armónica entre poderes públicos(Universidad EAFIT, 2019) Lozano Salazar, Miguel; Montoya Brand, Mario AlbertoThe doctrine of separation of powers, as a political and legal construction, has been included by liberal states in their constitutions as a mechanism through which they can ensure the control of political power. Colombia has not been the exception to this rule. But the historical development of this doctrine showed its inability to address situations of tension between the different branches of public power or other organs that structure modern states. For this reason, the content of this article is to show the importance of the principle of the armonic collaboration for the Colombian State around transitional justice circumstances such as the one developed through law 1448 of 2011, kwon as the Victims Law. However, the transitional justice process prescribed in Law 1448 of 2011 is ineffective as a consequence of the lack of institutional coordination between the entities in charge of 5 implementing it. For this reason, the flaws in the implementation of the land restitution process will be shown, which impede the guarantee of the fundamental rights of the victims of dispossession and forced abandonment to the restitution of lands and the non-repetition of the events that led to their displacement from their territoriesÍtem La justicia transformativa en el Acuerdo final para la terminación del Conflicto y la Construcción de una paz estable y duradera firmado entre el Gobierno nacional y las FARC-EP en 2016 en Colombia(Universidad EAFIT, 2018) García Morales, Paula Andrea; Palacio, RicardoÍtem Líneas de acción para la integración de las FFMM, con el desarrollo territorial en el posacuerdo(Universidad EAFIT, 2017) Téllez Carantón, Carlos Andrés; Uribe López, MauricioÍtem La misión política de la ONU para el posconflicto en Colombia: un análisis exploratorio de la misión política de las Naciones Unidas en Colombia como un elemento fundamental dentro de los Acuerdos de paz entre el Gobierno colombiano y las FARC-EP, qué funciones cumple y de qué manera legitima al Proceso de paz(Universidad EAFIT, 2018) Arrázola Berrío, Santiago; Machado Vanegas, Julián; Toro Valencia, José AlbertoÍtem Ítem Una negociación de 30 años. Así fue el proceso de diálogo entre el Gobierno y las FARC(Universidad EAFIT, 2019) Monroy Gómez, Camilo Andrés; Giraldo Ramírez, Jorge